Chatka pod Uhorskou

23.02.13
Po turistických chodníkoch na horných Kysuciach nechodí veľa turistov, červená hrebeňovka po hranici je navštevovaná skôr z Moravy. Pri mojich potulkách som prechádzal okolo trochu zdevastovanej chatky, ktorá sa v prípade nepriazne počasia dá využiť na úkryt alebo nocľah.

Chatka sa nachádza v Západných Beskydoch (Moravsko-sliezske Beskydy), na výbežku vybiehajúcom na juhozápad od kóty Uhorská (1028 m). Lesná zvážnica so zelenou TZT, ktorá stúpa z klokočovskej osady Vrchpredmier smerom na pohraničný hrebeň, prechádza len pár metrov povyše. Pri výstupe z Vrchpedmiera cesta širokým oblúkom obíde samotu Haferovci, v lese urobí zopár serpentín a od poslednej zákruty po asi 100 m sa treba obzerať doprava na nenápadnú odbočku lesnej cesty. Pri príchode zhora od rázcestia Uhorská je chatka viditeľná lepšie.

- zelená z Vrchpredmiera, 1:00 h
- zelená z Uhorskej, 0:35 h (na hrebeň po modrej ďalších 0:15 h)

Chatka stojí na kamennej podmurovke na plošinke vybudovanej v zalesnenom svahu. Steny sú obložené plechom, pozdĺž dvoch strán je veranda s bočným zábradlím do metrovej výšky obitým doskami. Krov nesie kvalitnú plechovú strechu. Okenice sú oplechované a uzamknuté, ale dvere do chatky vylomené a pohodené v lese. Vnútri je predsienka so skriňou a hlavný priestor s dvomi poschodovými posteľami, zopár matracov, stolík a skladacie stoličky. Nie je tam vyslovený neporiadok, ale celé vnútro chátra. Vnútri by našlo útočisko 6 - 8 nocľažníkov, na krytej terase ďalší 4 až 6. Teda aj keby v budúcnosti chatku opravili a zamkli, terasa sa zrejme bude dať využiť.

Neďaleko stojí drevená latrína. Studnička sa nachádza 350 m povyše (cestou na Uhorskú) pár metrov pred inou lesníckou chatou. Podľa mapy by mal byť prameň aj 60 m na sever pri lesnej ceste.

Chatka pod Uhorskou 26/02/13 19:46 6 príspevkov

Prístrešok Žiar nad Záklapím Pri jarnej potulke som sa na mnohokrát navštívený skalnatý vrch Klapy vybral inými neznačenými chodníkmi. V lesoch nad Šebešťanovou som natrafil najprv na prameň a o chvíľu na malú lúku Žiar so zanedbanou chatkou. Je síce zamknutá, ale pod lesom stojí prístrešok. Vedomosť o jeho existencii sa môže zísť. 01/06/19 Michal Bukvai Javorníky
Túra Vršatec - Brumov - Pulčín - Sidonie - Horné Srnie Aj v druhej polovici augusta sa drží teplé a suché počasie, čo mi osobne vyhovuje. Zopár dní dovolenky mám ešte k dispozícii a z pobytu na južnej Morave ostali nejaké prostriedky v „západnej mene“. Dokopy to rozhodlo o tom, že som sa vybral na trojdňovú nenáročnú turistiku kúsok za humná. 26/03/19 Michal Bukvai Javorníky, Biele Karpaty, +
Túra Kláštorisko, Tomášovský výhľad a Ihrík z Hrabušíc Na druhý deň víkendového pobytu na severnej strane Slovenského raja som ešte doma naplánoval schválne mimo rokliny. Bol som si vedomý, že syn nebude na zimné podmienky úplne vybavený a vravel som si, že jedna roklina bude stačiť. Prechod Pieckami nakoniec prebehol nad očakávanie hladko, ale plán som ponechal... aj preto, že niektoré úseky potrebovali spresnenie priebehu na mape. 17/03/19 Michal Bukvai Slovenský raj

Útulňa Chatka Zigovka Milú a výborne zariadenú lesnú chatku som objavil úplnou náhodou. Išiel som pozrieť kamaráta do Hornej Marikovej pešo cez hory a tu sa tesne pod horským sedlom vrchu Zigov (Milechovská Kýčera) ukázal medzi stromami nový zrub. Keďže bol blízko modrej značky, tak som si ho išiel pozrieť. O to väčšie bolo prekvapenie, že je voľne prístupný. dnes Tomáš Trstenský Javorníky
Túra Vodopády v okolí Liptovských Revúc Jar v roku 2019 začala veľmi suchým a teplým marcom a pokračovala takým istým aprílom. Turisti sa tešili a poľnohospodári bedákali. V máji sa to však vymenilo. Studený a daždivý máj žičil poľnohospodárom, ale trápil turistov. V máji by už bolo treba stúpať aj do vyšších hôr, robiť hrebeňovky, no počasie hovorí nie! včera Danka Tomášiková Veľká Fatra a Choč
Túra Nýdek – Veľká Čantoryje s deťmi Koncom augusta 2018 má mladšia dcéra Vilma 8 týždňov a za sebou prvý alpský výlet. Staršia dvojročná Dita je už skúsená turistka. O dva týždne na to trávime predĺžený víkend v Mostoch u Jablunkova, hneď za slovenskou hranicou. Po výlete na Girovú a upršanom dni na Trojmedzí má byť opäť pekne, a tak sa rozhodujeme pre turistický výlet na Veľkú Čantoryju (po česky Velká Čantoryje), hraničný vrchol a najvyšší bod Sliezskych Beskýd. 18/07/19 Andrea Morongová Západné Beskydy, Česko