Búda Senník pod Drieňkom

Kraj pod veľkofatranským vrchom Drieňok som prvýkrát navštívil niekedy okolo roku 1990. Už vtedy som objavil v doline potoka Rakša stavbu senníka, kde som spal pred výstupom na vrchol Drieňka. Odvtedy som okolo senníka išiel už viackrát, ale až začiatkom roku 2013 som ho opäť využil na prenocovanie pred zimným výstupom na Drieňok. Ako sa mi spalo a aké sú možnosti prespania?

Veľká Fatra: JZ časť, v doline potoka Rakša (Rakšianska dolina) pod Drieňkom
640 m n. m.
4 osoby s vlastnou karimatkou a spacákom
trojsezónna (bez možnosti zakúrenia)
Potok Rakša, potok v doline Hore vodou (Horevodie), prameň asi 2 km východne po trase modrej značky (smer Drieňok) v doline Do Lúčok
Spojenie
Modrá značka z obce Diviaky (2 h), zo sedla za Drieňkom (1 h), z Mošoviec po žltej a modrej (1,5 h)
Dalšie info
krásne okolie, výhľadový vrch Drieňok, veľa divej zvery, lokalita hradiska a hrádku nad Rakšou, kaštiele v Diviakoch, kúpele v Turčianskych Tepliciach

Senník sa nachádza v juhozápadnej časti pohoria Veľké Fatra, pod masívom vrchu Drieňok v mieste, kde ústi do doliny potoka Rakša (Rakšianska dolina) bočná dolina Hore vodou (Horevodie). Dolinou prechádza modrá značka, ktorá vedie z obce Diviaky (časť mesta Turčianske Teplice) cez dediny Turčiansky Michal a Rakša do Sedla za Drieňkom. Jej trasa ďalej pokračuje na železničnú stanicu Čremošné a cez sedlo Flochovej do obce Turček. K senníku sa dá dostať aj zo starodávnej turčianskej obce Mošovce, a to po žltej značke cez rázcestie Mača, kde sa žltá napája na modrú. Samozrejme, sieť turistických značkovaných chodníkov dovoľuje prístup aj z iných smerov, stačí sa len pozrieť do mapy. Zo železničnej stanice Diviaky (začiatok modrej značky) sa k senníku dostaneme za dve hodiny. Z Mošoviec sem cesta trvá približne 1,5 hodiny a zo sedla za Drieňkom cez dolinu Do Lúčok sem prídete do hodiny.

Senník predstavuje drevenú stavbu s rozmermi približne 3 x 2 metre. Je zastrešený pultovou strechou. Podlahu tvorí udupaná hlina. Interiér býva často zaplnený suchým senom. Senník totižto primárne slúži ako zásobáreň sena pre blízky krmelec. Vstup aj okno sa nachádzajú na priečelí stavby a dajú sa uzatvoriť (okenica a dvere). Západná stena je porušená – otvor. Pred senníkom sa nachádza stôl. V interiéri niet žiadneho zariadenia. Na lúke pred senníkom sa nachádza ohnisko. Pohodlne, či už na sene, alebo na podlahe, sa tu vyspia až štyri osoby. Nutné je použiť vlastný spací vak a karimatku. Okrem senníku sa tu nachádzajú ešte dva objekty. Krmelec a zrubová drevená búda, ktorá je však uzamknutá a neprístupná.

Voda a ďalšie možnosti nocľahu

Vodný zdroj tu predstavujú potoky, pretekajúce dolinami (potok Rakša /Do Lúčok/ a potok v doline Hore vodou /Horevodie/) neďaleko senníka a zachytený prameň, ktorý sa nachádza približne dva kilometre povyše v doline Do Lúčok (smer sedlo za Drieňkom), na trase modrej značky. Okrem už opísaného senníka sa v hornej časti doliny potoka Rakša nachádza lesnícka chata. Tá je ale uzamknutá a nedá sa využiť na prespanie. Čo však bude turistov zaujímať, je pomerne veľká šopa, ktorá stojí pri chate. Tá bývala v minulosti síce uzamknutá, ale pri mojej poslednej návšteve (január 2013) bola voľne prístupná. Jej interiér bol ale takmer celý zaprataný rôznym materiálom. Preto ju tu spomínam len informatívne.

Najvýznamnejší turistický cieľ v okolí je jednoznačne samotný vrch Drieňok s impozantným výhľadom na južný Turiec, Malú Fatru, Žiar či Strážovské vrchy. Z okolitých pamiatok treba určite spomenúť polohu Hrádok nad Rakšou s pozostatkami valov pravekého hradiska a menšieho stredovekého hrádku. Tesne pod Hrádkom sa nachádza známe Rakšianske rašelinisko. Obec Rakša je známa aj ako rodisko Michala Miroslava Hodžu a Jána Ursínyho. Ďalšie zaujímavé pamiatkové objekty sa nachádzajú v obciach Diviaky (kaštiele) a Mošovce (kaštieľ, Mošovské aleje). V Turčianskom Michale stojí vzácny ranogotický kostol sv. Michala. Na záver len spomeniem všeobecne známe kúpele v meste Turčianske Teplice.