Búda pri výhybni Slančík

19.10.13
Slanské vrchy nie sú turistickým eldorádom, okrem vrcholu Šimonky. Skôr nikoho nestretnete ako stretnete. A podobne je to aj s možnosťou prenocovania, najmä v strednej a južnej časti pohoria. Blízko dediny Slančík sa nachádza veľmi skromná búda, ktorá pôsobí dojmom, že každú chvíľu spadne. My sme ju využili počas prechodu hlavným hrebeňom a boli sme spokojní.

Búda sa nachádza na červenej turistickej značke, ktorá vedie hrebeňom Slanských vrchov blízko obce Slančík. Od železničnej výhybne s rovnakým názvom je vzdialená pár minút výšľapu miernym kopcom. V smere od Regety ku Slanskému hradu sa búda nachádza na ľavej strane asi 50 metrov od cesty, ktorou vedie značka (do 15 minút od Regety). Treba byť pozorný a určite ju nájde každý, kto pôjde okolo. Od Slanca je objekt vzdialený približne 1.20 h chôdze.

Búda je veľmi skromná. Kto by očakával prične alebo dvere či iný luxus, bude sklamaný. Na druhej strane, búda ponúka vcelku dobrú plechovú strechu, ktorá ochráni pred prípadným dažďom. A hoci steny tvoria len dosky, medzi ktorými sú diery ako v ústach krčmového bitkára, mala by búda ochrániť aj pred bočným dažďom, pretože sa nachádza v hustom poraste.

Vo vnútri sa nachádzajú po stranách tri veľmi úzke lavice, ktoré sú na spanie nevhodné. Dajú sa vybrať, a tak vznikne na zemi miesto na spanie pre 3 až 4 ľudí.

Voda a oheň

Prameň sa v blízkostí nenachádza. Je možné poprosiť o vodu v blízkej železničnej výhybni Slančík, alebo pri horárni Regeta. Ďalšia možnosť je prameň pri obci Slanec, ktorý v mape nie je zaznamenaný (N 48.64416 ° E 21.47111 °). Súradnice prameňa sú len orientačné, stačí sledovať okraj cesty (5 metrov pod cestou) a nemôže byť problém nájsť betónovú skruž s betónovým krytom navrchu. Studnička je veľmi výdatná a aj v suchom počasí bola plná vody.

Ohnisko je priamo pred búdou. Dreva je v okolí veľké množstvo. Ideálne je si lavičky z búdy vyniesť von k ohnisku, aby bolo na čom sedieť. Ohnisko však nie je obložené kamením, preto je potrebné byť najmä počas suchých období pozorný.

Búda pri výhybni Slančík 24/10/13 17:08 1 príspevok

Túra Pralesy Skalná Alpa a Jánošíkova kolkáreň Ráno sa budíme, až keď Slnko ohrieva stany na teplotu, že sa v nich nedá vydržať. Času máme dosť, celý deň pred sebou ale ja, ako vždy, mám v sebe nekontrolovateľnú túžbu vyraziť čím skôr, čo ospalým kamarátom lezie na nervy. Skorý ranný entuziazmus schladí spŕška nepekných zaspaných pohľadov a nadávok z hlbín stanov. To sa však mení po raňajkách. Všetci sa tešíme na nové, málo známe časti veľkofatranských pralesov. Dnes sa ocitneme s doprovodom z OZ Jantárová cesta uprostred krásneho pralesa Skalná Alpa a neskôr v Jánošíkovej kolkárni. 10/04/19 Stanislav Ďurica Veľká Fatra a Choč
Túra Spoznávanie veľkofatranského pralesa Smrekovica Navštíviť prales nie je až tak nemožné, ako sa bežnému človeku zdá. Prales je zvyčajne chápaný ako hustá džungľa v oblastí rovníka, niekde v Južnej Amerike alebo v Afrike. No prales nájdeme aj v našich horách. A tak k tomu stačí trocha voľného času a chuť spoznať les zvnútra a nesústrediť sa výhradne na najviac vyhľadávaný cieľ turistiky – výhľady a vysoké štíty. 03/04/19 Stanislav Ďurica Veľká Fatra a Choč
Túra Apuseni - čarovná tiesňava Cheile Galbenei Celé roky sme sa počas našich potuliek slovenskými horami dohodovali na tom, že konečne vyrazíme na turistiku do Rumunska. A keďže sme všetci z východu, hľadali sme zaujímavú lokalitu, ktorá bude čo najbližšie Slovensku. Voľba padla na pohorie Apuseni a krasovú oblasť Padis a ako vhodný čas sme si vybrali začiatok mája. O oblasti je na internete veľké množstvo informácií a plánovanie teda nebolo náročné. 19/03/19 Stanislav Ďurica Svet

Útulňa Chatka Zigovka Milú a výborne zariadenú lesnú chatku som objavil úplnou náhodou. Išiel som pozrieť kamaráta do Hornej Marikovej pešo cez hory a tu sa tesne pod horským sedlom vrchu Zigov (Milechovská Kýčera) ukázal medzi stromami nový zrub. Keďže bol blízko modrej značky, tak som si ho išiel pozrieť. O to väčšie bolo prekvapenie, že je voľne prístupný. dnes Tomáš Trstenský Javorníky
Túra Vodopády v okolí Liptovských Revúc Jar v roku 2019 začala veľmi suchým a teplým marcom a pokračovala takým istým aprílom. Turisti sa tešili a poľnohospodári bedákali. V máji sa to však vymenilo. Studený a daždivý máj žičil poľnohospodárom, ale trápil turistov. V máji by už bolo treba stúpať aj do vyšších hôr, robiť hrebeňovky, no počasie hovorí nie! včera Danka Tomášiková Veľká Fatra a Choč
Túra Nýdek – Veľká Čantoryje s deťmi Koncom augusta 2018 má mladšia dcéra Vilma 8 týždňov a za sebou prvý alpský výlet. Staršia dvojročná Dita je už skúsená turistka. O dva týždne na to trávime predĺžený víkend v Mostoch u Jablunkova, hneď za slovenskou hranicou. Po výlete na Girovú a upršanom dni na Trojmedzí má byť opäť pekne, a tak sa rozhodujeme pre turistický výlet na Veľkú Čantoryju (po česky Velká Čantoryje), hraničný vrchol a najvyšší bod Sliezskych Beskýd. 18/07/19 Andrea Morongová Západné Beskydy, Česko

Búda pri výhybni Slančík 24/10/13 17:08 1 príspevok
    • Slanské vrchy: asi 200 metrov južne, smerom k Slancu, červenou od výhybne Slančík blízko obce Slančík
    • 3 - 4 ľudia s vlastnou karimatkou a spacím vakom
    • studnička nad Slancom (skruž), na požiadanie pri horárni Regeta alebo pri výhybni Slanec
    • Slanec (vlak, bus) - Regeta, horáreň (červená)
    • ohnisko pred búdou, vyberateľné lavičky