Chatka Javorová

21.09.13
Pri prechode východnou časťou hrebeňa Oravskej Magury som prechádzal okolo bývalej poľovníckej chatky v lokalite Javorová. Je evidentne dlhšie nepoužívaná, ale v dobrom stave, takže môže okoloidúcim poslúžiť nielen ako núdzový úkryt pred nepriazňou počasia, ale aj na prenocovanie.

Chatka sa nachádza na neveľkej zarastenej čistine pri križovatke viacerých lesných ciest. Pri postupe od sedla Príslop vojde turista po vystúpaní rozsiahlymi lúkami do smrekového lesa a po niekoľkých desiatkach metrov sa červená značka stáča doprava. Momentálne je na tom mieste informačná tabuľa umiestnená zrejme obcou Babín, takže lokalita sa nedá minúť. Od tabule je dobre viditeľná plechová strecha chatky. Z opačného smeru sa na miesto dostanete klesaním z rázcestia Javorová (prístup z Oravského Podzámku) asi za 10 až 15 minút.

- červená zo sedla Príslop, 0.50 h,
- modrá a červená z Oravského Podzámku, 2.05 h,
- zelená a červená z Lokce, 4.10 h,
- modrá a červená z Podbieľa, 4.00 h.

Drevený zrub má pôdorys asi 5 x 8 metrov, sedlová strecha je pokrytá vlnitým plechom v dobrom stave, čo sa nedá povedať o komíne. Vchádza sa z boku do predsiene, v ktorej sú vynesené stôl s lavicou. Doľava sa prechádza menšou miestnosťou (asi 5 x 2 m), kde vľavo je okno, nefunkčný sporák a rozpadajúce sa skrinky. Vpravo priestor vypĺňa poschodová posteľ s matracmi a spacákmi. V poslednej, najväčšej miestnosti (asi 5 x 4 m) s jedným oknom je len stôl, lavica a posteľ s matracmi. Interiér je obložený drevom, aj podlaha je drevená. Vzhľadom na rozsiahlosť priestorov by sa tu vyspalo aj 20 ľudí. Z predsiene sa dá cez sklápacie dvierka dostať na povalu, ktorá nie je vhodná na nocovanie.

Celé okolie je zarastené burinou. Latrínu som nezahliadol, hoci jej prítomnosť by sa dala očakávať. Vcelku výdatný prameň je zachytený rúrkou asi 40 m pod chatou.

Chatka Javorová 08/07/16 10:43 5 príspevkov

Túra Rozsutce z Bieleho Potoka Leto v roku 2018 nie a nie sa rozlúčiť. Ešte aj v polovici septembra teploty v podhorí dosahovali 25 stupňov. Keď sa po dlhšom čase objavil syn a chcel podniknúť nejakú túru, sadli sme si nad mapu a dumali, kde dávnejšie nebol. V Malej Fatre sme pred rokmi strávili zopár stanovačiek a vtedy naposledy bol aj na Veľkom Rozsutci. Voľba bola jasná - treba naplánovať výlet do tých končín. včera Michal Bukvai Malá Fatra
Prístrešok Žaškovské sedlo Počas okružnej túry hrebeňom Šípskej Fatry sme prechádzali aj malebným Žaškovským sedlom, ktoré je najnižším bodom hrebeňa. V cípe smrečiny som zbadal relatívne nový prístrešok, ktorý môže poslúžiť ako úkryt pred náhlym zhoršením počasia, prípadne na núdzový nocľah. 22/12/18 Michal Bukvai Veľká Fatra a Choč
Prístrešok Hviezda Od Považskej Bystrice sa severným smerom tiahne dlhý bočný hrebeň Javorníkov, oddeľujúci Marikovskú a Papradniansku dolinu. V dĺžke viac než 30 km ním vedie modrá turistické značka, končiaca na Malom Javorníku. Trasa asi nie je veľmi frekventovaná, skôr na ňu zablúdia cykloturisti. V každom prípade poteší možnosť ukryť sa v novovybudovanom prístrešku. 29/09/18 Michal Bukvai Javorníky

Príbeh Inéz Sedím si v mokrých trenírkach na teplej tráve a je mi dobre. Výnimočne dobre. Po štyroch dňoch putovania ma značka zaviedla do veľmi hlbokého a lúčnatého sedla a koniec dediny bol iba asi dvesto metrov odo mňa. Štyri dni mi slnko pripekalo na hlavu a už som bol od potu slaný ako soľnička. Biele mapy po košeli, tričkách, na čapici, ba aj na kraťasoch. Na niektorých chúlostivých miestach som bol už aj odretý a len tuba modrej Indulony zabránila najhoršiemu. A tak som opustil značku a poľnou cestou zišiel do dediny. dnes Boro Tomis Príbehy
Túra Návrat do detstva – salaše pod Čiernym kameňom Z detstva mám na dovolenky v Liptovských Revúcach krásne spomienky. Nekonečná cesta Škodou stodesať, ktorú nám spríjemňovalo „la šánte mí kantáre“ zo staručkej Aiwy, tuhý boj nášho staručkého auta so stúpaním na Donovaly, ukončený buď výdychom úľavy celej posádky alebo vyvretou vodou. včera Radoslav Jurčina Veľká Fatra a Choč