Búda Bývalá horáreň pod Čmeľkom

Roky som chodil po Malých Karpatách s mapami v papierovej podobe alebo po značkách už len tak po pamäti. Potom som sa začal túlať po lesných cestičkách mimo značiek a poslednú dobu som, vďaka kamarátom z TK Štart, prišiel na chuť chodeniu podľa GPS mašiniek. Chodíme úplne mimo aj lesných cestičiek, len tak rovno za nosom. Vďaka tomu objavujeme veci, ktoré by sme inak neobjavili. Tak sme pri zostupe z kopca Čmeľok k potoku Blatina natrafili na opustenú horáreň.

Malé Karpaty: Hrubá (Cajlianska) dolina, blízko horárne Rybníček v bočnej doline potoka Blatina
430 m n. m.
20 ľudí vo vlastnom spacom vaku + karimatka na podlahe
opustená horáreň
potok Blatina
Spojenie
Pezinok (vlak, bus) - Sedláčkov jarok (bus) - Rybníček (žltá značka)/sedlo Pezinská Baba (bus) - sedlo pod Javorinou (červená značka) - Rybníček (žltá značka)
Dalšie info
bez možnosti zakúrenia, len vonkajšie ohnisko

Po žltej značke od vynovenej horárne Rybníček je to asi 10 minút. Treba sledovať Blatinu proti prúdu a po jej sútoku s potôčikom z ľavej strany ísť ešte 100 m proti prúdu, prekročiť oba potoky a ísť doľava cez mladý lesík k lesnej ceste a lúke. Samozrejme, že sa dá prísť aj po žltej od Zbojníckeho či sedla Javorina, čo je podľa náučnej tabule 2,6 km.

Poloha a objekt

Bývalá (zrejme) horáreň leží pri lesnej ceste na pomerne veľkej lúke, asi 50 m nad potôčikom, ktorý sa onedlho spojí s väčšou Blatinou. Hoci na jednej časti je už spadnutá strecha, predsa len väčšina domu má ešte strechu zachovalú. Po vstúpení do budovy, ktorá nemá dvere, sa ocitneme v predsieni. Z nej sa dá ísť naľavo do veľkej miestnosti, ktorá má dvere a aj okno je zasklené. Podlaha je vyložená veľkými dlaždicami, omietka je čiastočne opadaná a spod nej vykúkajú kamenné múry. Nachádzajú sa tu dve drevené lavice. Oproti vchodovým dverám je asi bývalá kuchyňa. Je tu kanapa, zasklené okno a miestnosť tiež nemá dvere. Napravo sa vchádza do miestnosti, kde je už spadnutá povala a vidno aj deravú strechu. V dome sa pohodlne na zemi vyspí aj 20 ľudí. Len treba mať karimatku a spacák. Aj keď v lete možno netreba ani to.

Asi 50 m dolu pod domom za stromami tečie malý potôčik a po jeho prekročení je človek po ďalších pár metroch na brehu už silnej Blatiny, ktorá pramení pod Javorinou. Myslím si, že na varenie čaju, či polievok je voda v potoku dostatočne čistá. Na pitie by som ju predsa len nechal prevariť a nemali by z nej byť zdravotné problémy.

Drevo

Všade naokolo je v lese dostatok napadaných konárov. Hoci na dome sú ešte komíny, dnu chýbajú akékoľvek kachle. Oheň teda treba robiť vonku na lúke.