Túra Zámčisko - prechádzka na Popradský hrad

Ide o nenáročnú turistiku s nádychom histórie, ako napovedá titulok. Poprechádzame sa v kúpeľnom parku s jazierkom, nájdeme tu zopár budov dávnejšej architektúry. Nakoniec spravíme 5 km okruh s prevýšením iba 241 m, ktorý nás postupne odmení obmedzeným výhľadom na Poprad s Tatrami v pozadí. Uvidíme Kráľovu hoľu, hrebeň Kozí chrbtov, pod nami bude NPR Hranovnická dubina.

1 deň
leto – 10.07.2013
Kozie chrbty (Nízke Tatry)
Poprad (vlak, bus) - Kvetnica (bus) - Hranovnica (bus)
» č.1106 Slovenský raj (1:50.000)
Doplňujúce súbory
GPX súbor: zamcisko.gpx

Poprad, mestská časť Kvetnica – náučný chodník Zámčisko – späť náučným chodníkom okolo kameňolomu k štátnej ceste č. 67 - Poprad, Kvetnica (trasa na mape)

Rodinná prechádzka na Zámčisko alias Popradský hrad v Kozích chrbtoch

Keď sme na dovolenke vo Vysokých Tatrách a chceme deti iba „vyvenčiť“ bez absolvovania ťažších túr alebo pri náhlej zmene podmienok (ako v našom prípade), môže padnúť voľba na túto túričku, ktorá bude oddychom pre naše nohy a pre oči pastvou zelenej farby.

Ráno

Sú tri hodiny. Mladší syn ma budí plačom. Dôvodom je bolesť pravého zápästia. Razom sa zo mňa stáva zdravotník a inkriminované miesto mažem mastičkou na boľavé kolená. Použijem, hoci nerád, liek proti bolesti, nech sa vyspí, snáď to do rána prejde a zabudne, keďže sa chystáme do Slovenského raja. Po hodine bolesť stále neutícha. Trhám staré tričko a viažem studený zábal na rúčku. Náš pacient zaspáva. O chvíľu sa do okna derie východ slnka. V duchu behám očami po všetkých miestach na mape, hľadám náhradný cieľ pre nadchádzajúci slnečný deň. Náhle pamäť vyberá eso z rukáva a pripomína mi novembrovú nedokončenú túru na Zámčisko pri Poprade. Po východe slnka silné letné lúče budia chlapov. „Pacoš“ stále pociťuje bolesť. Nasleduje mastička, bandáž a konečná zmena plánu na cestu do Kvetnice.

Kvetnica

Je to bývalé známe kúpeľné stredisko za Popradom smerom na Vernár. Dostaneme sa sem iba niekoľkominútovou cestou autobusom. Zastávka je hneď pri parku, v ktorom začína náučný chodník (NCH) Kvetnica. V parku sa deti zabavia kŕmením kačíc v jazierku alebo prechádzkou okolo malej kaplnky pod lesom či okolo kaplnky sv. Heleny a zámočku.

Vyrážame

Po vystúpení z autobusu prechádzame na druhú stranu cesty. Obzeráme starú veľkú opustenú budovu, možno bývalé kultúrne centrum. Než začneme hľadať chodník ideme sa ešte pozrieť na opustenú budovu podobnú vilám v Tatrách. Vidíme tu ešte jednu, krásnu, čiastočne zreštaurovanú, ktorá slúži seniorom ako domov dôchodcov.
Vraciame sa späť a po nahliadnutí do mapy nie sme veľmi múdri. Nakoniec sa vydávame proti prúdu potoka, aby nás zaviedol do lesa. O niekoľko desiatok metrov sa pripájame na zelenú značku, ktorá sem vedie z Popradu. Za statným stromom nachádzame smerovník! Dozvedáme sa, že na vrchol to bude zelenou o desať minút menej ako náučným chodníkom. Na začiatku chodníky idú pospolu. Prechádzame okolo malých bytoviek, za ktorými je bufet. Hovorím si, tu si deti dajú po návrate nejakú zaslúženú odmenu. No keď prichádzame bližšie, prestávam snívať. Je zatvorené. Namiesto občerstvenia sa tu dá akurát zatelefonovať, ak by sme si to tu chceli prenajať. No neprekáža, turistický ruch tu teda určite nemusíme čakať, budeme mať expedíciu bez mrakov turistov, tak ako to deti mali sľúbené, zahráme sa na pátračov s mackom Pú.

Zelenou alebo náučným chodníkom?

Po chvíli sa značky oddeľujú. Vydávame sa zelenou. Chodník začína byť čoraz viac zarastený a menej zreteľný, značka sa stráca. Na jednom z rázcestí by sme mali zatočiť vpravo do lesa priamo k vrcholu. Mapa hovorí, že je to kolmo na vrstevnice. To sa mi v tomto predbúrkovom dusnu nechce, a tak prechádzame lúkou okolo dvoch chát na lesnú cestu náučného chodníka.

Náučným chodníkom

Stúpame pomaly po trase NCH, míňame veľký krmelec s nejakou ohradou. Prístup je podmočený, tak preskúmanie nechávame na inokedy. Postupne sa nám trocha odkryl pohľad na kúsok hrebeňa Kozích chrbtov, kde predpokladám, že je aj vrchol Krížová, kam vedie druhá časť NCH. Prechádzame okolo veľkých papradí, aké voľakedy rástli v tieni hlbokého lesa pri Studenom potoku nad Tatranskou Lesnou. Zastavujeme sa a so starším synom si rozprávame povesti o zázračnom papraďom semene. Naberáme výšku a po 50 minútach sme na hrebeni, z ktorého zatiaľ nie sú výhľady.

Na vrchole

Postupujeme zvlneným chodníkom a o 15 minút sme pri informačných tabuliach Kvetnica - Zámčisko a Stredoveký hrad. Dozvedáme sa, že sme na mieste, kde sa predpokladá, že tu bola v 15. storočí postavená pevnôstka, ktorá strážila cestu z Popradu, zo Spiša do Gemera. Toto opevnenie sa niekedy stotožňuje s tzv. „Popradským hradom“. V altánku si dávame obednú siestu. Výhľady sú pomerne dosť obmedzené porastom a vysielačom. Končiare Tatier sú schované v mrakoch. Kráľova hoľa je v opare. Zreteľne sú vidno obce Vikartovce a Kravany v údolí Hornádu.

Návrat

Pokračujeme NCH. Úbočie na mňa pôsobí ako zvyšky nejakej cesty alebo úzkej zjazdovky. Výhľady sú o niečo atraktívnejšie. Stáčame sa do lesa a traverzujúcim chodníkom prudko klesáme dole. Zastavujeme sa pri plote kameňolomu a moji chlapi fotia veľký nákladný kolos, ktorý si ide po náklad kamenia. Za necelú pol hodinu sme na štátnej ceste. Mohli by sme pokračovať NCH na spomínaný vrchol Krížová, čo si ale nechávame na inokedy. Po krajnici cesty sa približne po 200 metroch dostaneme do kúpeľného parku v Kvetnici.

Okruh splnil svoj účel. Vychutnali sme si nenáročnú turistiku v zelenej prírode. Niečo sa dozvedeli z histórie tohto kraja. Zápästie sa pomaly zahojilo, a keď prejdú búrkové dni, tak sa pôjdeme pozrieť do Slovenského raja, ale o tom nabudúce.

Tipy

Treba počítať s tým, že miestami je chodník zarastený pŕhľavou. Tiež je vhodný repelent proti hmyzu. Určite sa nájdu aj lepšie výhľady, len treba prešliapať cestičku v rastlinstve po pás.

Užitočne stránky

Kvetnica - mestská časť Popradu (kúpele)
Náučný chodník Kvetnica
Kvetnica - časť Popradu (Wikipedia)