Extra Krásy ružínskeho krasu

Ružínsky kras je úžasné miesto. Jeho nádhery sú však pre milovníkov prírody väčšinou schované. Nevedie k ním žiadna značka, je o nich málo informácií, a pritom sú mnohé miestečka v tomto zaujímavom kúte Slovenska zemou zasľúbenou pre nejedného turistu. Roky spoznávam miesta tohto územia a stále sa nájde niečo, čo mi vyrazí dych.

Ružínsky kras sa nachádza v pohorí Čierna hora v podcelku Pokryvy. Ponúka množstvo vyhliadkových miest, jaskýň a skalných útvarov. Neraz sú tieto oblasti zabudnuté a málo navštevované. Avšak stačí trocha orientačného zmyslu a o zážitok je postarané. Prehľad najzaujímavejších prírodných výtvorov územia by som chcel zhrnúť v článku a inšpirovať ľudí aj k spoznávaniu území, ktoré sú mimo značkovaných trás. Takáto turistika prináša so sebou nielen trocha dobrodružstva, ale môžeme si pozrieť aj zákutia, ktoré sú neraz úplne nedotknuté a ponúkajú pocit samoty, ktorý nejeden z nás hľadá práve trávením času v horách.

Bokšovské skalné mesto

Najlepší prístup do oblasti skalného mesta je z obce Malá Lodina. Ideálne je zvoliť výstup dolinou, vedúcou k Bokšovskej skale. Cesta je pomerne strmá a na približne 1,5 km treba zdolať 500 výškových metrov. Na vrchol nevedie žiadna značka, ale hlavným orientačným bodom je dostať sa na hrebeň. S pribúdajúcou nadmorskou výškou pribúda aj čarokrásnych lesov. Postupne sa les mení na prales s mŕtvymi stromami vo viacerých štádiách rozkladu, so starými košatými bukmi, bez známok po ľudskej činnosti. Na hrebeni je značné množstvo stromov padnutých po vetrovej kalamite a pomedzi padnuté stromy sú viditeľné, vyšliapané chodníčky, ktorých sa stačí držať. K Bokšovskému skalnému mestu je nutné vydať sa na severovýchod a stále sa držať hrebeňa. Postupne sa začnú objavovať skalné útvary a vyhliadkové miesta do doliny Hornádu. A potom si len užívať pocit samoty, krásy a ticha.

Holica

Výrazná rázsocha, týčiaca sa nad Ružínskou priehradou sa tiež nazýva aj Napoleonov klobúk. Pri ceste vlakom je nepriehľadnuteľný. Týči sa priamo nad mostom cez Ružín a pôsobí veľmi majestátne. Z vrcholu je jeden z najkrajších rozhľadov, aké sa na východe Slovenska dajú navštíviť, ale prístup je bez značenia. Ten je najideálnejšie zvoliť podobne ako pri výstupe ku Bokšovskému skalnému mestu, avšak s tým rozdielom, že od Bokšovskej skaly pokračujeme hrebeňom smerom na severozápad. Nie je nutné schádzať z hrebeňa, len sa držať vyšliapanej cestičky a tá bude zaručene končiť práve na tomto nádhernom výhľade.

Drienková skala

Drienková skala je pomerne málo navštevovaná, ak ju porovnáme s neďalekým Sivcom (Šivec). Niet ani divu, neponúka také široké rozhľady, nevedie k nej značka, ale pre milovníkov samoty a kľudu v horách je Drienková skala neraz lepším “útočiskom” ako preplnený vrchol Sivca. Zo skaly sú síce obmedzené, ale krásne rozhľady do okolia, najmä však na Ružínsku priehradu. Prístup ku skale je taktiež veľmi jednoduchý a každý s kúskom priemernej orientácie toto miestečko nájde. Najdôležitejším orientačným bodom je lúka pod Bradlom, ako sa na túto lúku dostať, je už vec každého návštevníka. Je možné zvoliť prístup z priehyby pod Sivcom po zelenej značke alebo z opačnej strany zelenej značky - od Ružínskej priehrady. Približne v strede lúky sa cesty križujú – je potrebné zvoliť smer na sever, neskôr sa cesta začne stáčať na severozápad a z vrcholu Bradlo je potrebné klesnúť približne o 100 metrov na úseku necelého kilometra. Stačí sa držať vyšliapanej cestičky, vedúcej hrebeňom, a nikam neodbočovať. Cesta vedie priamo ku skale.

Veľká a Malá Ružínska jaskyňa

V oblasti Ružínskeho krasu sa nachádza veľké množstvo jaskýň, ktoré je možné navštíviť aj bez jaskyniarskeho výstroja. Stačí lepšia čelovka a vedieť, kde hľadať. Najznámejšou jaskyňou celého okolia Ružína je jednoznačne Veľká Ružínska jaskyňa a pár desiatok metrov vzdialená Malá Ružínska jaskyňa. Dĺžka jaskyne je 111 metrov a je ľahko priechodná, postupne sa v zadnej časti zužuje a stáva sa ďalej nepriechodnou. V zime sa v jaskyni vyskytujú zimujúce netopiere.

Najlepší prístup je modrou značkou dolinou Malého Ružinka. Od značky sa odpojíme v mieste, kde sa prudko stáča a pokračujeme rovno po prúde nevýrazného potôčika. Je potrebné zájsť až k miestu, kde sa nachádza vyvieračka a nad touto vyvieračkou je väčšinou (mimo daždivých dní) koryto už vyschnuté. Tu už sledujeme svah, ktorý je po pravici, aby sme neminuli chodníček, vedúci k jaskyni. Chodník stúpa prudko, priamo do kopca hneď za väčším skalným blokom, ktorý je bezprostredne v blízkosti dna dolinky. Prípadne treba sledovať vyšliapaný chodník. Odtiaľ už mierime len priamo do kopca až prichádzame priamo ku vstupnej klenbe oboch jaskýň.

Ružínsky kras ponúka, samozrejme, aj mnoho iných vzácnych miest, ktoré stoja za návštevu. Chcel som však priblížiť hlavne tie, ktoré sú orientačne nenáročné a pritom ponúkajú prírodné krásy, kvôli ktorým sa oplatí vypnúť počítač a televíziu, obuť si topánky a vyraziť do hôr.

Poznámka redakcie:

Upozorňujeme turistov, že časť Ružínskeho krasu patrí do maloplošných chránených území (NPR Bokšov, NPR Sivec a NPR Vozárska), kde nie je pohyb mimo TZT povolený. Preto odporúčame naplánovať prípadnú túru tak, aby ste sa vyhli pohybu na území rezervácií. Mimo národných parkov a chránených krajinných oblastí je umožnený voľný pohyb po krajine (neplatí pre vojenské pásma, zvernice, lesné škôlky atď.).