Tunelárka pod Lupkovským sedlom

12.10.13
V Nízkych Beskydách turistických útulní či prístreškov určite nie je nadbytok, skôr naopak. Predstavím jednu z mála možností aspoň núdzového bivaku v týchto končinách. Môže byť výhodným variantom núdzového bivaku či úkrytu aj pri prechode hrebeňom Laboreckej vrchoviny, keďže priamo na hrebeni žiadna útulňa široko–ďaleko nie je.

Ide o drevený prístrešok o rozmeroch cca 4 x 5 m pristavený k murovanému objektu s duchaplným a vtipným názvom „Tunelárka“. Objekt patrí ŽSR, traťovej dištancii Prešov a nachádza sa pri zelenej značke Palota – Lupkovské sedlo (Przełęcz Łupkowska), približne 1.10 h chôdze od Paloty a asi 200 - 300 m pod Lupkovským tunelom.

Vzhľadom na jeho vyššie uvedené primárne určenie sa však musia prípadní návštevníci správať maximálne ohľaduplne a zanechať miesto aspoň v takom stave, v akom ho našli.
Objekt síce na mape zakreslený nie je, prehliadnuť ho však nemožno.

Prístrešok nemá bočné steny, v prípade extrémneho počasia by ich bolo nutné nahradiť celtou či fóliou, vzhľadom na jeho veľké rozmery však poskytne dobrú ochranu aj bez nich.

Strecha prístrešku je z lepenky a vyzerala byť v dobrom stave, bez zatekania.
V blízkosti sa nachádza vybavené ohnisko, ba aj suchá latrína. Podľa mapy sa neďaleko, asi na polceste medzi ústím tunela a hrebeňom, nachádza prameň vody, neboli sme však pri ňom, a tak to nemám overené. Nižšie pod objektom navyše pramení potok Vydranka, takže by tu o vodu nemala byť núdza.

Tunelárka pod Lupkovským sedlom 24/05/16 17:30 11 príspevkov

Skialp Zimná Vihorlatská osmička II. Možností túr vo Vihorlatských vrchoch po značených trasách veľa niet, preto je najlepšie skombinovať vyznačený úsek s niektorým z tých, na ktorých vyznačenie sa „zabudlo“. Hlavne, ak tam chodíte častejšie a nechcete opakovať donekonečna rovnaké trasy. 04/03/15 Alexander Daňo Vihorlatské vrchy
Túra Makovica - okruh z Juskovej Vole Slanské vrchy sa snažím navštíviť aspoň raz za rok. A pokiaľ to len trochu ide, naplánujem si vždy niečo nové. Tentoraz ma pri pohľade do mapy zaujala možnosť okruhu s východiskom v Juskovej Voli. Túto obec som zatiaľ pri turistickej príležitosti nenavštívil, ak vôbec. 08/12/14 Alexander Daňo Slanské vrchy
Túra Bachureň z Lipoviec v zime-nezime Asi každý z nás rád spoznáva miesta, kde dosiaľ nebol. Nie som výnimkou, preto som sa rád pridal k nápadu navštíviť jedno z najmenších pohorí – Bachureň. Síce v netypicky zimnom počasí, keď bolo zbytočné brať či už snežnice, nebodaj lyže, ale zato počas pekného slnečného dňa. 02/03/14 Alexander Daňo Branisko, Šariš

Túra Roháče – Baníkov a Tri kopy Letné horúčavy pominuli a s nimi aj búrky na horách, ktoré v auguste hrozili takmer každodenne. Na prvý septembrový týždeň predpovede hlásili stabilné slnečné počasie, ale už v piatok mal opäť od západu prechádzať front. Našťastie, keď má človek za šéfa turisticky naladeného človeka, nie je problém uvoľniť sa aj v pracovný deň. Nakoniec si voľno vybavil aj samotný šéf a operatívne sme sa dohodli na štvrtok. dnes Michal Bukvai Západné Tatry
Túra Glarnské Alpy – ku Spitzmeilenhütte Nechce sa mi tomu veriť. Je pol jedenástej v noci a vonku v tme neustále prší. Pritom predpoveď počasia na zajtra jasne hovorí o modrej oblohe a veľmi príjemných teplotách na túto časť roka. Spoľahnúť sa na serióznosť švajčiarskych meteorológov? Skúsim. Nachystám si veci do hôr. Láka ma to tam. Zažil som totiž Alpabfahrt v obci Mels. Slávnostný jesenný návrat dobytka z letných pastvín. Trvá to zvyčajne tri víkendy. Cez dve desiatky slávnostné vyzdobených stád si majitelia rozoberú do svojich maštalí. Výzdobu hocktorej kravičky by závidela aj nejedna krojovaná nevesta. Je to aj divácky zaujímavé divadlo. No svedčí to aj o rozsiahlosti priestorov, ktoré salaše (Alp) pre svoju činnosť potrebujú. A táto oblasť je mojím cieľom. Terén pod vrchom Spitzmeilen a tam položená chata Spitzmeilenhütte. včera Vladimír Mikuš Svet
Pozvánka Festival Cestou necestou chystá šnúru v 21 mestách S jeseňou prichádza tradične aj nová šnúra festivalu Cestou necestou, tentokrát až 21 mestách SR, od 16.10. do 28.11.2019. Najväčšie podujatie sa bude konať od 8.-10.11.2019 v bratislavskom DK Ružinov, kedy je pripravených 50 prednášok v troch sálach. Témy sú pestré, skialp, vysokohorská turistika, paragliding, bicykle, plavby či stopovanie cez najrôznejšie krajiny. 21/10/19 Redakcia Festivaly a premietania

Tunelárka pod Lupkovským sedlom 24/05/16 17:30 11 príspevkov
    • Nízke Beskydy - Laborecká vrchovina: pod Lupkovským tunelom a Lupkovským priesmykom (Przełęcz Łupkowska)
    • 4 - 6 ľudí, vlastný spacák a karimatky sú nutné
    • prameň cca 300 m východne
    • Palota (bus) - Lupkovské sedlo/Przełęcz Łupkowska (zelená značka)
    • suchý záchod, vonkajšie ohnisko