Zimný výstup na Korenec zo Stupavy

17.03.13
Turisti klubu z Via Danubia organizujú každoročne výstup na neznačený kopec v Malých Karpatoch. Za cieľ tohtoročného, už 16. ročníka, si vybrali Korenec, plochý kopec medzi Stupavou a Lozornom nad Lintavami. Pokiaľ nieto snehu, je výstup jednoduchší, zväčša sa treba držať niektorej lesnej cesty. Tento raz sa však bolo treba pripraviť lepšie, a tak som v piatok pozorne študoval mapu.

Stupava, Obora – Červený domček – Korenec – Staré Hájne – Stupava – Stupava, Obora

Podľa meteorológov napadlo túto zimu v Bratislave a okolí 130 cm snehu. Teplota sa síce posledné dni už cez deň držala nad 0°C, ale bolo mi jasné, že bez snežníc by dnešný výstup bolo jedno veľké trápenie. Štefan Nagy sa ma už na Štefanskom výstupe na Veľkú Baňu pýtal, či prídem aj tento rok, a tak som uprednostnil, aj zo zdravotných dôvodov, tento výstup pred dvojdňovkou vo Veľkej Fatre s chalanmi z Hikingu.

Výstup na Korenec

Krátko po deviatej vystupujeme trinásti z autobusu na zastávke Stupava, Obora a hneď si obúvam snežnice. Už som si zvykol, že som za exota, lebo všetci sú pešiaci, až na jedného bežkára. Po Červený domček je cesta prejdená autom, a tak sa ide všetkým dobre. Dáme si tu malú čajovú pauzu, no a potom príde na moje predtuchy. Čaká nás panenský sneh po stehná. Staviam sa do čela zástupu a okolo závory začíname stúpať po bežkárskom značení smerom na Košariská. Dole pod nami ide zelená na Lozorno. Keď sme na úrovni veľkej lúky so stodolou krmelcom, zbadám muflóny, ako sa tam pokojne kŕmia. Napriek slabému zoomu „snežnicového fotoaparátu“ robím fotografie. Pridávajú sa aj ostatní a muflóny sa pomaly dávajú na odchod.

Štefan podľa GPS-ka určuje bod, kde opúšťame bežkárske značenie a začíname stúpať doprava horou. Vyklápam si „podpätky“ na snežniciach a stúpam pomaly hore. Napriek snežniciam sa zabáram aj do pol lýtok. Pešiaci v mojich stopách zapadajú po kolená. Po čase sa dostávame k rozpadnutému plotu obory a popri ňom kráčame k vrcholu. Utekám pešiakom, a tak si kontrolujem na výškomere, kde sa asi nachádzam. V slúchadlách počúvam Zápisník zahraničných spravodajcov, Pálenicu s Gregorom Papučekom a s úderom 12-tej hodiny stojím pri triangulačnom bode, označujúcom vrchol Korenca. Pešiaci mi cestou všeličo sľubovali a prejavy vďaky za prerazenú cestu sa len tak hrnú – štamprlík orechovice, pohár grogu, pár bonbónov a napokon aj diplom od Štefana s číslom 1. Zapaľujeme malú vatru „svojstojnosti“ a Jozef recituje „burcujúcu“ štúrovskú báseň. Jednoducho skvelá nálada. Doráža partia diaľkoplazov. Myslel som si, že chceli prísť od Starého Hájneho, ale asi to prehodnotili. Potom štyri ženy, ktoré ani nevedeli, že idú na organizovaný výstup. Dávam klobúk dole pred kamarátom, ktorý sám došiel v hlbokom snehu od Svätého Jura cez Košarisko.

Rovno za nosom

Keď sa najem, vyhlasujem, že idem rovno za nosom, ďalej panenským snehom. Je mokrejší a hlbší ako ten, ktorým sme došli na Korenec. Pridáva sa ku mne päť žien a bežkár. Podľa kompasu idem najprv južne. Pod skalnatým vrcholom stretáme bežkára, ktorý pátra po Korenci. Posielam ho v našich stopách a zľava obchádzam skaly. Križujem stopy bežkára a dávam sa juhozápadným smerom dole vcelku strmým svahom. Kúsok aj bežím, menej sa zabáram. Ženy za mnou občas padajú, chvalabohu do mäkkého snehu.

Klesli sme k údolíčku a vysvetľujem im, že ním musíme prísť na cestu. Sneh sa mi lepí na spodok snežníc, aj pod pravú špičku topánky. Poteší ma, keď zbadám cestu a modré značenie. Je tu vyšliapaná stopa po niekom, a tak sa už pôjde ľahšie, hlavne ženám. Míňame malý kameňolom, krytú Záhorácku studničku, vrt, z ktorého už roky tryská voda a po piatich hodinách sme opäť na autobusovej zastávke Stupava, Obora. Stretávame tu pár kamarátov, ktorí sa vrátili výstupovou cestou. Očistím snežnice, zbalím ich do obalu a je tu autobus. Lepšie to ani nemohlo dopadnúť. Po hodine ležím vo vani a hovorím si: „Tak toto bol parádny deň.“

O rok 15. 2. 2014 sa určite vyberiem s turistami z Via Danubia na Veľký Peterklin nad Rohožníkom.

Zimný výstup na Korenec zo Stupavy 17/03/13 21:42 4 príspevky

Prístrešok Chata pod dubom Pri turistickom okruhu zo Sklených Teplíc do Vyhní a späť som na zelenej značke z Pustého hradu našiel najprv pod kopcom Bralce pekne upravený prameň a asi po 1 km som natrafil na lúke Janovo s posedom veľký senník plný sena a na druhej strane v lese malú poľovnícku chatu s verandou. 09/11/19 Miroslav Svítek Štiavnické vrchy
Túra Hontianske Nemce – Plášťovce – Dudince So ženou sme sa vybrali po štvrtýkrát do Dudiniec na relaxačný pobyt. V duchu som riešil, čo budem robiť, kade chodiť vo voľnom čase, keď som už všetko naokolo pochodil. Našťastie, po rokoch opäť sprevádzkovali, aj keď len cez pracovný týždeň, vlak Zvolen – Šahy. Žena brala kúry a ja túry. Vlak o 9.09 h býval vždy plný a aj spiatočný o 15.48 h z Krupiny. Babie leto bolo priam ideálne, a tak som si prešiel zase nové trasy v širšom okolí Dudiniec. 04/11/19 Miroslav Svítek Krupinská planina
Prístrešok Chata Lesov SR Vydrica Pri mojom trojtýždňovom pobyte v kúpeľoch Sklené Teplice som neraz kráčal Vydričnou dolinou. Zatiaľ čo kroky drvivej väčšiny kúpeľných hostí sa končili pri odbočke k miestnej časti Sady, kde sa nachádzala stajňa miestneho salaša, ja som ju prešiel celú zopárkrát. Tak isto som vyšiel aj všetkými lesnými odbočkami z nej do okolitých lesov. Keď som si naplánoval, že neznačene prejdem cez Holý vrch Čečetkovým lesom na samotu Konice, narazil som pár metrov od asfaltky na chatu Lesov SR, štátny podnik Banská Bystrica, odštepný závod Žarnovica. 19/10/19 Miroslav Svítek Štiavnické vrchy

Útulňa Hájovňa v sedle Červená studňa Vraciam sa späť k tajchu Červená studňa a špekulujem nad umiestnením novej turistickej útulne v rovnomennom sedle. Pri murovanom dome priamo pri ceste sa ozýva krik detí. Podľa posedení to tam vyzerá na bufet. Pozerám, či je teraz funkčný. dnes Vladimír Mikuš Štiavnické vrchy
Podcast Pacific Crest Trail s Filipom Valúchom (trojdielna miniséria) AKTUALIZOVANÉ – Diaľkové trasy sú dnes populárne. Nedávno sme sa v HIKING podcaste rozprávali s Julkou, ktorá prebehla Cestu hrdinov SNP za 12 dní. Teraz vám v trojdielnej podcastovej minisérii spolu s Filipom Valúchom predstavíme 4265 kilometrov dlhú Pacifickú hrebeňovku, tzv. PCT. Filip diaľkovú trasu z mexicko-americkej na kanadsko-americkú hranicu cez Kaliforniu, Oregon a Washington prešiel tento rok za 136 dní. 11/11/19 Ľubomír Mäkký Svet
PR Pozvanie na čaj v Maroku je príležitosť spoznať miestnych Korenistá exotika medzi púšťou a oceánom! Tisíce uličiek a ani jedna rovnaká! Cestovateľské kino v utorok 19. novembra v KC Dunaj vyzýva nasadnúť na lietajúci koberec a vojsť do labyrintu farieb, vzorov a vôní, v ktorom sa miesia kultúry arabského sveta, Afriky a Európy. Návštevníci budú mať možnosť nahliadnuť pod pokrievku tohto pestrého kultúrneho tajinu a ochutnať všetko, čo Maroko ponúka. Večerom bude sprevádzať skúsená cestovateľka Katarína Líšková. včera sponzorovaný článok Festivaly a premietania

Zimný výstup na Korenec zo Stupavy 17/03/13 21:42 4 príspevky
    • Malé Karpaty
    • zima
    • 16.02.2013
    • studnička pod Červeným domčekom, Záhorácka studnička
    • Bratislava (vlak, bus) – Stupava, Obora (bus)