Extra

Vígľaš – najmrazivejšie miesto Slovenska

11.02.13
Viac ako 80 rokov stále nebol prekonaný rekord najnižšej nameranej teploty vzduchu na Slovensku. Nadránom 11. februára 1929 bol na veľkostatku v Pstruši, miestna časť Vígľaša, nameraný mráz -41,0 °C, ktorý zaznamenal tzv. minimálny teplomer (zobrazuje minimálnu hodnotu, nie momentálnu) na meteorologickej stanici štátneho veľkostatku. Miestny učiteľ Ján Posch následne o 7.00 hodine zaznamenal aktuálny mráz -38,2 °C.

Slovenský pól mrazu a inverzie

Od roku 2009 označuje slovenský pól mrazu nenápadný kamenný pamätník medzi historickou zástavbou pstrušianskeho majera. Vígľašské hradné panstvo vrátane priľahlého majera sa v roku 1924 stalo sídlom Správy štátnych lesov Vígľaš, začlenených pod Riaditeľstvo Československých štátnych lesov a majetkov v Žarnovici. Polesie sídlilo na hrade a štátny statok mal vlastnú školu a meteorologickú stanicu, z ktorej údaje zaznamenával miestny učiteľ. Zrážkomerná stanica bola umiestnená v susednom Vígľaši. Štátne majetky v Pstruši boli v roku 1941 premenené na Výskumno-šľachtiteľskú stanicu, zameranú na pestovanie a šľachtenie obilnín. Dnes pôvodné objekty veľkostatku prechádzajú rekonštrukciou a uvidíme, čomu budú slúžiť v budúcnosti. Pamätný kameň nájdete na tejto pozícii v bočnej uličke, tesne vedľa frekventovaného cestného ťahu Zvolen – Lučenec. Škoda len, že informačná tabuľa, označujúca významné lesnícke miesto – Sídlo správy štátnych lesov je umiestnená v obci Vígľaš (mimo Pstruše). „Najmrazivejšie“ miesto Slovenska tiež ukrýva geoskrýšu.

K vzniku nízkych teplôt prispieva tiež poloha v rámci medzihorskej zníženiny, v tomto prípade Zvolenská kotlina, a častý výskyt zimných inverzných situácií (prízemná hmla, smog alebo nízka oblačnosť). Počas inverzie sa hromadí („steká“) najchladnejší vzduch na dno kotliny a okolité horstvá (Javorie, Ostrôžky, Poľana, Veporské vrchy, Starohorské a Kremnické vrchy) majú vyššiu teplotu vďaka slnečnému počasiu na horských hrebeňoch, ktoré nie sú ponorené do inverznej oblačnosti. Nízke teploty sú preto častým javom na Sliači (Zvolenská kotlina) alebo v Poprade (Podtatranská kotlina), ak ráno sledujte (počúvate) hlásenie aktuálnych teplôt na Slovensku.

Poľovnícky zámok

Ak budete mať cestu cez Vígľaš, tak sa tu oplatí stráviť viac času. Obec ponúka viacero zaujímavých miest, ktoré stoja za návštevu. Najznámejšou a neprehliadnuteľnou pamiatkou je Vígľašský zámok, stojaci na úpätí zalesnenej hory Šamilovec nad zákrutou hlavnej cesty. Pri prechode vojnového frontu bola pevnosť vo februári 1945 vypálená. Viac ako pol storočia pohľad na chátrajúci zámok doslova mrazil, lebo sa stal úplnou ruinou. Až pred pár rokmi sa začalo s čiastočnou záchranou pamiatky a boli obnovené dve veže, no naďalej prevládal charakter ruiny. Od roku 2009 prebieha kompletná rekonštrukcia zámku a jeho pretvorenie na kongresový hotel vyššieho štandardu. Dnes je stavba v pôvodnej podobe pod strechou a prebiehajú vnútorné práce.

Pôvodne kráľovský hrad bol postavený ako poľovnícke sídlo a bohatstvo tunajších lesov pripomína ďalšia pamiatka, ktorá stojí v podhradí v tesnej blízkosti hlavnej cesty. Je ňou fragment úzkorozchodnej lesnej železnice s vystavenou parnou lokomotívou a vagónmi. Lesná železnička premávala v rokoch 1904 – 1975 z Vígľaša údolím Hučavy (Hrochotská dolina) na Kyslinky (lesnícka osada) uprostred masívu Poľany. O technickú pamiatku (teda o jej zvyšok) je vzorne postarané na upravenom priestranstve na východnom okraji obce.

Vígľašské zaujímavosti

K cirkevným pozoruhodnostiam patrí murovaná zvonica z 19. storočia a moderný rímskokatolícky kostol Narodenia Panny Márie z roku 2005. Medzi kuriozity obce patrí netradičný most cez rieku Slatina, ktorý tvorí vyradený železničný vagón. Krytá lávka spája miestne časti Pstruša a Hájnik (Hájniková). V extraviláne Vígľaša sa rozprestierajú tri chránené územia. Prírodná rezervácia Rohy (Územie európskeho významu v sieti NATURA 2000), prírodná rezervácia Pstruša a chránený areál Hrončiačka, cenené pre vzácnu vegetáciu. Prírodné zaujímavosti uzatvára mohutná hruška plánka, ocenená titulom Strom roka 2007 na samote Krvavník, ktorá síce patrí pod Zvolenskú Slatinu, ale leží na starej hradnej ceste medzi Zvolenským a Vígľašským zámkom.

Súvisiace články:

Historické extrémy počasia na Slovensku
Čo všetko (ne)viete o zrážkach
Keď na horách prichádza búrka
Návšteva meteorológov

Vígľaš – najmrazivejšie miesto Slovenska 23/03/14 17:49 16 príspevkov

Túra Prečo rastie deväť sekvojovcov pri Novej Bani Cez prázdniny mnohí balia kufre a mieria za hranice všednej každodennosti. Merajú dlhé cesty a precestujú pol sveta, aby videli jeho divy. Čuduj sa svete aj na krpatom Slovensku máme tiež mnohé kuriozity, divy a unikáty. Netreba cestovať stovky či viac kilometrov. Netreba ani vracať ľudom Slovensko. Stačí sa lepšie pozrieť za vlastné humná a poriadne sa rozhliadnuť. Objavíme mnoho zaujímavostí, ktoré nás doslova zaskočia. 02/08/19 Tomáš Trstenský Pohronský Inovec, Vtáčnik, +
Recenzia Zakarpatí - Sprievodca bývalou Podkarpatskou Rusou Podkarpatská Rus sa presne pred 100 rokmi (1919) stala súčasťou Československa, odkedy začali vychádzať výpravné cestopisy o kraji pod Východnými Karpatami. Klub československých turistov začal zakladať na Podkarpatsku svoje odbory, budovať značené chodníky a stavať horské chaty. Aby prilákali výletníkov z ostatných častí republiky, boli vydávaní knižní sprievodcovia po podkarpatských horách i obciach. 24/07/19 Tomáš Trstenský Mapy a knihy
Útulňa Chatka Zigovka Milú a výborne zariadenú lesnú chatku som objavil úplnou náhodou. Išiel som pozrieť kamaráta do Hornej Marikovej pešo cez hory a tu sa tesne pod horským sedlom vrchu Zigov (Milechovská Kýčera) ukázal medzi stromami nový zrub. Keďže bol blízko modrej značky, tak som si ho išiel pozrieť. O to väčšie bolo prekvapenie, že je voľne prístupný. 20/07/19 Tomáš Trstenský Javorníky

Recenzia Detská nepremokavá bunda Skogstad Vadsø S nárastom výkonnosti dieťaťa rastú nielen prejdené kilometre a nastúpané metre, ale aj nutnosť kvalitnej výbavy. Ako bunda už nestačí lepší pršiplášť z hypermarketu, treba už serióznejšiu. Jednak s ohľadom na hmotnosť, ale aj šírku použitia – či už do veterného alebo daždivého počasia. Hoci osemročné dieťa sa ešte nepotí ako dospelák, už treba brať ohľad aj na priedušnosť. Tento rok Kubko preto nosí bundu Vadsø od Nórskeho Skogstad. dnes Ľubomír Mäkký Oblečenie
Správa Novela zákona o lesoch by mala pomôcť ochrane prírody Minulý týždeň schválil parlament popri novele zákona o ochrane prírody a krajiny aj novelu zákona o lesoch. Tá obsahuje viaceré ustanovenia, ktoré môžu pomôcť ochrane prírody. Paradoxne ide o prvý všeobecne záväzný právny predpis definujúci bezzásahový režim v slovenskej legislatíve. Okrem iného sa zaoberá ochranou pralesov a pralesových zvyškov, povoľuje tiež pasenie hospodárskych zvierat na lesných pozemkoch, ak si to vyžaduje program starostlivosti o chránené územie. Podľa zákona o ochrane prírody sa budú schvaľovať programy starostlivosti na územiach NATURA 2000. včera Soňa Mäkká Správy
Ferrata Dolomity – Tofana di Mezzo a Tofana di Dentro Tofany sú jednou z najznámejších častí Dolomitov. Výstup na Tofanu di Rozes som opísal v minulom článočku, v tomto opíšem okruh cez Tofanu di Mezzo a Tofanu di Dentro, ktorý som absolvoval hneď ďalší deň. Až večer pred túrou som si pozrel odhadované časy ferrát a trochu som sa naľakal. Naštudoval som si zopár ústupových trás, avšak dúfal som, že okruh zvládnem celý podľa pôvodného plánu. včera Martin Knor Zaistené cesty (via ferrata, klettersteig)