Recenzia Pracie prostriedky Hey

Na našej širokej škále outdoorového oblečenia pravidelne skúšame najrôznejšie značky pracích prostriedkov. V posledných mesiacoch to boli pracie prípravky značky Hey. O našich skúsenostiach si môžete viac prečítať v nasledujúcom článku.

Výrobca
Allo šport, Námestovo
Dušan Šustek, Oščadnica

Charakteristika

Výrobcom je nemecká firma Schweizer-Effax. Dnes si veľa značiek považuje za povinnosť (či aspoň ako marketingový ťah) byť ekologický. Výrobca sa prezentuje tým, že 100 % vývoja i produkcie je uskutočňovaných v Nemecku, nedochádza teda k nutnému transportu z východných krajín do centrálneho skladu. Tiež deklaruje, že energiu získava zo slnečných panelov na strechách vlastných budov, všetky pracie prípravky sú biologicky rozložiteľné. Spreje sú plnené tlakom, ale bez použitia pohonného plynu, len stlačeným vzduchom.

Pracích, impregnačných, dezinfekčných aj ošetrovacích prípravkov má táto značka celý rad. My sme používali predovšetkým prací prostriedok na mikrovlákno Micro, membránové bundy Tex, a impregnačný prostriedok pri praní Impra. Zaujal nás aj prací prostriedok Safety s antibakteriálnymi účinkami, ktorý však plánujeme testovať najmä v lete niekde na dovolenke, kvôli jeho údajne vysokej účinnosti pri praní v studenej vode.

Dizajn je striedmy – na dnešné pomery až staromódne fádny – biele fľaštičky s modrými obrázkami, a vrchnákmi a textom v rôznych odtieňoch červenej a modrej. K dispozícii je 250 ml alebo 2-litrové balenie.

Skúsenosti z používania

Všetko outdoorové prádlo perieme na šetrnom programe pri teplote 30 °C a žmýkame na 500 otáčok. Dávkovanie prostriedku je zrozumiteľne graficky vyobrazené na zadnej strane fľaštičky. Je tam rozdielne množstvo v závislosti od tvrdosti vody a od stupňa špinavosti oblečenia, extra pre ručné pranie. Na pomerne veľkú hŕbu oblečenia používame trištvrte vrchnáčika, čo je asi 25 ml. Čiže jedna fľaštička vydrží cca 10 praní. Pri impregnácii membránovej bundy je možné ešte do nádržky na aviváž pridať primerané množstvo impregnačného prostriedku Impra. Dávkovanie taktiež nájdeme na zadnej strane fľaštičky.

Čo sa týka účinku variantu Micro, dávkovanie podľa návodu úplne postačuje na vypranie termoprádla bez zostatkových zápachov. To nie je úplne samozrejmé pri všetkých dostupných outdoorových pracích prostriedkoch. Často sa totiž stáva, že treba dávkovanie výrazne navýšiť oproti návodu na použitie, ak perieme smradľavé termo po niekoľkodennom nosení. Zároveň má prádlo po vypraní celkom príjemnú vôňu. Nemali sme pritom pocit, že by vôňa pachy len prebíjala. Prádlo ani po dlhšom uskladnení – a teda vyprchaní deo efektu – nesmrdí.

Čo sa týka prostriedku Impra, prebral k životu asi desaťročnú hardshellovú súpravu z Gelanots materiálu, ktorá už pomerne rýchlo začala sať vodu. Po aplikácii impregnácie vo forme “aviváže” sa efekt nasiakania zmiernil. Samozrejme, po dlhodobej nedostatočnej starostlivosti a aj vďaka jej veku nemožno čakať zázraky, ale doba do premoknutia sa o niečo predĺžila.

Ďalej sme skúšali prostriedok Tex, ktorý je určený na pranie materiálov s membránami. Testovacím koňom bola hardshell bunda z materálu GoreTex Performance Shell. Keďže sme nemali “odvahu” túto budndu strčiť do automatickej práčky, pralo sa v rukách v mierne teplej vode. Podľa návodu bol pre 8 litrov vody použitý objem prostriedku na jeden vrchnáčik. Toto množstvo bolo akurát na jednu bundu. Tá bola po zimnej sezóne výrazne znečistená prachom a najmä smrdela. Teraz je tesne po vypraní a celkom jej to pomohlo. Impregnáciu však plánujeme v prípade tejto bundy riešiť sprejovým prípravkom iba z vonkajšej strany. Najmä na ramenách už totiž materiál veselo saje vodu namiesto toho, aby guličkovala a odtiekla.