Test

Vodný filter a chemická dezinfekcia vody

20.02.13
Začiatkom decembra sa mi dostali do rúk dva prostriedky na úpravu vody v prírode, ktoré som následne testoval. Prvým z nich bol prípravok na chemickú dezinfekciu (AquaVenture) a druhým bol vodný filter (Frontier Pro). Rád sa podelím so svojimi skúsenosťami.

AquaVenture je dvojzložkový prípravok vo forme kvapiek, ktorý je určený na dezinfekciu vody. Samotná dezinfekcia prebieha zmiešaním oboch zložiek, ktoré pri kontakte s vodou uvoľňujú ióny kyslíka a plynného chlóru. Uvoľňovaním spomínaných látok potom dochádza k likvidácii širokého spektra mikroorganizmov a parazitov (E.coli, Giardia spp., Cryptosporidium spp., vírus hepatitídy A, vírus detskej obrny, a pod.). Dezinfekcia nevytvára žiadne karcinogénne zlúčeniny a jedno balenie vystačí na dezinfekciu 120 litrov vody, čo predstavuje objem potrebný pre 1 osobu na 1 mesiac v prostredí bez zdroja, zaručujúceho pitnú vodu. Orientačná cena je 14,60 €.

Frontier Pro je vodný filter veľmi kompaktných rozmerov, ktorý je určený na filtráciu vody v prírode, kde kvalita vody nespĺňa požiadavky pitnej vody. Na filtrovanie vody sa využíva aktívne uhlie, ktoré pomáha odstrániť mikroorganizmy a zlepšuje chuť vody. Samotná filtrácia prebieha buď vplyvom gravitácie, alebo saním. Filter dokáže odfiltrovať častice do veľkosti 3 mikrónov. O predĺženie životnosti výrobku sa starajú 3 náhradné textilné filtre na vstupe, ktoré sa dajú ľahko vymeniť. Textilný filter slúži na ochranu aktívneho uhlia pred zanášaním hrubými nečistotami. Manipulácia s filtrom je veľmi jednoduchá. Filter sa dá použiť v kombinácii s rôznymi fľašami a hydratačnými systémami. Jeho účinnosť je 189 litrov vody. Orientačná cena je 26,90 €.

Podmienky testovania: Testovanie obidvoch prostriedkov na úpravu vody bolo zrealizované na území Slovenskej republiky na prelome rokov 2012/2013. Ako zdroj vody poslúžili potoky, jazierka, plesá a iné vodné zdroje.

Upozornenie: Test bol zameraný iba na praktickú funkčnosť výrobku a v žiadnom prípade nenahradzuje laboratórny test účinnosti, čo sa týka zdravotnej čistoty a neškodnosti ošetrenej vody.

Test dezinfekcie AquaVenture

Po nabratí vody zo zdroja som si najprv pripravil dezinfekčný roztok. Roztok sa pripraví zmiešaním obidvoch účinných látok (látka A + látka B), ktoré sa nechajú zreagovať (cca 5 minút). Samotná dezinfekcia potom prebieha 15 – 40 minút, pričom čas na účinkovanie chemických látok sa volí podľa znečistenia a podľa teploty vody. V letnom období stačí na 1 liter vody iba 6 kvapiek a dezinfekcia prebieha 15 minút. Keď je voda kalná, zafarbená alebo je podozrenie na kontamináciu mikroorganizmami, na 1 liter vody je potrebné použiť až 15 kvapiek a na dezinfekciu je potrebný čas 40 minút. 15 kvapiek a 40 minút volíme i pri veľmi studenej vode, čo bol môj prípad. Po uplynutí stanoveného času je voda pitná a môže sa konzumovať. V prípade usadenín je potrebné vodu prefiltrovať, napríklad cez kávový filter alebo cez vatu, gázu a pod. Ak máte po ruke vodný filter (napr. Frontier Pro), tak ho použite. Kombináciu chemickej dezinfekcie a vodného filtra odporúča i samotný výrobca, pretože uhlíkový filter zlepšuje senzorickú kvalitu vody po chemickej úprave.

Poznámka: chlór je plynná látka a z vody sa dá odstrániť aj ponechaním otvorenej fľaše na bezpečnom mieste, kde vám vodu nikto nevyleje a kde bude môcť chlór uniknúť do ovzdušia. Tento proces je však časovo náročnejší ako filtrácia cez uhlíkový filter.

Výhodou tohto prípravku sú jeho malé rozmery a nízka hmotnosť (80 g). Balenie obsahuje dve plastové fľaštičky s účinnými látkami s objemom 30 ml, ktoré postačia na ošetrenie 120 litrov vody (6 až 15 kvapiek na 1 liter vody). Prípravok teda nezaberie veľa miesta a uplatnenie si nájde hlavne pri cestách do exotických krajín, kde sa nedá spoľahnúť na zdravotnú neškodnosť vody.

Senzorická kvalita vody po chemickej úprave je z môjho pohľadu naozaj prekvapujúca, pretože som očakával silný zápach po chlóre. Počas testovania bežnej pitnej vody, ale i vody v prírode som nezaznamenal výrazný rozdiel v kvalite medzi chemicky upravenou vodou a vodou filtrovanou cez uhlíkový filter. Voda konzumovaná po bezprostrednej chemickej dezinfekcii má oproti filtrovanej vode veľmi slabý zápach po chlóre a chutí trochu sladšie. Po dlhšej dobe, keď je voda odstáta a plynný chlór vyprchá, je voda pre bežného človeka na nerozoznanie od vody filtrovanej. Okrem toho v poľných podmienkach vás určite bude zamestnávať mnoho iných faktorov, ovplyvňujúcich váš pobyt v prírode (napr. vietor, mráz, teplo, fyzická únava, a pod.), a preto sa vám stane, že na senzorickú kvalitu vody ani nepomyslíte, a ak áno, tak rozdiel nepocítite.

Výsledok testu AquaVenture: Chemická dezinfekcia vody ma prekvapila, pretože som s ňou nemal predchádzajúce skúsenosti a očakával som horšiu senzorickú kvalitu vody, ako má bežná pitná voda z vodovodu. Na záver však môžem povedať, že tento výrobok spĺňa všetky parametre, ktoré udáva výrobca v pribalenom letáku.

Test vodného filtra Frontier Pro

Testovanie filtra prebehlo dvomi spôsobmi. Prvý spôsob využíval na filtrovanie gravitáciu. Tento spôsob je časovo zdĺhavejší a vyžaduje si odstránenie gumeného náustku z filtra, pretože ten bráni samovoľnému unikaniu vody. Druhý spôsob filtrácie prebiehal nasávaním vody cez náustok na filtri. Pri tomto spôsobe sa voda rovno pije a nie je potrebné čakať, kým prefiltrujete väčší objem vody, ktorý by sa dal pohodlne vypiť z pohára. Tento proces pripomína pitie vody z vodného vaku, no na prefiltrovanie vody je potrebné vyvinúť o čosi vyšší podtlak – pitie cez filter je preto trochu náročnejšie ako pitie z vodného vaku.

Filter je vybavený univerzálnym 28 mm závitom, ktorý je rozšírený na celom svete, a preto sa dá použiť s väčšinou dostupných fliaš. Pre účely testu som použil klasickú PET fľašu a špeciálnu fľašu Platypus, ktorá sa dá zrolovať a počas transportu zaberie minimum miesta v batohu. Okrem závitu obsahuje filter i modul na pripevnenie k hydratačným systémom (napr. Source alebo Camelbak).

Výhodou filtra je jeho minimalistický rozmer (v porovnaní s filtrami iných výrobcov) a z toho vyplývajúca nízka hmotnosť. Filter má tvar valca s priemerom 3 cm a dĺžkou 17,5 cm. Hmotnosť za sucha je 56 gramov a za mokra (po filtrácii) 72 gramov. Senzorická kvalita vody po filtrácii je obdobná ako pri filtri Brita, ktorý používam na filtráciu vody v domácnosti.

Výsledok testu Frontier Pro: Úprava vody cez uhlíkový filter pre mňa nebola novinkou, pretože som mal skúsenosti s filtrovaním vody v domácnosti, a preto som vedel, čo ma čaká. Senzorická kvalita filtrovanej vody je výborná a výrobok spĺňa všetky parametre, ktoré udáva výrobca v pribalenom letáku.

Voda, ktorú som používal v testoch, bola väčšinou číra tekutina, a preto nevznikala potreba filtrácie chemicky upravovanej vody. Pri úprave silno znečistenej (kalnej) vody je však potrebné zrealizovať i filtráciu. A ako som už spomenul vyššie, na filtráciu vody vám postačí kávový filter alebo vata z lekárničky. Improvizovať sa dá i s oblečením (napr. čisté bavlnené tričko poslúži rovnako dobre ako vata). V prípade, že máte po ruke aj uhlíkový filter, tak ho použite. Okrem toho, že zbavíte vodu mechanických nečistôt, voda získa i lepšiu senzorickú kvalitu.

Vodný filter a chemická dezinfekcia vody 09/05/16 13:39 2 príspevky

Test Batoh Bergans Helium PRO 40 Helium PRO 40 od firmy Bergans je ľahký technický batoh, ktorý je svojím objemom vhodný na jednodenné aj víkendové pobyty na horách. Batoh bol navrhnutý hlavne pre horolezcov a skialpinistov, no svoje uplatnenie si nájde aj pri ostatných outdoorových aktivitách. Okrem hlavnej komory má batoh aj špeciálnu priehradku na skialpinistickú výbavu, ktorá je ľahko dostupná z prednej strany. Ruksak poskytuje veľmi stabilné upevnenie lyží, horolezeckých čakanov a ďalšej výbavy. Popri početných možnostiach nastavení má batoh aj odnímateľný vrchný kryt. K dispozícii je v červenej a tmavošedej farbe. 10/10/18 Pavol Hreha Batohy
Lezenie Volí chrbát a rázsocha Volovca Mengusovského Začiatkom leta 2016 som sa zúčastnil na stretnutí vysokohorských turistov SVTS na Popradskom plese, ktoré organizoval PREVYK. Hneď prvý deň stretnutia sme si s kamarátom „Bačom“ vyliezli na moju obľúbenú Voliu vežu (Južné rebro – III UIAA) a cestou dolu sme si odbehli aj na Žabiu vežu. Nasledujúce dni som sa potom venoval vysokohorskej turistike a s ostatnými účastníkmi stretnutia som vystúpil na Čubrinu, Mengusovskú vežičku, Hincovu vežu a Volovec Mengusovský. Počas výstupu na posledné dva spomenuté štíty som si odbehol aj na Hincovu kopu vo Volom chrbte a preskúmal som aj časť rázsochy Volovca Mengusovského za jeho najnavštevovanejším hlavným vrcholom. 02/07/17 Pavol Hreha Vysoké a Belianske Tatry
VHT Vareškovým hrebeňom na Slavkovský štít Slavkovský štít je jedným z ľahko dostupných tatranských štítov, na ktorý vedie turistická značka. Často sa o ňom hovorí, že je to nekonečný a nudný kopec so zástupmi turistov. V lete 2015 som si to vyskúšal na vlastnej koži a musím povedať, že to nebolo až také strašné. Z vrcholu sme mali nádherné výhľady na všetky svetové strany. Mňa však najviac zaujal hrebeň vybiehajúci na západ, ktorý sa tiahol ponad Zbojnícku chatu. Nasledujúce leto som sa preto do Tatier vrátil a na Slavkovský štít som vystúpil neznačenou trasou po Vareškovom hrebeni. 10/06/17 Pavol Hreha Vysoké a Belianske Tatry

Beh Cesta hrdinov SNP za 12 dní – Kráľova hoľa Na vysielači na Kráľovej holi je tradične napichnutý čierny mrak ako spečené Marshmallow na špajli. Vychádzame na najvyšší bod a Miki navrhuje, aby sme si na chvíľu oddýchli vnútri v domčeku. Schovávame sa dnu pred pľušťou, jedna dvojica tu už sedí a tiež sa zohrieva. Naťahujem si nohy, jem, pozerám na hodinky. Vyšli sme to za 1:55 hod, turisticky je to na 3:10. dnes Júlia Batmendijnová Slovensko
Búda Prístrešok a búda pred Čuntavou Okolie Čuntavy poskytuje dostatok možností na úkryt pred nepriazňou počasia alebo k núdzovému prenocovaniu. K týmto možnostiam môžeme pripojiť aj dva drevené objekty pri turistickom smerovníku „Pred Čuntavou.“ Obe ležia len pár metrov od seba a nachádzajú sa hneď pri turistickom chodníku. dnes Gabriela Ferencová Slovenský raj, Stolické vrchy, +
Skialp Na pásoch cez Železnú bránu a sedlo Váhy Je smutný, dlhý a zasoplený november. Zimné radovánky nie a nie začať. V rámci starostlivosti o spomienkový optimizmus snorím medzi fotkami so snehovými a ľadovými scenériami. A tu, aha, aká pekná skialpovačka z februára roku 2017... včera Michal Diviak Vysoké a Belianske Tatry

Vodný filter a chemická dezinfekcia vody 09/05/16 13:39 2 príspevky
    • McNett
    • AquaVenture (kvapky), Frontier Pro (filter)
    • chemická dezinfekcia vody a vodný filter
    • kvapky (A = chloritan sodný, B= kyselina fosforečná, kyselina chlorovodíková) filter (plast bez BPA, aktívne uhlie, netkaná textília)
  • Hmotnosť
    • kvapky 80 g
      filter 56 g
    • nízka hmotnosť obidvoch produktov, veľkosť filtra
  • Ostatné info
    • účinnosť – kvapky = 120 l, filter = 189 l
    • kvapky 14,60 €
      filter 26,90 €
    • Túto značku nepredáva žiaden z obchodov v našej databáze.