Chata

Turistická základňa Tiešňava Krpeľany

08. 06. 2013
Klub slovenských turistov Dynamo Krpeľany si na podhorí Veľkej Fatry postavil jednoduchú turistickú základňu, ktorú pomenovali Tiešňava. Stojí na opačnom brehu Váhu, ako je obec Krpeľany, blízko hydroelektrárne Krpeľany, na úpätí hory Kopa, ktorá dominuje severnej časti Veľkej Fatry v severovýchodnom cípe Turca.

Priamo popri turistickej základni prechádza modrá značka, ktorá začína na železničnej zastávke Krpeľany a vedie cez obec a okolo rovnomennej vodnej nádrže na Váhu. Značka vychádza do Ľubochnianskeho sedla (Vrchfatra) a zostupuje Ľubochnianskou dolinou do Ľubochne (kúpele) k autobusovej a železničnej zastávke. Druhá trasa, ktorá prechádza blízko Tiešňavy, je žltá značka od hydroelektrárne Krpeľany na Kopu, na ktorú každoročne na prelome mája a júna organizujú miestni turisti hviezdicový výstup.

Neveľký objekt tvorí prebudovaný železničný vagón, v ktorom je umiestnená nocľaháreň. Predĺžená strecha na východnej strane vytvára veľkú krytú verandu s posedením (stoly a lavice). Podstrešie s betónovou podlahou dobre poslúži aj v prípade núdzového bivaku s vlastným spacím vakom a podložkou. Turistická základňa je vybavená vykurovacím telesom a tiež vonkajším ohniskom so sedením. Na vonkajšej stene chatky je umiestnená stará laminovaná veľkoformátová mapa Veľkej Fatry.

V tesnej blízkosti sú dva drevené válovy, do ktorých je vytlačená voda pomocou vodného trkáča. Okrem toho v susedstve sa nachádza zachytený vodný zdroj v neprístupnej vodárni a pod chatkou si turisti vybudovali umelé jazierko.

Webová stránka turistickej základne Tiešňava KST Dynamo Krpeľany

Turistická základňa Tiešňava Krpeľany 08/06/13 00:00 nová téma

Túra Zaniknuté dediny (5) – Dara a Starina Voľné pokračovanie seriálu o zaniknutých dedinách nemôže obísť severovýchod Slovenska. Z dôvodu výstavby vodárenskej nádrže Starina bolo vysťahovaných a zbúraných sedem obcí na hornom toku rieky Cirocha. Všetkých sedem dedín obývali etnickí Rusíni, ktorí museli opustiť svoje domovy. 29/04/20 Tomáš Trstenský Bukovské vrchy
Extra Juraj Jánošík ako ťahák na turistov Od popravy zbojníckeho kapitána Juraja Jánošíka uplynulo viac ako 300 rokov. Napriek tomu, že len 1,5 roka zbíjal v hornouhorských stoliciach, dodnes ostalo prekvapivo veľa miest, ktoré sa spájajú s jeho pôsobením. Okrem rodiska je to tiež miesto úkrytu v Malohonte a miesta jeho posledných dní na Liptove. Nebudem popisovať život najznámejšieho karpatského zbojníka, o tom sa už popísalo dosť, ale vydáme sa na cestu Slovenskom, kde nájdeme pamiatky jánošíkovskej tradície. 18/04/20 Tomáš Trstenský Zaujímavosti
Komentár Prečo má Predné Solisko tri nadmorské výšky? Pri editovaní článku o Prednom Solisku ma zaujalo, že na dvoch mapách boli dve rozdielne nadmorské výšky. Keď som otvoril tretiu mapu, tak ma zarazilo, že tam bola úplne iná - tretia hodnota. Ako je možné, že sú na súčasných i starších mapách uvádzané tri rozdielne nadmorské výšky pre identický vrchol? 10/04/20 Tomáš Trstenský Zaujímavosti

Túra Zaniknuté dediny (6) – Javorina Sú to len tri či štyri ľudské generácie - a ako sa život zmenil! Na lazoch vo Veporských vrchoch mohol byť predlohou obrazov Martina Benku. Ubehlo ledva 100 rokov. Z výhonku na okraji lúky je statná jedľa, lúka tu už nie je, celkom zarástla. Ľudí, čo ju kosievali, zomlela vojna a spoločenské prevraty. Laznícky život sa ako-tak udržal v nižších polohách. Vysoko v horách nemali šancu ani najtvrdšie mozole. Ich jedinými pamätníkmi sú rumoviská a jedna malá biela kaplnka. dnes Matúš Morong Stolické vrchy, Veporské vrchy
Správa Na Veľký Grič mohla ísť nová ferrata, stopli ju úrady Mesto Handlová plánovalo postaviť na skalách pod vrcholom Veľkeho Griča novú ferratu. Charakterom by šlo zrejme o podobný projekt ako Skalka pri Kremnici. Úrady ju však stopli kvôli pralesu priamo v tejto lokalite. Zavážili aj skúsenosti z ferraty Skalka, kde sa nedodržiava sezónna uzávera. včera Soňa Mäkká Zaistené cesty (via ferrata, klettersteig)
Túra Kita-dake (北岳) – Severný vrch v Južných Alpách V horskej chate nás priklincoval tajfún a nútene sme tam strávili až dve noci. Silný vietor a dážď bičoval chatu a keď sa šialenstvo skončilo, boli sme radi, že môžeme konečne zostúpiť. Po dvoch nociach v troch tisícoch sme boli síce perfektne aklimatizovaní na výstup na Fuji, ale bolo nám ľúto, že sme si Alpy veľmi neužili. Parťáčka študuje v Kyote, a tak sme si tento rok plánovali na prechod hrebeňa Shiranesanzan reparát, ale všade zúri vírus, asi nám to nie je súdené. včera Peter Šufliarsky Svet

Turistická základňa Tiešňava Krpeľany 08/06/13 00:00 nová téma
    • Veľká Fatra: nad Krpeľanmi pod Kopou na trase modrej značky smer Ľubochnianske sedlo
    • vopred na objednávku cez KST Dynamo Krpeľany
    • celoročná
    • 2 válovy pri základni (vodný trkáč)
    • Krpeľany (vlak, bus) - hrádza VN Krpeľany (modrá značka)
    • veľká krytá veranda a vonkajšie ohnisko s posedením