Túra Sandberg

Pieskový vrch je najzápadnejší výbežok Devínskych Karpát. Jeho nadmorská výška okolo 260 m asi nikoho nenadchne. Je to však zaujímavý pozostatok mora, resp. morského útesu, ktoré sa tu nachádzalo pred 14 až 16 miliónmi rokov a je z neho pekný výhľad, takže sa ho oplatí navštíviť. Ako dopravný prostriedok postačí autobus bratislavskej MHD.

4.8 km
1 deň
jar – 22.4.2006
Malé Karpaty
bufety a pohostinstvá v DNV alebo v Devíne, po ceste nie je prameň
MHD: linky do DNV (20,21,22) a z Devína (28,29)
Atlas VKÚ, strana 304Atlas SHOCart, strana 346

Pár slov na úvod

Sandberg leží takmer na hranici s Rakúskom. Pamätníci spred roku 1989 si určite spomínajú na trojité oplotenie štátnej hranice ako aj na masívnu strážnu vežu na pieskovom brale kúsok pod vrchom. Vtedy sa do tejto lokality vstupovalo s rešpektom pod dohľadom ostrých pohľadov pohraničiarov a ich nemenej ostrých zbraní. Teraz je všetko inak. Ploty zmizli, zo štátnej hranice v tejto lokalite sa stalo „korzo“ (nivou rieky Moravy vedie cyklistický a náučný chodník) a namiesto strážnej veže je teraz nejaké telekomunikačné zariadenie. Pieskový vrch počas dobrého počasia obliehajú desiatky návštevníkov a zrejme aj ochranári to už vzdali – veď NPR na území mesta, kde je voľnej prírody čím ďalej menej, nemožno oplotiť či permanentne strážiť. Tak či onak, príroda je mocná, votrelcom odoláva a je stále rovnako krásna.

Z Devínskej Novej Vsi na Devín

Najlepším východiskom k vrchu je Devínska Nová Ves (DNV). Je to okrajová časť Bratislavy, veľká obec, ktorá je známa nielen závodom Volkswagen, ale aj početným obyvateľstvom chorvátskeho pôvodu. Treba vystúpiť na zastávke „Hradištná“ (autobus číslo 20, 21, 22), pokračovať po Eisnerovej ulici až na jej koniec, zabočiť doľava – na námestíčku sa už zjaví modrá značka. Pri stúpaní po ulici Slovinec sa už kopec vypína po ľavej strane nad domami. Asi po dvadsiatich minútach ste na jeho „úpätí“, lepšie povedané na pieskovej terase pod ním. Najvhodnejším obdobím na návštevu je jar. Niežeby bol piesok krajší, ale celá oblasť NPR Devínska Kobyla je rajom nielen pre geológov, paleontológov, ale aj pre botanikov. Aj väčšina z nás turistov sa pokochá pohľadom na fialovo-žlté koberce kvetov, ktoré pokrývajú vysušené pieskovo-trávnaté územie. Prím hraje hlaváčik jarný (žltá) a kosatec nízky (fialová). Kontrujú im prvosienky a fialky. Takisto odporúčam vybrať si deň s peknou viditeľnosťou. Sandberg má totiž jeden z najlepších výhľadov spomedzi malokarpatských kopcov. Leží takmer na západnom konci karpatského oblúka, ak opomenieme blízky Devín a Hainburgské kopce. Smerom na juh vidno Devín a spomínané kopce, na západ rieku Moravu a rakúsky Marchfeld (Moravské pole). Počas „totality“ som sa ako chlapec nadchýnal pohľadom na okolité rakúske obce a mestečko Hainburg, aspoň pohľadom som mohol preniknúť cez „železnú oponu“. A na sever sa rozkladá DNV, automobilka VW, Záhorská nížina a na severovýchod Malé Karpaty so zrúcaninami hradu Pajštún a pod ním Stupava a Záhorská Bystrica s povestným „Beverly Hills“ bratislavskej smotánky. Počas dobrej viditeľnosti možno vidieť aj Viedenský les na západe a Pavlovské vrchy (Morava) na severozápade. Pohľad na východ blokuje masív Devínskej Kobyly, pod ktorou sa Sandberg krčí.

Samotný Pieskový vrch je na naše pomery nevšedný. Ak vás fascinujú dobre čitateľné geologické vrstvy Grand Canyonu v USA, tak aj na stenách nášho vrchu je možné vidieť podobný jav (aj keď menej výrazný), navyše steny sú lemované zvyškami lastúr. V kopci je aj malá jaskynka. Okrem vrchu sa nachádzajú v jeho blízkosti aj skalné útesy, neradím ísť príliš na kraj, piesok či pieskovec nie je žula či vápenec. Keď sa vynadívate na vrch a pokocháte výhľadom z neho, máte tri možnosti. Prvá, zísť späť a sadnúť do niektorej z krčmičiek v DNV. Druhá, pokračovať po modrej turistickej značke na Devín po úrovni pieskovej terasy (od úpätia vrchu). Ja odporúčam tretiu; zvoliť náučný chodník NPR Devínska Kobyla vedúci po vrchnom okraji útesov. Odtiaľto je výhľad predsa lepší a sú tu k dispozícii informačné panely. Občas sa však budete musieť predierať hložinou a možno aj zablúdite, ako sa stalo nám, je tu totiž prešliapané množstvo chodníkov, ktoré by v rezervácii asi byť nemali. Tiež si budete musieť dávať pozor na cyklistov, ktorí si pre svoju joy ride vybrali práve západné svahy a terasy Devínskej Kobyly. Chodník vedie lesostepou - striedavo hložinou, lúkami a dubinami. Neskôr nad Devínom sa pridajú aj vápencové skaly a borovice. Z odlesnených častí a rôzne orientovaných svahov a zárezov sú výhľady na už popísané miesta s výnimkou výhľadu na východ. Veľmi sa pritom neunavíte, trasa má len 3,5 km s prevýšením 50 metrov (bez zarátania výstupu z DNV pod Sandberg, čo je asi 1 km a prevýšenie 70 m). Aj o cieľovom Devíne nad sútokom Dunaja a Moravy by sa dalo písať. Ja sa však obmedzím na informáciu, že odtiaľto sa dostanete autobusom MHD či už priamo do Bratislavy (č. 28, 29) alebo späť do DNV (č. 28). Dobrodružnejšie povahy, ktoré sa neponáhľajú, sa môžu v sezóne od 25.4. do 17.9. vrátiť do mesta loďou.

Pár slov na záver a linky

Fotky pochádzajú z 22.4., preto je na nich nielen jarná kvetena, ale aj rozliata Morava. Tento deň bolo mimoriadne teplé počasie, ktoré do lokality vylákalo húfy ľudí.

Pridávam pár linkov na priblíženie oblasti: