Prístrešok pod Ostrým vrchom

16.11.13
Počas tohoročných letných túlačiek po juhozápadnej časti Strážovských vrchov som sa dostal do oblasti Ostrého vrchu. Tu som objavil, okrem všeobecne známeho zrubu pod Ostrým vrchom, aj niekoľko prístreškov, ktoré umožnia turistovi ukryť sa pred nepohodou, ale môžu aj dobre poslúžiť ako miesto, kde sa dá vcelku pohodlne prespať. V ďalšom článku opíšem stavbu, ktorá sa nachádza pod vrcholom Ostrého vrchu a dopĺňa počet miest vhodných k prenocovaniu v oblasti.

Stavba prístreška sa nachádza v juhozápadnej oblasti Strážovských vrchov, časť Trenčianska vrchovina, neďaleko rázc. pod Ostrým vrchom, odkiaľ vedie na vrchol Ostrého vrchu (767 m n. m.) významová odbočka modrej značky. Tá sa začína v Trenčianskych Tepliciach, vedie popod Ostrý vrch a končí v blízkom stredisku, dnes uzavretej a opustenej Chaty pod Ostrým vrchom.

Altánok stojí približne 300 metrov od rázcestia - smer vrchol, v lese pri južnom okraji menšej lúky. Z trasy významovej odbočky značky je dobre viditeľný, nemôžete ho prehliadnuť. K rázcestiu sa dostanete od bývalej chaty pod Ostrým vrchom za asi 45 minút a z rázcestia v sedle Lúčky to sem trvá 20 minút. Vďaka pomerne hustej sieti značených chodníkov sa dá naplánovať prístup z viacerých miest a smerov.

Objekt a nocľah

Objekt je jednoduchej drevenej konštrukcie, kvadratického pôdorysu s rozmermi asi 3,5 x 3 metre. Zastrešený je pultovou strechou. Zo všetkých strán je voľne otvorený do terénu. Pod strechou sa nachádzajú dve lavice a stôl. Podlahu tvorí udupaná hlina. Aj keď prístrešok nie je primárne určený k prenocovaniu, štyria turisti vcelku pohodlne môžu prečkať noc. Z toho jeden na stole, ktorý sa dá využiť ako pričňa a ďalší traja na podlahe. Použitie karimatky a spacieho vaku je samozrejmosťou. Prípadné pripevnenie celty alebo PVC fólie z náveternej strany zvýši komfort nocľahu. Vedľa besiedky sa nachádza ohnisko a upravená studnička s výbornou vodou.

Voda a okolie

V tesnej blízkosti prístreška sa nachádza upravená studnička. Jej vodu som otestoval na vlastnom tele s výsledkom – bez črevných a žalúdočných problémov. V okolí sú vybudované ešte ďalšie dva prístrešky – na vrchole Ostrého vrchu a v sedle Lúčky. Pod severozápadným úpätím Ostrého vrchu stojí zrubová útulňa. Okolitý kraj ponúka bohaté možnosti turistiky.

Súvisiace odkazy

Bývalá chata pod Ostrým vrchom
Bývalá chata pod Ostrým vrchom, dnes mimo prevádzky

Prístrešok pod Ostrým vrchom 16/11/13 00:00 nová téma

Prístrešok Táborisko v sedle Tri kamene (U Tří kamenů) Odkedy som v roku 2007 objavil čaro Žalostínskej vrchoviny, chodievam sem veľmi rád. Páči sa mi tunajšia mäkko modelovaná krajina, kde sa striedajú lesy s lúkami posiatymi kopanicami. V jednej takejto osade mávam dosť často základný tábor, z ktorého vyrážam na viacdňové potulky. Počas jednej z nich som sa dostal do sedla Tri kamene. Tu, priamo v sedle, sa nachádza výborné miesto na táborenie. Okrem toho tu stojí menší prístrešok, ktorý rozširuje možnosť nocľahu v oblasti. 17/03/18 Anton Zahradník Biele Karpaty
Túra Žiar nad Hronom – Banská Štiavnica – Kozelník Pôvodne som tadiaľto vôbec nechcel ísť. V pláne som mal vander dakde inde, ďaleko a vysoko. Nakoniec ma ale súhra náhod a okolností prinútila zmeniť plány. A keďže sa Štiavnické vrchy nedávno stali mojím novým domovským pohorím, rozhodol som sa necestovať nikam a vyraziť si po známych aj menej známych chodníkoch v sopečných horách. 10/03/18 Anton Zahradník Štiavnické vrchy
Extra Nová rozhľadňa na Malom Lubíne Začiatkom januára som sa v rámci mojich hradologických aktivít dostal do oblasti Hornej Nitry. Tu som bádal po niekoľkých opevnených stredovekých lokalitách v okolí Nitrice a Zemianskych Kostolian. Obe sídla oddeľuje podcelok Strážovských vrchov – masív Drieňov, ktorým prechádza turistický chodník spájajúci Hornú Nitru s Vestonickou dolinou. Ja som sa po tomto chodníku presúval, no a na Malom Lubíne som „objavil“ novú rozhľadňu, o ktorej som doposiaľ nechyroval. Preto som sa rozhodol, zvesť o jej existencii rozšíriť medzi turistickú verejnosť. 07/03/18 Anton Zahradník Správy

Prístrešok Chata Lesov SR Vydrica Pri mojom trojtýždňovom pobyte v kúpeľoch Sklené Teplice som neraz kráčal Vydričnou dolinou. Zatiaľ čo kroky drvivej väčšiny kúpeľných hostí sa končili pri odbočke k miestnej časti Sady, kde sa nachádzala stajňa miestneho salaša, ja som ju prešiel celú zopárkrát. Tak isto som vyšiel aj všetkými lesnými odbočkami z nej do okolitých lesov. Keď som si naplánoval, že neznačene prejdem cez Holý vrch Čečetkovým lesom na samotu Konice, narazil som pár metrov od asfaltky na chatu Lesov SR, štátny podnik Banská Bystrica, odštepný závod Žarnovica. dnes Miroslav Svítek Štiavnické vrchy
Túra Okolo Omšenia cez Baské, Homôľku a Bartošovicu Bez mučenia sa priznám, že Strážovské vrchy sú pre mňa takmer nedotknutým terénom. Lezenie pri Omšenskej Babe a silvestrovský pobyt v Chvojnici sa odohrali ešte hlboko v minulom tisícročí. Už ani neviem, prečo som sa začal ňúrať v mape práve okolo Omšenia – vrchy, výhľady, pramene, prístrešky – každopádne sa mi zrodil v hlave hrubý koncept. Najprv som mal ísť sám, ale potom sa Monike podarilo odtrhnúť sa od povinností, a tak sme mohli vyraziť v kompletnej zostave aj s Hugom a Čili. včera Pavol Timko Strážovské vrchy
Túra Mních z Martinčeka Liptov je plný skvelých miest ako stvorených pre výlet. Napriek tomu sa vám môže hodiť aj tento môj tip, vhodný najmä pre rodiny s deťmi. Vyberieme sa totiž na krátku prechádzku na vŕšok Mních, týčiaci sa rovno nad Ružomberkom. Výhľady sú zaručené. 17/10/19 Andrea Morongová Veľká Fatra a Choč

Prístrešok pod Ostrým vrchom 16/11/13 00:00 nová téma
    • Strážovské vrchy - JZ oblasť: 300 m od rázcestia pod Ostrým vrchom
    • 4 osoby s vlastnou karimatkou a spacákom
    • Upravená studnička sa nachádza hneď vedľa prístreška
    • vonkajšie ohnisko, drevené sedenie, GPS signál