Prístrešok Lovecký zrub Parajka pod Kohútom

Slovenské rudohorie, Stolické vrchy nevynímajúc, neposkytujú turistom veľa príležitostí na prespávanie v spravovaných útulniach či na horských chatách. Na jednej strane je fajn, že tieto oblasti nie sú tak skomercionalizované, ale na strane druhej, pohodlné suché útočisko s dostatkom priestoru, výdatným prameňom v okolí a polohou blízko chodníka vždy poteší. Dovoľte mi predstaviť jedno z takýchto miest, ktoré sa môže stať vhodným miestom pri plánovaní potuliek.

Slovenské rudohorie - Stolické vrchy: pod Kohútom
1175 m n. m.
6 -8 osôb s vlastnou kariamatkou a spacákom na betónovej podlahe na krytej verande
trojsezónna (bez možnosti zakúrenia)
upravená studnička pri chate
Spojenie
Revúca (bus) - Parajka (modrá značka)
Dalšie info
drevené sedenie na verande

Poľovnícka chata Parajka sa nachádza v juhozápadnom úbočí masívu Kohúta, priamo na rovnomennom rázcestí modrej a žltej značky. Rázcestie je pomerne nové a vzniklo v roku 2009 spolu s vyznačením modrej TZT z Revúčky na Kohút a žltej TZT z Malého Kohúta na Skalicu. Celkovo bolo v tom období vyznačených 43 km nových trás, o ktorých si môžete prečítať na webovej stránke mesta Revúca.

- z obce Revúčka po modrej TZT 2:15 h,
- z rázcestia Malý Kohút po žltej TZT 10 minút,
- zo Skalice nad Muránskou Zdychavou po žltej TZT 1:00 h
- z vrcholu Kohúta je to na chatu vcelku strmým padákom 20 minút.

Chata je zrubovej drevenej konštrukcie na kamenno-betónových základoch s jednoduchou drevenou prístavbou, plniacou úlohu kôlne na drevo. V blízkosti chaty sa nachádza aj upravené ohnisko a "observatórium", čo je miestne pomenovanie pre suché záchody. Samotná chata aj kôlňa sú uzamknuté, chata však disponuje priestrannou zakrytou verandou s betónovou podlahou, na ktorej je jednoduchý drevený stôl s lavicami. Veranda má rozmery zhruba 2 x 4 metre, a vyspí sa na nej podľa môjho odhadu vcelku pohodlne 6 až 8 osôb. Stolom je možné manipulovať, takže sa dá posunúť či dočasne vyniesť mimo verandy. Strecha nad verandou má po bokoch dostatočný presah, ktorý vás spoločne s meter vysokými bočnými drevenými stenami dokáže slušne ochrániť pred nepriazňou počasia.

Priamo pri chate je upravený a vcelku výdatný prameň, ktorý aj počas mojej poslednej návštevy na začiatku mája roku 2012, v období dlhotrvajúceho sucha, dokázal tenučkým prúdom naplniť dvojlitrovú fľašu ani nie za desať minút. To bol ale najextrémnejši prípad, čo som tu počas rokov zažil, pri ostatných návštevách poskytoval prameň vždy dostatok vody na skvelé osvieženie.