Chatka Štefková pod nádržou Buková

23.03.13
Nedávno, ako som sa túlal v oblasti pri vodnej nádrži Buková, som sa dostal do doliny potoka Hrudky. Tu som si ešte z minulosti pamätal stavbu chatky, kde som sa pred dvadsiatimi rokmi s kamarátom Skleníkom ukryl pred silnou letnou búrkou. Jej presné lokalizovanie som si už nepamätal, ale pri postupe dolinou som jej stavbu znovuobjavil.

Chatku Štefková nájdete v severnej časti pohoria Malé Karpaty, asi dva a pol kilometra západne od Plaveckého Petra, v doline potoka Hrudky. Touto dolinou prechádza žltá značka, ktorá spája obec Plavecký Peter s vodnou nádržou Buková. Chata sa nachádza približne v polovici doliny, neďaleko opustenej prevádzkovej budovy bývalého kameňolomu. Je situovaná približne tridsať metrov od trasy značky, nad ľavým brehom potoka Hrudky. Cesta z Plaveckého Petra ku chate trvá približne tridsať minút, rovnako to trvá aj od vodnej nádrže Buková.

Objekt chaty pozostáva z dvoch častí. Prvá časť – vlastná chata, je drevená stavba, uzamknutá a verejnosti neprístupná. Druhá časť – zastrešená terasa, je voľne prístupná a dá sa využiť nielen ako núdzový úkryt pred búrkou či dažďom, ale aj ako miesto vhodné k prenocovaniu. Terasa má rozmer približne 5 x 2 metre a je zastrešená umelohmotnou krytinou. Podlahu tvorí betónová platňa. Z juhu je chránená vlastnou stavbou chaty, z ostatných strán je čiastočne otvorená do okolia. Preto prekrytie náveternej strany celtou alebo PVC fóliou zvýši komfort nocľahu. V interiéri sa nenachádza žiadne zariadenie. Na podlahe sa pohodlne vyspí skupina štyroch až šiestich turistov. Použitie spacieho vaku a karimatky je samozrejmosťou.

Voda a okolie

Prameň či iný zdroj pitnej vody sa v blízkosti chaty nenachádza. Aj keď pri chate preteká potok Hrudky, jeho voda kvôli vyššie položenej vodnej nádrži nebude asi zdravotne úplne nezávadná. Najbližšia pitná voda sa dá načerpať v Plaveckom Petre alebo pri vodnej nádrži Buková (v lete v bufetoch, v zime v dome pri hrádzi). Z blízkych turistických cieľov v okolí treba spomenúť vodnú nádrž Buková, hrad Ostrý kameň a najvyšší vrch Malých Karpát – Záruby. V širšom okolí sa nachádza hrad Korlátka, rozhľadňa v obci Rozbehy, bralnatá Kršlenica a monumentálna Čierna skala so skalným oknom.

Súvisiace odkazy

Plavecký Peter
Vodná nádrž Buková
Hrad Ostrý Kameň
Vrch Záruby

Chatka Štefková pod nádržou Buková 23/03/13 00:00 nová téma

Prístrešok Táborisko v sedle Tri kamene (U Tří kamenů) Odkedy som v roku 2007 objavil čaro Žalostínskej vrchoviny, chodievam sem veľmi rád. Páči sa mi tunajšia mäkko modelovaná krajina, kde sa striedajú lesy s lúkami posiatymi kopanicami. V jednej takejto osade mávam dosť často základný tábor, z ktorého vyrážam na viacdňové potulky. Počas jednej z nich som sa dostal do sedla Tri kamene. Tu, priamo v sedle, sa nachádza výborné miesto na táborenie. Okrem toho tu stojí menší prístrešok, ktorý rozširuje možnosť nocľahu v oblasti. 17/03/18 Anton Zahradník Biele Karpaty
Túra Žiar nad Hronom – Banská Štiavnica – Kozelník Pôvodne som tadiaľto vôbec nechcel ísť. V pláne som mal vander dakde inde, ďaleko a vysoko. Nakoniec ma ale súhra náhod a okolností prinútila zmeniť plány. A keďže sa Štiavnické vrchy nedávno stali mojím novým domovským pohorím, rozhodol som sa necestovať nikam a vyraziť si po známych aj menej známych chodníkoch v sopečných horách. 10/03/18 Anton Zahradník Štiavnické vrchy
Extra Nová rozhľadňa na Malom Lubíne Začiatkom januára som sa v rámci mojich hradologických aktivít dostal do oblasti Hornej Nitry. Tu som bádal po niekoľkých opevnených stredovekých lokalitách v okolí Nitrice a Zemianskych Kostolian. Obe sídla oddeľuje podcelok Strážovských vrchov – masív Drieňov, ktorým prechádza turistický chodník spájajúci Hornú Nitru s Vestonickou dolinou. Ja som sa po tomto chodníku presúval, no a na Malom Lubíne som „objavil“ novú rozhľadňu, o ktorej som doposiaľ nechyroval. Preto som sa rozhodol, zvesť o jej existencii rozšíriť medzi turistickú verejnosť. 07/03/18 Anton Zahradník Správy

Túra Pača – Úhorná – Hekerová – Smolník Horské poľany a Volovské vrchy, to je taký trocha oxymoron, keďže v tomto pohorí vo veľkej miere prevládajú lesy. Aj keď notoricky známou je Kojšovská hoľa, dá sa tu nájsť ešte jedna horská lúka, ktorá je možno ešte krajšia ako slávnejšia hoľa. dnes Henrich Tomáš Volovské vrchy
Túra Jesenný okruh Súľovskými skalami Nie – nešiel som tam kvôli dĺžke trasy, nešiel som tam kvôli veľkým prevýšeniam a náročnosti trasy. Tento okruh je v ponímaní slovenských turistov veľmi otrepaný a stokrát prechodený krížom-krážom. To stokrát je samozrejme myslené, len ako metafora. včera Vladimír Popluhár Súľovské vrchy
Správa Zajtra začína letná sezóna v TANAP-e Dnešným dňom končí sezónna uzávera v Tatranskom národnom parku, od zajtra tak budú prístupné všetky značené chodníky na území národného parku, s výnimkou niektorých, kde je pohyb obmedzený z iných dôvodov. Zisťovali sme, v akom stave sú chodníky, zabezpečovacie pomôcky a na čo by si turisti mali dávať pozor. 14/06/19 Soňa Mäkká Správy

Chatka Štefková pod nádržou Buková 23/03/13 00:00 nová téma
    • Záhorie: Malé Karpaty - severná časť pohoria, nad obcou Plavecký Peter, v doline potoka Hrudky (poloha Štefková)
    • 4 osoby s vlastnou karimatkou a spacákom na betónovej podlahe krytej verandy
    • trojsezónna (bez možnosti zakúrenia)
    • obec Plavecký Peter, potok Hrudky, v lete zariadenia cestovného ruchu pri vodnej nádrži Buková
    • Plavecký Peter (žltá značka) 0,5 h, Buková, vodná nádrž (žltá značka) 0,5 h
    • Vodná nádrž Buková (v lete sú v prevádzke zariadenia cestovného ruchu), hrad Ostrý Kameň, najvyšší vrch Malých Karpát – Záruby