Alfréd Grosz – Povesti spod Tatier

05.06.13
Pri listovaní regionálnych novín, hľadajúc, čože je nové pod Tatrami, ma nadchla správa o vydaní novej knihy o povestiach z prostredia Tatier. V správe sa uvádzalo, že knihu vydalo v polovici marca 2013 nakladateľstvo Marenčin PT v náklade 2000 kusov a spoluiniciátorom bol Tatranský okrášľovací spolok (TOS). Ponúka sa nám príležitosť zadovážiť si knihu tejto témy bez hľadania v antikvariátoch a v stopercentne dobrom stave.

Forma

Publikácia má stredný formát knihy s rozmermi 13,5 x 20 cm. Autorom ilustrácií je Stanislav Lajda. Preklad z nemeckého originálu Sagen aus der Hohen Tatra písala Marta Ličková. Knihu vydalo vydavateľstvo Marenčin PT, s. r. o. nákladom 2000 kusov. Dielo má 186 strán. Približujem vám 1. vydanie knihy v slovenskom jazyku. Knižka váži 342 gramov.

Obsah

Druhá strana prezrádza, že prvýkrát bolo dielo vydané v Nemecku v roku 1971 s právami pre Heimatwerk-Verlag München. Z internetu som sa dozvedel, že o tento nemecký zrod sa bez jeho vedomia pričinili autorovi žiaci. Ďalej je uvedené, že kniha vznikla z iniciatívy Tatranského okrášľovacieho spolku (TOS) a bola vydaná s finančnou podporou Ministerstva kultúry Slovenskej republiky. Je v nej zozbieraných 66 príbehov, ktoré sú napísané výstižne a stručne. Dve až tri strany na povesť. Na konci knihy nájdeme na štrnástich stranách 247 poznámok, ktoré ozrejmujú dejepisné a geografické pojmy alebo uvádzajú zdroj danej povesti. Každý opisovaný príbeh je sprevádzaný príťažlivými ilustráciami.

Zoznam povestí

Strom, čo videl a cítil
Svätojánsky let zlatých kačiek
Zázrak svätojánskej noci
Zázračné papradie semeno
Pastierska bájka o rozhovore medzi dvoma volkami
Pleso, čo vie vzduť vlny aj prihnať mraky
Povesť o skalnej diere, z ktorej sa valí hmla
Dračie povesti
Planetár
Lietajúci plášť
Mnísi z oblakov
Hadí kráľ (spišská verzia)
Hadí kráľ (goralská verzia)
Ako sa plesnivec stal kvetom Tatier (spišská verzia)
Skrytý organ
Morské panny z Javoriny
Striga z Lopušna
Pykajúca hriešna duša
Povesti o bludných umrlčích hlavách
Legenda o Kriváni
Povesť o Kráľovom nose v Doline Zeleného plesa
Povesť o Granátovej veži
Lietajúci mních
Sasin (Z pohľadu histórie)
Spiaci rytieri spod Bujačieho vrchu
Povesť o Tatrách
Kráľovná jazera
Cingajúca studnička
Trpaslíci a hradná pani Slavkovského zemného hradu
Bludný husár
Sabalove dobrodružstvá v nebi
Víly, nymfy, dryády
Povesť o Spišskej Michaľanskej kotline
Ako sa Roháče a dedina Ždiar dostali na svoje terajšie miesto
Čertova odmena
Povesť o zmiznutí karpatskej dediny Hrozný Vrch
Osudné vreteno
Biela pani tökölyovského zámku v Kežmarku
Požehnaný chodník
Povery a povesti

O autorovi

Z internetu a zo zadnej obálky knihy som vyčítal životopisné údaje, ktoré ozrejmujú, akou významnou osobnosťou bol autor. Alfréd Grosz - (1885, Kežmarok – 1973, Kežmarok). Študoval v Kežmarku a Budapešti a postupne bol stredoškolským profesorom v Jászberényi, v kežmarskom nemeckom a neskôr aj v slovenskom gymnáziu. Po druhej svetovej vojne pôsobil v gymnáziu v Spišskej Novej Vsi a Kežmarku. Ako horolezec uskutočnil v Tatrách 119 prvovýstupov a 8 nových prechodov v zimných podmienkach. Je po ňom pomenovaný žľab a pilier v severovýchodnej stene Slavkovského štítu.

Ako sa dostať ku knižke?

Je nová a tak postupne by mala byť v kníhkupectvách. Na obálke sa odporúča predajná cena 10,90 €, ale dá sa objednať aj priamo od nakladateľstva, pričom poštovné v SR sa neplatí a kniha príde na dobierku za 9,81 €.

Keďže svojou nízkou hmotnosťou a rozmermi sa pomerne ľahko zmestí do batohu, jej čítaním môžme spestriť túru naším ratolestiam na výlete v Tatrách.

Súvisiace odkazy

Vydavateľstvo Marenčin PT
Alfréd Grosz
Tatranský okrášľovací spolok

Alfréd Grosz – Povesti spod Tatier 21/11/15 17:54 12 príspevkov

Túra Severný Spiš, Pieniny – Cesta minerálnych prameňov Predstavíme si zaujímavú myšlienku turistického pospájania minerálnych prameňov s využitím trasovania pôvodných turistických chodníkov, na ktorých je vyznačená vlastná miestna značka. Spolu sem patrí jedenásť obcí s dĺžkou do 100 km, projekt zahŕňa aj revitalizáciu okolia prameňov a osadenie infotabulí. Zaujímavou atrakciou je Kneipp terapia - šliapací kúpeľ pri prameňoch vo Vyšných Ružbachoch a v Lackovej. Obe spomínané miesta navštívime a budeme im podrobnejšie venovať nasledujúce riadky. 30/09/19 Roman Matkovčík Spišská Magura
Túra Spišské Bystré – náučné chodníky Predstavíme si dva miestne náučné chodníky, ktoré by sme momentálne márne hľadali v mapových podkladoch rôznych výrobcov. A práve táto skutočnosť je jedným z dôvodov, ktorý nás sem priťahuje. Máme sľúbené pieskovcové útvary, zdokumentovanú banícku a partizánsku históriu, a hlavne malebné výhľady na okolie Kozích chrbtov. 22/09/19 Roman Matkovčík Nízke Tatry
Túra Beskid, Kasprowy Wierch a Dolina Gąsienicowa v zime V predchádzajúcej časti sme si predstavili prechádzku na hraničný hrebeň v letnom čase. Išlo o preskúmanie terénu pred zimou. Tentokrát sa po takmer rovnakých stopách vydáme bielou Gąsienicowou dolinou, keď bude lákadlom pohľad na zatvorenú slovenskú krajinu Vysokých a Západných Tatier. Na začiatok pridáme krátku prechádzku za výhľadmi ponad Kotlinu Zakopiańsku a na takmer celé Tatry. Posledný deň bude patriť vzácnemu zoskupeniu kolíb - “Bacówiek” na lúke Polana Kopieniec. 18/06/19 Roman Matkovčík Tatry, Západné Tatry, +

Recenzia Fjällräven Keb – trekingová bunda Má výstredný dizajn, netradičnú materiálovú skladbu, svojou funkčnosťou sa najviac podobá softshellkám a je súčasťou setu s rovnomennými trekingovými nohavicami. Výrobca ju označuje za letnú, no treba poznamenať, že leto myslí švédske. U nás je vhodná skôr do prechodných období jari a jesene, keďže však nie je nepremokavá, nesmie pršať. Môže však poriadne fúkať, na čo má aj prispôsobenú špeciálnu kapucňu. Pre túto sezónu bola aktualizovaná podobne ako nohavice Keb. dnes Ľubomír Mäkký Oblečenie
Reportáž S Mišom Diviakom o citlivom hospodárení v lese Súčasťou Strednej odbornej školy lesníckej v Banskej Štiavnici sú aj školské lesy Kysihýbeľ, ktoré slúžia budúcim lesníkom na praktické vyučovanie. Vedúcim školských lesov je Michal Diviak, lesník, učiteľ a náš dlhoročný autor. Prešli sme sa po zrekonštruovanom náučnom chodníku Kysihýbeľ a hovorili nielen o tom, ako sa hospodári v tunajších lesoch, ale aj v lesoch všeobecne. včera Soňa Mäkká Reportáže
Túra Z Luhačovíc k Vlárskemu priesmyku Keď som písal príspevok z vlaňajšieho putovania Tri dni Valašskom z Luhačovíc do Ostravice a hľadal som prijateľnú formu záveru článku, zvolil som jeden slovný obrat. O trase, čo kamsi pokračuje a čo skadesi prišla. Bol to aj, ako som si následne uvedomil, určitý verejný prísľub. A záväzky je potrebné v slušnej spoločnosti plniť. Takže došlo aj na spoznanie neznámeho „skadesi“. Červenou značkou z Luhačovického Zálesí na východ, k juhovýchodnému rohu Valašska. 14/10/19 Vladimír Mikuš Česko

Alfréd Grosz – Povesti spod Tatier 21/11/15 17:54 12 príspevkov
    • Vydavateľstvo Marenčin PT
    • kniha povestí a povier z tatranskej oblasti
  • Hmotnosť
    • 342 g
    • 10,90 €
    • Túto značku nepredáva žiaden z obchodov v našej databáze.