Búda Cyrhle pod Rabštínom (Rabsztyn)

06.04.13
Pri potulkách v Pieninskom národnom parku (Pieniński Park Narodowy) alebo v jeho okolí je pomerne málo príležitosti na bezplatnú strechu nad hlavou. Samozrejme, v národnom parku nie je dovolené prespať mimo miest na to vyhradených. Existuje však možnosť, ako prespať pod strechou zadarmo a pritom neporušiť návštevný poriadok PIENAP-u. Túto možnosť ponúka búda na lúke Cyrhle pod Rabštínom (Góra Rabsztyn) v Poľsku, nad kúpeľným mestom Szczawnica (Ščavnica).

Prístup a poloha

Východne od obce Lesnica je Pieninský národný park vyhlásený len na strane Slovenska, stačí však zísť pár desiatok metrov z modrej značky, vedúcej štátnou hranicou medzi Lužnou skalou (Laźne Skaly) a Rabštínom (Góra Rabsztyn) na lúku Cyrhle, do Poľska a návštevný poriadok národného parku už neporušíte.

Ako som spomínal, búda sa nachádza na lúke Cyrhle asi 50 metrov severne od modrej turistickej značky, vedúcej štátnou hranicou na poľskej strane. Prístup je možný aj z juhovýchodu od Šľachovky (Wysoki Wierch), tak aj od severozápadu od Lužnej skaly (Laźne Skaly). Búdu nie je možné prehliadnuť, keďže sa nachádza v strede lúky, ktorej horným okrajom vedie značka.

Technický stav nie je najlepší, ale istotne mnohí prespávali aj v horších „apartmánoch“. Stavba je celá z dreva, nevýhodou je, že z dreva je aj strecha, na ktorej sa už podpísal čas. Predpokladám, že počas intenzívnejších zrážok strecha nebude najsilnejšou stránkou tohto objektu. Výhodou je pomerne čistá drevená podlaha (na rozdiel od búdy pri sedlom Rozdiel) a miesto pre viacerých nocľažníkov. Odhadom 4 až 6 ľudí sa vmestí bez problémov.

V búde, okrem drevených „stojanov“ na seno (šarišsky nazývaných ostirki), sa nenachádza nič. Je možné, že objekt slúži v lete ako senník, a tak neviem, aká je možnosť jej využitia v letných mesiacoch.

Prameň som v bezprostrednom okolí nenašiel, ale je možné, že som ho prehliadol vzhľadom k snehovej pokrývke v čase mojej návštevy.

Búda Cyrhle pod Rabštínom (Rabsztyn) 07/04/13 11:32 3 príspevky

Túra Cez Malé Pieniny (sedlo Vabec – Červený Kláštor) Pieniny sú síce maličkým národným parkom, ale svojou rozmanitosťou sú stále oblasťou, kam sa rád vraciam. Zvlášť som si obľúbil a často navštevujem lokalitu blízko sedla Rozdiel nad Litmanovou. A pri voľbe dvojdňovej turistiky padla opäť voľba na túto oblasť s plánom, že noc strávime práve v tomto sedle. 20/01/20 Stanislav Ďurica Pieniny
Túra Temniak, Kresanica a Malolúčniak z poľskej strany Poľská strana Tatier nie je pre mňa to pravé orechové. Davy turistov a trocha cirkusantské Zakopané nelákajú človeka, ktorý vyhľadáva v horách skôr samotu a kľud. Ale občas musí človek robiť aj kompromisy. A tak sa vyberám po dlhšej dobe na turistiku spolu s mamou, ktorá sa sem chcela pozrieť. Na výber bolo mnoho možností, nakoniec však voľba padla jednoznačne na vrchol Temniak (poľsky Ciemniak). 10/01/20 Stanislav Ďurica Západné Tatry
Túra Pralesy Skalná Alpa a Jánošíkova kolkáreň Ráno sa budíme, až keď Slnko ohrieva stany na teplotu, že sa v nich nedá vydržať. Času máme dosť, celý deň pred sebou ale ja, ako vždy, mám v sebe nekontrolovateľnú túžbu vyraziť čím skôr, čo ospalým kamarátom lezie na nervy. Skorý ranný entuziazmus schladí spŕška nepekných zaspaných pohľadov a nadávok z hlbín stanov. To sa však mení po raňajkách. Všetci sa tešíme na nové, málo známe časti veľkofatranských pralesov. Dnes sa ocitneme s doprovodom z OZ Jantárová cesta uprostred krásneho pralesa Skalná Alpa a neskôr v Jánošíkovej kolkárni. 10/04/19 Stanislav Ďurica Veľká Fatra a Choč

Reportáž Ako sme označovali vrcholy pre nový OTO Ak sľúbi niekto niečo spraviť, som tak naivný, že si myslím, že to aj spraví. Po vyše dvoch mesiacoch čakania na označenia vrcholov pre nový OTO 24 vrcholov MK v BSK a zistení, že sľub zostal sľubom, vzal som veci do svojich rúk. Známa mi vytlačila na A4 označenia štyroch kopcov nad Bratislavou, a keďže som mal deň dovolenky, mohol som vyraziť. Kamarátka sa pridala, „lebo ve dvou se to lépe táhne“. dnes Miroslav Svítek Malé Karpaty
Túra Rysy a Kôprovský štít – s búrkou o preteky Na sobotu som mal dohodnutý výstup na Gerlachovský štít a v prípade nepriazne počasia bola v zálohe aj nedeľa. Počasie bolo však dobré takmer celý víkend a pokaziť sa malo až v nedeľu poobede. Najskôr som nemal v pláne ostať aj druhý deň v Tatrách, keďže nie som veľký nadšenec tohto pohoria, ale nakoniec som si povedal, že keď už som tu, tak vybehnem niekam aj v druhý deň. včera Pavel Forgáč Vysoké a Belianske Tatry
Túra Novoročná túra na Velickú poľanu Ako na Nový rok, tak po celý rok, hovorí sa. Nebolo by od veci chodiť na túru každý deň, bavím sa v duchu na tomto porekadle, keď šliapeme z Nového Smokovca mladým lesom. Vybrali sme sa po našej obľúbenej žltej značke, ktorá vedie na Sliezsky dom. Vieme, že aj keď sú Tatry cez sviatky plné, tu budeme mať celkom súkromie. 23/01/20 Soňa Mäkká Vysoké a Belianske Tatry

Búda Cyrhle pod Rabštínom (Rabsztyn) 07/04/13 11:32 3 príspevky
    • Pieniny: kóta Cyrhle na modrej turistickej značky vedúcej SK/PL hranicou, medzi Rabštínom (Góra Rabsztyn) a Lužnou skalou (Laźne Skaly)
    • 4 - 6 ľudí s vlastnou karimatkou a spacákom
    • trojsezónna (bez možnosti zakúrenia)
    • v bezprostrednej blízkosti objetku nebol nájdený zdroj vody