Chata

Chata vo Chválení

15. 06. 2013
Obec Tekovská Breznica na Pohroní v roku 2008 zrekonštruovala vo Chválenskej doline v juhozápadnej časti Štiavnických vrchov chatu pre turistické účely. O obecnú chatu vo Chválení sa starajú miestni turisti z Klubu slovenských turistov Tekovská Breznica a poloha objektu ponúka nenáročné výlety po Chránenej krajinnej oblasti Štiavnické vrchy.

- z Tekovskej Breznice (vlak, bus) po zelenej značke cez obec do Chválenskej doliny (bez značky) ku chate v tesnej blízkosti údolnej cesty,
- z Devičian (bus) po zelenej značke cez loveckú vilku Žuhračka a na rázcestí pod Rakovcom treba pokračovať po výraznej lesnej ceste bez značky do Chválenskej doliny,
- z Pukanca (bus) po zelenej značke cez Krížny buk a modrou cez vrchy Ťatiar a Agraš po rázcestie pod Rakovcom na neznačenú lesnú cestu do Chválenskej doliny,

Novopostavená chatka ponúka 11 lôžok na poschodí a má zariadenú vlastnú kuchynku. Pred chatou je ohnisko, jazierko a latrína. V máji býva chata vo Chválení využívaná ako občerstvovací bod (guľáš, pivo, nealko) počas výročného turistického pochodu na Žuhračku. Nocľah stojí 10,- € za celý objekt. Poniže chatky stojí opustený ovčín.

Zdroj vody je priamo pri objekte a pred chatkou sa nachádza taktiež malé jazierko poniže ohniska.

Zaujímavosti okolia

- vrch Hrádok (445 m) so zaniknutým hradom Breznica,
- Putikov vŕšok (432 m) s jaskyňou Sezam a s najmladšou slovenskou sopkou,
- Tekovská Breznica (zaujímavosti obce, ľudová architektúra),
- lovecká vila Žuhračka (Žuhráčka) grófa Rudolf von Schöllera z Levíc z roku 1920,
- diviačia a danielia chovná a poľovná zvernica Štátnych lesov SR na svahoch Priesila,
- lovecká chata Močiar s jazierkami na území súkromnej zvernice,
- Pukanec, slobodné kráľovské banské mesto (vinice, pukanská keramika, banícky náučný chodník),
- Turčanov mlyn, expozícia mlynárstva Tekovského múzea Levice,
- Bohunice (chátrajúci kaštieľ s chráneným parkom),
- Čajkov (náučný chodník Čajkovské bralie v Sovej doline /údolie Podlužianky/),
- Krivín (Slovenská brána /prielom Hrona/, hradisko),
- Hronský Beňadik (Benediktínske opátstvo-kláštor a gotický chrám),
- Nová Baňa, slobodné kráľovské banské mesto.

Webová stránka chaty

Chata vo Chválení 15/06/13 22:17 3 príspevky

Názor Petícia: Do prírody cez betónové koridory? Nie! Králikárne versus vilové štvrte alebo zeleň hneď za panelákmi proti vyasfaltovaným koridorom pomedzi múry satelitných ulíc. Obyvatelia banskobystrického sídliska Fončorda nesúhlasia s rozsiahlou výstavbou rodinných domov v prírode hneď nad mestom.  20/06/20 Tomáš Trstenský Iné
Túra Zaniknuté dediny (7) – Ipeľský Potok a Hámor V západnej časti Slovenského rudohoria boli v druhej polovici 20. storočia vybudované tri vodné nádrže, aby zásobovali obyvateľstvo Juhoslovenskej kotliny pitnou vodou. Ide o vodárenské nádrže Hriňová, Klenovec a Málinec. Výstavba všetkých troch vodných diel si vyžiadala obmedzenie hospodárskych aktivít ľudí v údoliach, ale väčší presun obyvateľstva si vyžiadalo vybudovanie VN Málinec. 10/06/20 Tomáš Trstenský Stolické vrchy, Veporské vrchy
Túra Zaniknuté dediny (5) – Dara a Starina Voľné pokračovanie seriálu o zaniknutých dedinách nemôže obísť severovýchod Slovenska. Z dôvodu výstavby vodárenskej nádrže Starina bolo vysťahovaných a zbúraných sedem obcí na hornom toku rieky Cirocha. Všetkých sedem dedín obývali etnickí Rusíni, ktorí museli opustiť svoje domovy. 29/04/20 Tomáš Trstenský Bukovské vrchy

Túra Kremnickým hrebeňom z kúpeľov do kúpeľov Pri poslednej výprave do Kremnických vrchov k runám na Velestúre som si uvedomil jeden fakt. Úsek červenej značky na juh od Troch krížov je moja terra incognita. A prázdnota v našich mapách láka, nutkanie zaplniť biele miesta je neodolateľné. A tak, keď sa mi neočakávane uvoľnil v predĺženom májovom víkende jeden a pol dňa, prekonávam vlastnú pohodlnosť a neváham. Neplánovane zbalím batoh. Môžem vyraziť za svojím spôsobom novým dobrodružstvom. včera Vladimír Mikuš Kremnické vrchy
Túra Hrad Uhrovec – okruh z Jankovho vŕšku s Jankom Keďže sa nerada vraciam rovnakou trasou, akou som išla do cieľa, ak je čo i len trošku možné urobiť si okruh, idem po tejto možnosti ako pes po údenom. V prípade hradu Uhrovec to nebolo inak. Sadla som si k počítaču, otvorila hikeplanner a pustila sa študovať mapu. Ono, možností až tak veľa človek nemá, ak sa potrebuje vrátiť do východiskového bodu, kde nechal auto. A tak padla voľba zobrať to z Jankovho vŕšku na Kňažinové lúky, odtiaľ k hradu Uhrovec a od hradu po modrej nazad na červenú. 03/07/20 Martina Haratíková Strážovské vrchy
Túra Trenčianske rozhľadne Ibovka a Malý Jelenec Roky som chodieval na Moravu s mojím kamarátom putovať od jednej rozhľadne k druhej. Kamarát sa nejako vytratil z môjho života a rozhľadne tiež. Tento rok som si musel na prelome marca a apríla vybrať kopu starej dovolenky a pri spriadaní plánov, ovplyvnených krízou, okrem viacdňových prechodov došlo aj na rozhľadne na západnom Slovensku. Vypísal som si ich asi trinásť, a keďže Trenčín nie je až tak ďaleko, dve som spojil do jednej túry. 03/07/20 Miroslav Svítek Biele Karpaty

Chata vo Chválení 15/06/13 22:17 3 príspevky
    • Štiavnické vrchy: Chválenská dolina nad Tekovskou Breznicou (mimo TZT)