Rada

Ako vyrobiť masku na tvár

24.04.13
Mínusové teploty a silný vietor, tak toto sú asi najväčší nepriatelia turistov, skialpinistov, ale i horolezcov v zimných horách. Pred ich účinkami sa každý chráni po svojom. Niekto používa šatku, iný zasa kuklu, no a ja používam masku. V texte preto nájdete návod, ako si vyrobiť masku proti vetru a mrazu.

Zhotovenie masky je veľmi jednoduché a nevyžaduje si zručnosti špičkového krajčíra. Maska pozostáva iba z jedného kusu látku, ktorý je potrebné zošiť na krátkom úseku.

Vzhľadom k tomu, že je maska určená ako ochranná pomôcka proti vetru a mrazu, pri výbere textílie volíme materiál, ktorý je odolný proti týmto živlom. Ako ideálny sa javí neoprén – ten je však drahý a ťažko sa zháňa. Preto vám odporúčam zamerať sa na softshell, pretože tento materiál je u nás dostupnejší a vlastnosťami sa takmer vyrovná neoprénu.

Softshell odoláva vetru vďaka membráne a flísová vrstva vás dokonale ochráni pred mrazom. Ďalšou výhodou softshellu je aj to, že sa jeho okraje po strihaní nestrapká (podobne ako neoprén), a preto je vhodný na našu masku.

Strihová šablóna na stiahnutie: Maska na tvár.

Materiál potrebný na zhotovenie masky:

* papier na zhotovenie strihovej šablóny,
* softshell - cca 20 cm (pri bežnej šírke 130 - 145 cm je možné ušiť 2 kusy),
* stuhový uzáver (suchý zips) - cca 5 cm, šírka 3 cm.

Pracovný postup:

1. Najprv si vytlačte na papier strihovú šablónu. Pri tlači dávajte pozor, aby bola nastavená veľkosť papiera na formát A4 a aby bola v nastaveniach (veľkosť a spracovanie stránok) zaškrtnutá skutočná veľkosť. Pri iných nastaveniach môže dôjsť k deformácii strihovej šablóny.

2. Vystrihnite šablónu, priložte ju na textilný materiál a obkreslite jej tvar kriedou. Šablóna predstavuje iba polovicu masky, preto ju preklopte na opačnú stranu a prekreslite zvyšok masky. Okrem tvaru masky prekreslite na textíliu aj umiestnenie dýchacích otvorov.

3. Po obkreslení šablóny na textíliu si masku vystrihnite a raznicami s priemerom 2,5 – 3 mm vyrazte dýchacie otvory.

4. Vezmite suchý zips a prišite ho na obidva konce masky. Umiestnenie - viď šablóna. Nezabudnite však, že na pravej strane našívame zips z rubovej strany a na ľavej strane našívame zips z lícovej strany.

5. Ak máte zapínanie hotové, vezmite masku a zložte ju tak, aby sa okraje tvárovej časti dotýkali a masku zošite plochým švom – viď fotografia. Na šitie použite tzv. CIK-CAK steh. Šírka stehu by mala byť 4 - 5 mm a hustota 1 mm. Techniku šitia si vyskúšajte na odpadovom materiáli. Ak je materiál tenší, môžete mierne prekladať jeden diel cez druhý (odporúčaný preklad 2 - 3 mm.) Po dokončení tejto operácie je maska hotová a pripravená na použitie.

Ako vyrobiť masku na tvár 27/04/13 07:09 2 príspevky

Test Batoh Bergans Helium PRO 40 Helium PRO 40 od firmy Bergans je ľahký technický batoh, ktorý je svojím objemom vhodný na jednodenné aj víkendové pobyty na horách. Batoh bol navrhnutý hlavne pre horolezcov a skialpinistov, no svoje uplatnenie si nájde aj pri ostatných outdoorových aktivitách. Okrem hlavnej komory má batoh aj špeciálnu priehradku na skialpinistickú výbavu, ktorá je ľahko dostupná z prednej strany. Ruksak poskytuje veľmi stabilné upevnenie lyží, horolezeckých čakanov a ďalšej výbavy. Popri početných možnostiach nastavení má batoh aj odnímateľný vrchný kryt. K dispozícii je v červenej a tmavošedej farbe. 10/10/18 Pavol Hreha Batohy
Lezenie Volí chrbát a rázsocha Volovca Mengusovského Začiatkom leta 2016 som sa zúčastnil na stretnutí vysokohorských turistov SVTS na Popradskom plese, ktoré organizoval PREVYK. Hneď prvý deň stretnutia sme si s kamarátom „Bačom“ vyliezli na moju obľúbenú Voliu vežu (Južné rebro – III UIAA) a cestou dolu sme si odbehli aj na Žabiu vežu. Nasledujúce dni som sa potom venoval vysokohorskej turistike a s ostatnými účastníkmi stretnutia som vystúpil na Čubrinu, Mengusovskú vežičku, Hincovu vežu a Volovec Mengusovský. Počas výstupu na posledné dva spomenuté štíty som si odbehol aj na Hincovu kopu vo Volom chrbte a preskúmal som aj časť rázsochy Volovca Mengusovského za jeho najnavštevovanejším hlavným vrcholom. 02/07/17 Pavol Hreha Vysoké a Belianske Tatry
VHT Vareškovým hrebeňom na Slavkovský štít Slavkovský štít je jedným z ľahko dostupných tatranských štítov, na ktorý vedie turistická značka. Často sa o ňom hovorí, že je to nekonečný a nudný kopec so zástupmi turistov. V lete 2015 som si to vyskúšal na vlastnej koži a musím povedať, že to nebolo až také strašné. Z vrcholu sme mali nádherné výhľady na všetky svetové strany. Mňa však najviac zaujal hrebeň vybiehajúci na západ, ktorý sa tiahol ponad Zbojnícku chatu. Nasledujúce leto som sa preto do Tatier vrátil a na Slavkovský štít som vystúpil neznačenou trasou po Vareškovom hrebeni. 10/06/17 Pavol Hreha Vysoké a Belianske Tatry

Túra Slovenskou Saharou - Záhorácka magistrála Na Záhorí som už bol viackrát, ale nikdy s turistickým cieľom. Predsa len táto časť Slovenska nepatrí z morfologického hľadiska medzi najatraktívnejšie a človeka to láka skôr do kopcov. Takéto odsúdenie krajiny je však veľmi povrchné a krásne miesta sa nájdu naozaj všade, len treba mať otvorené oči a vnímať krajinu okolo seba. dnes Pavel Forgáč Biele Karpaty, Myjavská pahorkatina, +
Túra Západné Javorníky: Čertov – Vysoká nad Kysucou Východnú časť Javorníkov v okolí Čadce som pochodil vo všetkých ročných obdobiach, pešo, na snežniciach alebo aj na bicykli. Západnú časť, tvoriacu hranicu SR a ČR, som poznal len z lyžovačky na Čertove. Túto osadu Lazov pod Makytou som zvolil ako východisko hrebeňovej túry najmä z dopravných dôvodov – keď piatok bol zároveň sviatkom Sv. Cyrila a Sv. Metoda a autobus z Púchova ideálne nadväzoval na skorý rýchlik z Bratislavy. včera Peter Straka Javorníky
Prístrešok Rokoš Ďalšiu možnosť úkrytu pri potulkách Strážovskými vrchmi ponúka prístrešok, vybudovaný pár metrov od vrcholu Rokoša. Jeho výhodou je, že má vytvorený v podkroví priestor pre zopár nocľažníkov (hoci možnosť nocľahu je limitovaná neprítomnosťou vodného zdroja v okolí). 17/08/19 Michal Bukvai Strážovské vrchy