Majitelia tatranských chát si vydýchli

04.06.13
Bývalý nájomca Chaty pri Zelenom plese Juraj Gantner nezískal Mesto Vysoké Tatry pre svoj plán súdnou cestou zmeniť vlastnícke pomery na deviatich vysokohorských chatách vo Vysokých Tatrách tak, aby ich väčšinovým vlastníkom bola ním založená spoločnosť a menšinovým Mesto Vysoké Tatry. Primátor mesta Ján Mokoš to oznámil J. Gantnerovi aj majiteľom dotknutých chát.

V liste z 2. mája 2013 Ján Mokoš odmietol ponuku Gantnerovej spoločnosti Zelené pleso, s. r. o. na spoluprácu a zastupovanie mesta v konaní pre získanie vlastníctva, resp. vlastníckych podielov vysokohorských chát na území mesta Vysoké Tatry.

Mesto svoje stanovisko odôvodňuje tým, že Juraj Gantner nepredložil právnu analýzu, ktorá by "mala preukázať opodstatnenosť navrhovaného postupu, seriózny prístup k riešeniu, objasniť argumenty, ktoré budú mať rovnakú právnu silu v konaní dohodou ako aj v prípadnom konaní pred súdom". Podľa listu J. Gantner argumenoval, že právna analýza, ktorú spracovali renomovaní právnici, je majetkom spoločnosti a citoval len jej údajný záver. Mesto Vysoké Tatry však bez predloženia analýzy ponuku J. Gantnera odmietlo.

Predseda Slovenského horolezeckého spolku (SHS) JAMES (spolok je spolumajiteľom viacerých dotknutých chát) Igor Koller postoj mesta uvítal. "Verím, že teraz sa už situácia v tomto smere upokojí." Predseda Klubu slovenských turistov (KST) Peter Perhala uviedol: "Som rád, že zvíťazil zdravý rozum nad snahou spochybniť vlastníctvo chát a verím, že taká situácia sa už nebude opakovať. Hoci v Tatrách sa stáva častejšie, že sa niekto snaží nelegálnym spôsobom získať cudzí majetok, ale stále verím v spravodlivý štát."
Hovorca Štátnych lesov TANAP-u (vlastnia Rainerovu chatu) Marián Šturcel zareagoval stručne: "Dostali sme to na vedomie. Nič nové sa neudialo. List vlastníctva je u nás."
Juraj Gantner nám povedal, že akceptuje stanovisko mesta a nebude v tejto veci podnikať ďalšie kroky.

O iniciatíve Juraja Gantnera informovali verejnosť v septembri 2012 zástupcovia KST a SHS JAMES. Obe občianske združenia sú spoluvlastníkmi štyroch z chát, o ktoré mal Juraj Gantner záujem - Chata pod Rysmi, Chata pri Zelenom plese, Zbojnícka chata, Téryho chata. Ďalej išlo o Chatu pod Soliskom, Rainerovu chatu, Skalnatú chatu, Chatu Plesnivec a objekty bývalého Športkempu pod Tatranskou Lomnicou.

KST a SHS JAMES vlastnia svoje chaty ako nástupnícke organizácie pôvodných turistických a horolezeckých organizácií, ktoré chaty vybudovali a ktoré im boli odobraté v časoch komunistického režimu. Ďalšie chaty sa taktiež vrátili pôvodným majiteľom, a tí ich následne buď spravujú, alebo ich predali.

Poslanci Mesta Vysoké Tatry ponuku J. Gantnera ihneď neodmietli, napriek tomu, že mesto tieto chaty nikdy nevlastnilo. Primátor mesta argumentoval tým, zákon o majetku obcí im ukladá zveľaďovať majetok. Zároveň však deklaroval, že "určite chceme, aby ústavné práva boli zachované, či sú to súkromné osoby, alebo inštitúcie.“

Viac informácií o celej kauze si môžete prečítať tu.

Majitelia tatranských chát si vydýchli 15/06/13 20:56 15 príspevkov

Túra Šípska Fatra: z Komjatnej do Švošova cez Hrdošnú skalu Oblasť Šípskej Fatry je pre mňa pomerne neznámou, prešla som tu len okruh samotným Šípom. Ale Ostré, Hrdošná skala, Radičiná, Kečky či Čebrať zatiaľ ostávali nenavštívené. Ťažké bolo aj niečo vybrať, každá lokalita hýri peknými fotkami. Nakoniec som sa rozhodla pre prechod naprieč masívom z Komjatnej do Švošova. Tešila som sa na niekoľko skalných vyhliadok a monumentálne skalné okno. 12/08/19 Soňa Mäkká Veľká Fatra a Choč
Túra Šumava: Okolie Borových Lád, Chalupská slať a NCH Les Obec Borová Lada je jedno z častých východísk túr v Národnom parku Šumava. Rôznych peších aj cyklistických okruhov sa dá odtiaľto urobiť viacero. Vybrala som dva tipy pre tých, ktorí majú menej času, horšiu kondičku alebo daždivé počasie. Na oba sa dostaneme priamo z obce a naspäť bez potreby použiť akúkoľvek dopravu. 01/08/19 Soňa Mäkká Svet
Túra Šumava - na vrchol Oblík a Tříjezerní slať Národný park Šumava sa prezentuje najmä lesmi, ale nájdu sa tu aj výhľadové vrcholy. Jedným z nich je Oblík v strednej časti národného parku. Charakteristické pre tento národný park sú aj početné mokrade. Do nášho okruhu sme si pridali Tříjezerní slať, jedno z troch sprístupnených rašelinísk v rámci parku. 25/07/19 Soňa Mäkká Svet

Túra Západné Javorníky: Čertov – Vysoká nad Kysucou Východnú časť Javorníkov v okolí Čadce som pochodil vo všetkých ročných obdobiach, pešo, na snežniciach alebo aj na bicykli. Západnú časť, tvoriacu hranicu SR a ČR, som poznal len z lyžovačky na Čertove. Túto osadu Lazov pod Makytou som zvolil ako východisko hrebeňovej túry najmä z dopravných dôvodov – keď piatok bol zároveň sviatkom Sv. Cyrila a Sv. Metoda a autobus z Púchova ideálne nadväzoval na skorý rýchlik z Bratislavy. dnes Peter Straka Javorníky
Prístrešok Rokoš Ďalšiu možnosť úkrytu pri potulkách Strážovskými vrchmi ponúka prístrešok, vybudovaný pár metrov od vrcholu Rokoša. Jeho výhodou je, že má vytvorený v podkroví priestor pre zopár nocľažníkov (hoci možnosť nocľahu je limitovaná neprítomnosťou vodného zdroja v okolí). včera Michal Bukvai Strážovské vrchy
Ferrata Ferrata Dve veže v Liptovských Revúcach Postupne aj na Slovensku pribúdajú zaistené cesty via ferrata. Nový prírastok k tomuto populárnemu sprístupneniu skál nehorolezcom pribudol na Liptove, neďaleko Nižnej Revúcej na skale nad Záhorovom. Dostal pomenovanie "Dve veže" a krátko pred oficiálnym otvorením sme ho vyskúšali spolu s asi tuctom iných ferratistov z okolia. 16/08/19 Ľubomír Mäkký Zaistené cesty (via ferrata, klettersteig)