Tunelárka pod Lupkovským sedlom

12.10.13
V Nízkych Beskydách turistických útulní či prístreškov určite nie je nadbytok, skôr naopak. Predstavím jednu z mála možností aspoň núdzového bivaku v týchto končinách. Môže byť výhodným variantom núdzového bivaku či úkrytu aj pri prechode hrebeňom Laboreckej vrchoviny, keďže priamo na hrebeni žiadna útulňa široko–ďaleko nie je.

Ide o drevený prístrešok o rozmeroch cca 4 x 5 m pristavený k murovanému objektu s duchaplným a vtipným názvom „Tunelárka“. Objekt patrí ŽSR, traťovej dištancii Prešov a nachádza sa pri zelenej značke Palota – Lupkovské sedlo (Przełęcz Łupkowska), približne 1.10 h chôdze od Paloty a asi 200 - 300 m pod Lupkovským tunelom.

Vzhľadom na jeho vyššie uvedené primárne určenie sa však musia prípadní návštevníci správať maximálne ohľaduplne a zanechať miesto aspoň v takom stave, v akom ho našli.
Objekt síce na mape zakreslený nie je, prehliadnuť ho však nemožno.

Prístrešok nemá bočné steny, v prípade extrémneho počasia by ich bolo nutné nahradiť celtou či fóliou, vzhľadom na jeho veľké rozmery však poskytne dobrú ochranu aj bez nich.

Strecha prístrešku je z lepenky a vyzerala byť v dobrom stave, bez zatekania.
V blízkosti sa nachádza vybavené ohnisko, ba aj suchá latrína. Podľa mapy sa neďaleko, asi na polceste medzi ústím tunela a hrebeňom, nachádza prameň vody, neboli sme však pri ňom, a tak to nemám overené. Nižšie pod objektom navyše pramení potok Vydranka, takže by tu o vodu nemala byť núdza.

Tunelárka pod Lupkovským sedlom 02/01/20 10:25 12 príspevkov

Skialp Zimná Vihorlatská osmička II. Možností túr vo Vihorlatských vrchoch po značených trasách veľa niet, preto je najlepšie skombinovať vyznačený úsek s niektorým z tých, na ktorých vyznačenie sa „zabudlo“. Hlavne, ak tam chodíte častejšie a nechcete opakovať donekonečna rovnaké trasy. 04/03/15 Alexander Daňo Vihorlatské vrchy
Túra Makovica - okruh z Juskovej Vole Slanské vrchy sa snažím navštíviť aspoň raz za rok. A pokiaľ to len trochu ide, naplánujem si vždy niečo nové. Tentoraz ma pri pohľade do mapy zaujala možnosť okruhu s východiskom v Juskovej Voli. Túto obec som zatiaľ pri turistickej príležitosti nenavštívil, ak vôbec. 08/12/14 Alexander Daňo Slanské vrchy
Túra Bachureň z Lipoviec v zime-nezime Asi každý z nás rád spoznáva miesta, kde dosiaľ nebol. Nie som výnimkou, preto som sa rád pridal k nápadu navštíviť jedno z najmenších pohorí – Bachureň. Síce v netypicky zimnom počasí, keď bolo zbytočné brať či už snežnice, nebodaj lyže, ale zato počas pekného slnečného dňa. 02/03/14 Alexander Daňo Branisko, Šariš

Recenzia Alfa Walk King Advance – celokožené topánky Prvý dojem, ktorý som mal po rozbalení krabice s topánkami, bolo ohromenie. Prekvapili ma svojou mohutnosťou. Samozrejme, očakával som pevnú obuv. Keď som hľadal viac informácií o výrobcovi, dostal som sa k údaju, že firma vznikla v roku 1931. To vyvolávalo dojem dlhodobých skúseností založených na podmienkach drsnej nórskej zimy. dnes Henrich Tomáš Obutie
Túra Appenzellské Alpy – výstup na Gonzen Ešte si pamätám dejinný moment, v ktorom som vystúpil ráno z nočného vlaku Wien - Zürich v jednom malom mestečku vo Švajčiarsku neďaleko hraníc Lichtenštajnska. Neohromili ma ani tak hory naokolo, ako skalná stena štítu, týčiaceho sa skoro priamo nad železničnou stanicou Sargans. Pripadal mi z tohto miesta taký vysoký, akoby prevyšoval aj ostatné vrcholy, čo boli v dohľade. Tie sa pritom pohybujú medzi dvomi až tromi tisícmi metrov a on má len tisícosemsto. Blízkosť výšku robí. Obrazne povedané z tieňa vrchu Gonzen (1830), sa v regióne nedá vymaniť. Pohyboval som sa v ňom počas väčšiny potuliek v okolí. Nemožno sa teda čudovať, že ikonická hora Sargaselandu sa stala cieľom mojej prvej poznávacej celodennej alpskej túry. včera Vladimír Mikuš Svet
Reportáž Za starými smrekmi do pralesa Pilsko V chránenej krajinnej oblasti Horná Orava leží pod vrcholom Pilsko rovnomenný prales, tretí najväčší na Slovensku. Ide zároveň o náš najväčší smrekový prales. Rastú tu veľmi staré smreky, pri výskume pralesov sa tu našiel aj cca 500-ročný jedinec. Do tejto zaujímavej lokality sme sa vybrali pár dní pred Vianocami s vedcom Martinom Mikolášom. 27/01/20 Soňa Mäkká Reportáže

Tunelárka pod Lupkovským sedlom 02/01/20 10:25 12 príspevkov
    • Nízke Beskydy - Laborecká vrchovina: pod Lupkovským tunelom a Lupkovským priesmykom (Przełęcz Łupkowska)
    • 4 - 6 ľudí, vlastný spacák a karimatky sú nutné
    • prameň cca 300 m východne
    • Palota (bus) - Lupkovské sedlo/Przełęcz Łupkowska (zelená značka)
    • suchý záchod, vonkajšie ohnisko