Zimný výstup na Korenec zo Stupavy

17. 03. 2013
Turisti klubu z Via Danubia organizujú každoročne výstup na neznačený kopec v Malých Karpatoch. Za cieľ tohtoročného, už 16. ročníka, si vybrali Korenec, plochý kopec medzi Stupavou a Lozornom nad Lintavami. Pokiaľ nieto snehu, je výstup jednoduchší, zväčša sa treba držať niektorej lesnej cesty. Tento raz sa však bolo treba pripraviť lepšie, a tak som v piatok pozorne študoval mapu.

Stupava, Obora – Červený domček – Korenec – Staré Hájne – Stupava – Stupava, Obora

Podľa meteorológov napadlo túto zimu v Bratislave a okolí 130 cm snehu. Teplota sa síce posledné dni už cez deň držala nad 0°C, ale bolo mi jasné, že bez snežníc by dnešný výstup bolo jedno veľké trápenie. Štefan Nagy sa ma už na Štefanskom výstupe na Veľkú Baňu pýtal, či prídem aj tento rok, a tak som uprednostnil, aj zo zdravotných dôvodov, tento výstup pred dvojdňovkou vo Veľkej Fatre s chalanmi z Hikingu.

Výstup na Korenec

Krátko po deviatej vystupujeme trinásti z autobusu na zastávke Stupava, Obora a hneď si obúvam snežnice. Už som si zvykol, že som za exota, lebo všetci sú pešiaci, až na jedného bežkára. Po Červený domček je cesta prejdená autom, a tak sa ide všetkým dobre. Dáme si tu malú čajovú pauzu, no a potom príde na moje predtuchy. Čaká nás panenský sneh po stehná. Staviam sa do čela zástupu a okolo závory začíname stúpať po bežkárskom značení smerom na Košariská. Dole pod nami ide zelená na Lozorno. Keď sme na úrovni veľkej lúky so stodolou krmelcom, zbadám muflóny, ako sa tam pokojne kŕmia. Napriek slabému zoomu „snežnicového fotoaparátu“ robím fotografie. Pridávajú sa aj ostatní a muflóny sa pomaly dávajú na odchod.

Štefan podľa GPS-ka určuje bod, kde opúšťame bežkárske značenie a začíname stúpať doprava horou. Vyklápam si „podpätky“ na snežniciach a stúpam pomaly hore. Napriek snežniciam sa zabáram aj do pol lýtok. Pešiaci v mojich stopách zapadajú po kolená. Po čase sa dostávame k rozpadnutému plotu obory a popri ňom kráčame k vrcholu. Utekám pešiakom, a tak si kontrolujem na výškomere, kde sa asi nachádzam. V slúchadlách počúvam Zápisník zahraničných spravodajcov, Pálenicu s Gregorom Papučekom a s úderom 12-tej hodiny stojím pri triangulačnom bode, označujúcom vrchol Korenca. Pešiaci mi cestou všeličo sľubovali a prejavy vďaky za prerazenú cestu sa len tak hrnú – štamprlík orechovice, pohár grogu, pár bonbónov a napokon aj diplom od Štefana s číslom 1. Zapaľujeme malú vatru „svojstojnosti“ a Jozef recituje „burcujúcu“ štúrovskú báseň. Jednoducho skvelá nálada. Doráža partia diaľkoplazov. Myslel som si, že chceli prísť od Starého Hájneho, ale asi to prehodnotili. Potom štyri ženy, ktoré ani nevedeli, že idú na organizovaný výstup. Dávam klobúk dole pred kamarátom, ktorý sám došiel v hlbokom snehu od Svätého Jura cez Košarisko.

Rovno za nosom

Keď sa najem, vyhlasujem, že idem rovno za nosom, ďalej panenským snehom. Je mokrejší a hlbší ako ten, ktorým sme došli na Korenec. Pridáva sa ku mne päť žien a bežkár. Podľa kompasu idem najprv južne. Pod skalnatým vrcholom stretáme bežkára, ktorý pátra po Korenci. Posielam ho v našich stopách a zľava obchádzam skaly. Križujem stopy bežkára a dávam sa juhozápadným smerom dole vcelku strmým svahom. Kúsok aj bežím, menej sa zabáram. Ženy za mnou občas padajú, chvalabohu do mäkkého snehu.

Klesli sme k údolíčku a vysvetľujem im, že ním musíme prísť na cestu. Sneh sa mi lepí na spodok snežníc, aj pod pravú špičku topánky. Poteší ma, keď zbadám cestu a modré značenie. Je tu vyšliapaná stopa po niekom, a tak sa už pôjde ľahšie, hlavne ženám. Míňame malý kameňolom, krytú Záhorácku studničku, vrt, z ktorého už roky tryská voda a po piatich hodinách sme opäť na autobusovej zastávke Stupava, Obora. Stretávame tu pár kamarátov, ktorí sa vrátili výstupovou cestou. Očistím snežnice, zbalím ich do obalu a je tu autobus. Lepšie to ani nemohlo dopadnúť. Po hodine ležím vo vani a hovorím si: „Tak toto bol parádny deň.“

O rok 15. 2. 2014 sa určite vyberiem s turistami z Via Danubia na Veľký Peterklin nad Rohožníkom.

Zimný výstup na Korenec zo Stupavy 17/03/13 21:42 4 príspevky

Túra Žarnovica – rozhľadňa Háj – Nová Baňa Koncom apríla som sa mal nachádzať na inom kontinente, no pandémia a príslušné opatrenia zariadili, že si dovolenku čerpám doma. Aspoň že nemusím byť len v okrese bydliska a po lese môžem chodiť bez rúška! Vypísal som si trinásť rozhľadní dosiahnuteľných na otočku aj s túrou z Bratislavy a po štvordňovom prechode Prašník – Patrónka, som mohol začať behať po rozhľadniach. 25/05/20 Miroslav Svítek Vtáčnik
Prístrešok Raková Keď sme pred rokom išli pochod na počesť gen. M. R. Štefánika, bol plán prespať v tomto prístrešku. Vzhľadom na lejak, ktorý potom v noci prišiel, bol som rád, že sme prespali v chate Lámaná skala. No keď som sa teraz v apríli chystal po rokoch na prechod 'na ťažko', pre istotu som si z TuristickaMapa.sk, vypísal nielen pramene, ale aj možnosti prespania. Tak som zistil, že možnosť prespania v prístrešku Raková nie je popísaná a ponúkam svoje skúsenosti. 16/05/20 Miroslav Svítek Malé Karpaty
Túra Trek na Malý M´Goun (2) Pred piatimi dňami sme prileteli zo srdca Európy a nám sa to zdá byť strašne dávno. Zvykli sme si, že k životu mnohé veci zrazu nielenže nepotrebujeme, ale si na ne ani nespomenieme. Kopce, cez ktoré prechádzame, mi v mnohom, hlavne farebnosťou, pripomínajú Dúhové hory na Islande. Vytvorili sme fajn partiu, kde každý s každým dokáže kráčať zopár hodín a kecať. Došli sme pod Malý M´Goun a dúfame, že všetci bez nehody vystúpime na jeho vrchol a hlavne tiež zostúpime do základného tábora. 12/05/20 Miroslav Svítek Svet

Túra Putovanie rajom z Bielych Vôd do Smižian Pekné jarné počasie nás vytiahlo von do prírody. Večer sme si pripravili plecniaky s proviantom a turistické palice. Voskom sme si impregnovali turistické topánky, aby keď náhodou stúpime do vody, nenavlhli. Na stôl na viditeľné miesto sme si dali rúška na tvár, aby sme nezabudli. Vybrali sme si trasu Slovenským rajom z juhu na sever, z Bielych Vôd cez Kauzy, Čingov až do Smižian. dnes Anna Lenkeyová Slovenský raj
Beh Behom cez jedenásť malokarpatských sedemstoviek V dobe, keď som začínal s trailovým behom, dostávam tip na túru, ktorá spája všetky malokarpatské vrchy s nadmorskou výškou nad 700 metrov. Vybehnúť čo i len jeden z nich predstavoval dovtedy vrchol mojich fyzických síl. Podobný výkon iba v turistickom tempe som považoval za absolútne nereálny a vzbudzoval u mňa obdiv a rešpekt. Postupne po jednom navštevujem každý z nich. Niektorý je krajší, iný zas menej. Vzdialenosť medzi nimi je značná, no dnes nadobúda celkom iný rozmer. Rozhodol som sa ich zdolať všetky, naraz a v jednom behu. včera Michal Garaj Malé Karpaty
Túra Dotkla som sa Nórska - výstup na Hesten Šťuchnem Danku. Očami naznačím smer, kde sa má pozrieť. Na parkovisku neďaleko nášho zájazdového autobusu parkuje mikrobus. Vedľa neho sa na tráve vyvaľuje posádka auta. Evidentne majú obedovú prestávku. Danka pochopí veľmi rýchlo. Usmeje sa a povie: "Môže byť." Je rok 2019. 02/06/20 Andrea Grunská Svet

Zimný výstup na Korenec zo Stupavy 17/03/13 21:42 4 príspevky
    • Malé Karpaty
    • zima
    • 16.02.2013
    • studnička pod Červeným domčekom, Záhorácka studnička
    • Bratislava (vlak, bus) – Stupava, Obora (bus)