Chatka pod Uhorskou

23. 02. 2013
Po turistických chodníkoch na horných Kysuciach nechodí veľa turistov, červená hrebeňovka po hranici je navštevovaná skôr z Moravy. Pri mojich potulkách som prechádzal okolo trochu zdevastovanej chatky, ktorá sa v prípade nepriazne počasia dá využiť na úkryt alebo nocľah.

Chatka sa nachádza v Západných Beskydoch (Moravsko-sliezske Beskydy), na výbežku vybiehajúcom na juhozápad od kóty Uhorská (1028 m). Lesná zvážnica so zelenou TZT, ktorá stúpa z klokočovskej osady Vrchpredmier smerom na pohraničný hrebeň, prechádza len pár metrov povyše. Pri výstupe z Vrchpedmiera cesta širokým oblúkom obíde samotu Haferovci, v lese urobí zopár serpentín a od poslednej zákruty po asi 100 m sa treba obzerať doprava na nenápadnú odbočku lesnej cesty. Pri príchode zhora od rázcestia Uhorská je chatka viditeľná lepšie.

- zelená z Vrchpredmiera, 1:00 h
- zelená z Uhorskej, 0:35 h (na hrebeň po modrej ďalších 0:15 h)

Chatka stojí na kamennej podmurovke na plošinke vybudovanej v zalesnenom svahu. Steny sú obložené plechom, pozdĺž dvoch strán je veranda s bočným zábradlím do metrovej výšky obitým doskami. Krov nesie kvalitnú plechovú strechu. Okenice sú oplechované a uzamknuté, ale dvere do chatky vylomené a pohodené v lese. Vnútri je predsienka so skriňou a hlavný priestor s dvomi poschodovými posteľami, zopár matracov, stolík a skladacie stoličky. Nie je tam vyslovený neporiadok, ale celé vnútro chátra. Vnútri by našlo útočisko 6 - 8 nocľažníkov, na krytej terase ďalší 4 až 6. Teda aj keby v budúcnosti chatku opravili a zamkli, terasa sa zrejme bude dať využiť.

Neďaleko stojí drevená latrína. Studnička sa nachádza 350 m povyše (cestou na Uhorskú) pár metrov pred inou lesníckou chatou. Podľa mapy by mal byť prameň aj 60 m na sever pri lesnej ceste.

Chatka pod Uhorskou 26/02/13 19:46 6 príspevkov

Prístrešok Granty Počas poslednej potulky po Štiavnických vrchoch som cestou na Sitno prechádzal povedľa prístreška, ktorý môže poslúžiť ako úkryt pred dažďom, v núdzi aj na nocľah. 03/10/20 Michal Bukvai Štiavnické vrchy
Prístrešok Hrabovník V severozápadnej časti Považského Inovca spája obce Kálnica a Beckov modrá značka. Súbežne je vedený aj Včelársky NCH Jozefa Miloslava Hurbana a jeho budovatelia okrem náučných panelov postavili prístrešok. Pravdepodobne ho nik nebude plánovať na nocľah, ale dá sa využiť ako útočisko pred nepohodou. 15/08/20 Michal Bukvai Považský Inovec
Túra Prievidza – Nitrianske Rudno – Bánovce n. B. Strážovské vrchy som prebrúsil kade-tade, keďže je to jedno z mojich domovských pohorí. Stále je však možné trasu skombinovať, aby obsahovala aj čosi nové. Tentoraz som prekrižoval južnú časť pohoria od východu na západ. 11/07/20 Michal Bukvai Strážovské vrchy

Správa Stane sa Čertovica bežkárskym eldorádom? Po minulej zimnej sezóne má OZ Horské spoločenstvo za sebou testovací ročník, kedy sme sprístupnili 15 kilometrov bežkárskych tratí pomocou staršieho ratraku, ktorého limity nedovoľujú pripraviť seriózne trate do ďalších sezón. Ratrak sme viac času opravovali, ako na ňom jazdili a aj tak ho presvedčili iba na zatáčanie do jednej strany. dnes Marek Šurina Správy
Túra Ako sme nezmizli v pohorí Tríbeč S kamarátom z času na čas vyrážame na vander s prespaním vonku. Tento rok sa nám to pre pandémiu či pracovné povinnosti nedarilo, a tak po celoštátnom špáraní v nose sme sa rozhodli využiť slobodu pohybu s negatívnym testom. Mňa zaujal článok o útulni Žliabok, a tak som vymyslel trasu a Ctibor zohnal ďalšieho parťáka – Petra zo Špačiniec. včera Miroslav Svítek Tribeč
Túra Tri dni v Chočských vrchoch Slovensko máme celkom slušne prechodené, no nájde sa pár turisticky veľmi známych miest, ktoré sa nám úspešne vyhýbajú. Takými bola časť Chočských vrchov - Pravnáč a Čerenová skala. 30/11/20 Danka Tomášiková Veľká Fatra a Choč