Útulňa

Útulňa Kriváň nad Ludrovou

05.06.06
Jednoduchá turistická útulňa umiestnená tesne pod vrcholom Kriváň v Ďumbierskych Nízkych Tatrách v salatínskej skupine severozápadnej časti pohoria. Stojí hneď pri zelenej turistickej značke, ktorá vedie rázsochou Malého Salatína z obce Ludrová na vrch Salatín.

Lepšie ako nič

Prístrešie okoloidúcim turistom poskytuje koliba opusteného salaša. O skromne zariadený zrubový objekt sa starajú miestni poľovníci. Jednopriestorový objekt útulne s predsunutou strechou zakrývajú staré vlnité plechy. Avšak ma hrebeni strechy sa neprekrývajú, v dôsledku čoho do koliby zateká. Zdanlivú izoláciu stien vytvárajú rozvešané tkaniny. Do útulne sa vstupuje cez nízke dvere s nápisom jednej nemenovanej hudobnej skupiny. Dvere sa zatvárajú kovovou závorou. Interiér útulne je jednoducho riešený a so skromným zariadením. Podlaha je tvorená udupanou hlinou, kde bolo otvorené ohnisko. Dym z piecky je odvádzaný cez strechu rúrou. Na opačnej strane strechy je pripevnený plech, ktorý sa dá zložiť. Zariadenie koliby tvoria dva drevené stoly a niekoľko guľatinových lavíc. V zadnej časti bývalého salaša je medzi tromi stenami upevnená hrboľatá pričňa, slúžiaca šiestim nocľažníkom s vlastným spacím vakom a podložkou. V kolibe sú okrem odpadkov po niektorých predchádzajúcich návštevníkoch aj zápisy v kronike.

Prameň

Najbližší zdroj pitnej vody k útulni je prameň pod sedlom medzi vrcholmi Kriváň a Bohúňovo. Voda vyviera v lese západne od poľany. Prameň je dostupný od zelenej turistickej značky, z ktorej vedie významová značka >voda< až k studničke. Od útulne je vzdialený do 10 minút.

krátka trasa – z liptovskej obce Ludrová (bus) okolo medokýšu cez sedlo pod Kohútom pod vrchol Kriváň (1233 m) ku kolibe po zelenej značke smer Salatín za 1.30 h
atraktívna trasa – Ludrovej asfaltovou cestou Ludrovskej doliny cez skalnú úžinu Hučiaky na vrchol Salatína (červená značka), hrebeňom Úplazy cez TIM Bohúňovo po zelenej značke pod vrch Kriváň k útulni za 6 hodín,
náročná trasa – z Liptovskej Lúžnej spevnenou cestou doliny Ráztoky cez Ráztocké sedlo (červená značka) ďalej spoločne so zelenou značkou na Salatín a cez kosodrevinu a hole Úplazov pod Kriváň k bývalému salašu za 3.30 h.

Útulňa Kriváň nad Ludrovou 11/02/18 01:00 8 príspevkov

Správa Hľadajú jubilejné háje a pamätníky z roku 1928 Sú roztratené po našich horách s nápisom "RČS 1918 - 1928" po celom Slovensku. Sú ich destiatky a mnohokrát o nich nevedia ani lesníci. Kamenné pamätníky či väčšie mohyly zabudnuté v hustých lesných porastoch. Ide o tzv. jubilejné háje, lesy a hájiky, ktoré boli vysadné pri príležitosti 10. výročia existencie Československa. 28/10/18 Tomáš Trstenský Zaujímavosti
Prístrešok Táborisko Mraznica na Stolici Táboriť na vrchole najvyššej hory pohoria sa dá málokde. Buď je na vrchole málo miesta alebo je skalnatý či zarastený vegetáciou, prípadne v chránenom území. Ani jednu z uvedených charakteristík nespĺňa najvyššia hora Stolických vrchov a zároveň Slovenského rudohoria - Stolica. 22/09/18 Tomáš Trstenský Stolické vrchy
Prístrešok Táborisko Radzim Revúcku vrchovinu možno smelo označiť za veľmi málo navštevované pohorie a navyše málokto tuší, kde sa vôbec nachádza. Áno, pri Revúcej, ale tiahne sa v páse ako južné predhorie Slovenského rudohoria od Juhoslovenskej kotliny v priestore od Tomášoviec (pri Lučenci), cez Poltár, Rimavské Zalužany, Kyjatice, Ratkovú, Magnezitovce, Ochtinú až po Vyšnú Slanú (pri Dobšinej) a Rožňavu. No nič, radšej si otvorte mapu a hľadajte spomenuté obce. 01/09/18 Tomáš Trstenský Revúcka vrchovina

Túra Rakúsko - roklina Groppensteinschlucht Keď som si plánovala výlet na Groβglockner Hochalpenstraβe s prenocovaním v Spittal an der Drau, rozmýšľala som, čo s nedeľou. Zo Spittalu som chcela vyraziť ráno, ale bola by škoda nevyužiť čas a nevidieť v oblasti niečo pekné. Predsa len je to na jednodňový výlet z Bratislavy ďaleko. Goldeck a Raggaschlucht sme absolvovali pred pár rokmi cestou do Chorvátska. Ostala nám tu ale ešte jedna roklina, do ktorej sme sa z časových dôvodov nedostali - Groppensteinschlucht. dnes Martina Haratíková Svet
Rozhovor Rastie spoločenská objednávka pre ochranu prírody Študoval biológiu, v minulosti pôsobil v Greenpeace, ActionAid, Four Paws a aktuálne je na voľnej nohe ako konzultant pre environmentálne kampane. Je spoluzakladateľom strany Progresívne Slovensko a člen jej predsedníctva. Rozprávali sme sa s ním o dôvodoch vstupu do politiky, čo by v nej chcel dokázať v oblasti životného prostredia, čo si myslí o aktuálnom stave ochrany prírody a aké je v nej miesto pre outdoorové aktivity. Martin Hojsík. včera Ľubomír Mäkký Rozhovory
Túra Hrebeňovka Nízkych Tatier za 6 dní, 2. časť V prvej časti príbehu som opísal časť prechodu nízkotatranskej hrebeňovky od Donovalov až po Chatu generála Milana Rastislava Štefánika pod Ďumbierom, dnes si dopovieme ako som postupne prešiel až do Telgártu cez Kráľovohoľské Tatry. 17/11/18 Pavol Timko Nízke Tatry

Útulňa Kriváň nad Ludrovou 11/02/18 01:00 8 príspevkov
    • Nízke Tatry, časť Ďumbierske Tatry (SZ oblasť Salatíny) tesne pod vrcholom Kriváň pri zelenej značke Ludrová - Salatín
    • jedna pričňa pre 6 ľudí vo vlastnom spacom vaku s podložkou
    • celoročná bez hospodára
    • prameň JZ od vrcholu Kriváň podľa významovej značky voda
    • Ružomberok (vlak, bus) – Ludrová (bus) – Bohúňovo (zelená značka)