Prístrešok Chatka Štefková pod nádržou Buková

Nedávno, ako som sa túlal v oblasti pri vodnej nádrži Buková, som sa dostal do doliny potoka Hrudky. Tu som si ešte z minulosti pamätal stavbu chatky, kde som sa pred dvadsiatimi rokmi s kamarátom Skleníkom ukryl pred silnou letnou búrkou. Jej presné lokalizovanie som si už nepamätal, ale pri postupe dolinou som jej stavbu znovuobjavil.

Záhorie: Malé Karpaty - severná časť pohoria, nad obcou Plavecký Peter, v doline potoka Hrudky (poloha Štefková)
260 m n. m.
4 osoby s vlastnou karimatkou a spacákom na betónovej podlahe krytej verandy
trojsezónna (bez možnosti zakúrenia)
obec Plavecký Peter, potok Hrudky, v lete zariadenia cestovného ruchu pri vodnej nádrži Buková
Spojenie
Plavecký Peter (žltá značka) 0,5 h, Buková, vodná nádrž (žltá značka) 0,5 h
Dalšie info
Vodná nádrž Buková (v lete sú v prevádzke zariadenia cestovného ruchu), hrad Ostrý Kameň, najvyšší vrch Malých Karpát – Záruby

Chatku Štefková nájdete v severnej časti pohoria Malé Karpaty, asi dva a pol kilometra západne od Plaveckého Petra, v doline potoka Hrudky. Touto dolinou prechádza žltá značka, ktorá spája obec Plavecký Peter s vodnou nádržou Buková. Chata sa nachádza približne v polovici doliny, neďaleko opustenej prevádzkovej budovy bývalého kameňolomu. Je situovaná približne tridsať metrov od trasy značky, nad ľavým brehom potoka Hrudky. Cesta z Plaveckého Petra ku chate trvá približne tridsať minút, rovnako to trvá aj od vodnej nádrže Buková.

Objekt chaty pozostáva z dvoch častí. Prvá časť – vlastná chata, je drevená stavba, uzamknutá a verejnosti neprístupná. Druhá časť – zastrešená terasa, je voľne prístupná a dá sa využiť nielen ako núdzový úkryt pred búrkou či dažďom, ale aj ako miesto vhodné k prenocovaniu. Terasa má rozmer približne 5 x 2 metre a je zastrešená umelohmotnou krytinou. Podlahu tvorí betónová platňa. Z juhu je chránená vlastnou stavbou chaty, z ostatných strán je čiastočne otvorená do okolia. Preto prekrytie náveternej strany celtou alebo PVC fóliou zvýši komfort nocľahu. V interiéri sa nenachádza žiadne zariadenie. Na podlahe sa pohodlne vyspí skupina štyroch až šiestich turistov. Použitie spacieho vaku a karimatky je samozrejmosťou.

Voda a okolie

Prameň či iný zdroj pitnej vody sa v blízkosti chaty nenachádza. Aj keď pri chate preteká potok Hrudky, jeho voda kvôli vyššie položenej vodnej nádrži nebude asi zdravotne úplne nezávadná. Najbližšia pitná voda sa dá načerpať v Plaveckom Petre alebo pri vodnej nádrži Buková (v lete v bufetoch, v zime v dome pri hrádzi). Z blízkych turistických cieľov v okolí treba spomenúť vodnú nádrž Buková, hrad Ostrý kameň a najvyšší vrch Malých Karpát – Záruby. V širšom okolí sa nachádza hrad Korlátka, rozhľadňa v obci Rozbehy, bralnatá Kršlenica a monumentálna Čierna skala so skalným oknom.