Recenzia Batoh Bergans Glittertind 55L

Batoh pre náročnejší trekking musí byť v prvom rade veľmi pohodlný na nosenie, pretože v ňom zvyčajne nosíme pomerne slušný náklad. Z rovnakého dôvodu musí byť vhodne členený, aby sa k všetkému dobre a jednoducho dalo dostať. Batoh Glittertind s chrbtovým systémom SPINE je pokusom nórskej značky Bergans o dosiahnutie tohto trekkingového ideálu.

Výrobca
Farebné kombinácie
modrá, čierna
Páči sa mi
tvar, čistý jednofarebný dizajn, pohodlie a stabilita nosného systému, premyslené detaily, uchytenie pre ťahanie saní (aj keď u nás nevyužiteľné)
Nepáči sa mi
upínanie cepína/paličiek, absencia uchytenia vodného rezervoáru, čelné vrecko mohlo byť priestrannejšie a elastickejšie
Ostatné info
chrbtový systém SPINE - veľkosť medium pre dĺžku chrbta 46-51 cm
Infocena
200 €

Dizajn a vyhotovenie

Batoh je v jasnej modrej farbe (alternatívne v nenápadnej čiernej) bez výraznejších kontrastných prvkov. Farebnú homogenitu narúša iba žltozelené logo Bergans, názov modelu a kresba dvojice vikingov na lyžiach, typická pre túto severskú značku.

Konštrukcia je klasická dvojkomorová s výškovo nastaviteľným vrchlíkom a priehradkou medzi komorami na zdrhovadlo. Batoh je pomerne úzky a vysoký, len vrchná časť hlavnej komory sa smerom hore rozširuje – to je logické, lebo v oblasti lopatiek je optimálne sústrediť väčšiu časť hmotnosti. Spodná komora má svoj vlastný polkruhový vstup prekrytý dvojicou popruhov s klipsňami a dostatočnou dĺžkou pre upevnenie napríklad karimatky. Do hornej hlavnej komory sa dostanete klasickým otvorom pod vrchlíkom, ktorý má dve zdrhovadlá – jedno alebo druhé použijete podľa toho, koľko ste si nabalili vecí. Okrem tejto klasickej dvojice vstupov je tu ešte tretia možnosť – veľké čelné zipsovanie v tvare prevráteného písmena "U". Zips krytý légou zaberá v podstate celý čelný obvod hlavnej komory a najlepšie sa doň vstupuje, keď batoh dáte nosným systémom na zem. Aby pri zatváraní poriadne nabaleného batoha na tento rozmerný zips nepôsobili neprimerané sily, po obvode sú 4 klipsne, ktoré je vhodné najprv zapnúť, pozaťahovať a potom zipsovať. Výhodou mnohých vstupov je, že pokiaľ si dobre zapamätáte, čo ste si kam dali, nebude problém to počas túry vybrať bez vyhádzania polovice batoha.

Na čelnej strane je rozmerné vonkajšie vrecko ukončené klipsňou – dobre sa hodí na prepotené termotričko alebo mokrú pláštenku po daždi, či drobnosti, ktoré chcete mať po ruke, avšak nechcete dávať do vrchlíka. Helma sa sem však nezmestí a skialpinistov nepoteší, že ani každá lopatka to nemá isté. Vďaka dvom bočným kompresným popruhom sa lyže dajú pripnúť po bokoch, ich poloha nie je práve ideálna – takže na väčšiu skialpovú výpravu je tento batoh použiteľný len s výhradami.

Technické prvky sa obmedzujú na dvojicu ušiek pre uchytenie cepínu alebo paličiek a na bedrovom páse je dvojica malých, ale veľmi húževnatých ôk, každé na jednej strane. Na uchytávanie lezeckého matrošu to nie je – zmestí sa tam len jedna karabína a aj to treba dávať pozor, aby človek trafil. Predpokladám, že sú určené na ťahanie saní (puliek), čo je na severe obľúbený výstroj na zimné trekkové výjazdy miernym kopcovitým terénom alebo širokými pláňami. Iné vychytávky na lezecký matroš nie sú. Zameranie je teda jasné – trekking celoročne, skialpinizmus ani lezenie nie. Pod vrchlíkom síce nájdete popruh s klipsňou, ktorý si pýta lano, avšak skôr si myslím, že tu je myslený na uchytenie bundy a stabilizáciu vrchlíka.

Spracovanie rôznych detailov je na dobrej úrovni. Každý popruh je dostatočne dlhý, aby sa dal kreatívne využívať pri ovešiavaní a pripínaní vecí zvonka (karimatka, časti stanu a pod.). Aby voľný koniec nezavadzal, každý popruh má aj zaisťovaciu gumičku – ako však vidieť na fotografiách, nie vždy to stačí. Bočný kompresný cik-cak popruh je možné viesť vo vnútri bočného vrecka alebo vonkajškom podľa toho, čo sa práve lepšie hodí. Vrchlík je v základnej polohe prichytený cvokmi, aby dobre držal a keď ho treba výškovo nastavovať, stabilite napomáha prídavný popruh v strede. Kompatibilita s vodnými rezervoármi je samozrejmosťou a ráta skôr s väčším objemom. Absentuje však háčik alebo iná forma uchytenia vaku. Pod čelným "U" otvorom nájdete priestor napr. na hygienické potreby alebo iné drobnosti. Vďaka sieťovine máte dobrý prehľad, čo tam je. Orientáciu na severské aktivity batoh nezaprie – pláštenka nie je len povinnou jazdou, je skutočne dobre použiteľná, lebo jej rozmer nie je presne padnúci na batoh, ale pokojne ňou batoh prekryjete, aj keď je ovešaný. Taktiež materiál pláštenky je hrubší a odolnejší voči oderu – ráta sa teda s častým používaním. Negatívom je jeho väčší objem pri zbalení a hmotnosť.

Dobrou vychytávkou sú rozmerné elastické bočné vrecká. Dáte do nich napríklad fľaše s vodou, ak neholdujete trubičke a vodnému rezervoáru. Taktiež je vhodné do nich dať pohotovostné občerstvenie (čokoláda, tyčinka a pod.), pretože je do nich urobený aj malý vstup dole tak, aby sa z nich počas túry dali vyberať drobnosti (viď. foto č. 6). Odskúšané a veľmi príjemné.

Chrbtový systém SPINE

Asi najzaujímavejšou časťou batoha je nosný systém SPINE. Pri tejto veľkostnej kategórii na prvý pohľad prekvapí, že nie je výškovo nastaviteľný – je to daň za zložitejšiu koncepciu. K dispozícii sú preto tri veľkostné varianty podľa výšky postavy: small (150 - 175 cm), medium (165 - 180 cm) a large (170 - 200 cm). Kedže doladenie výšky chrbtového systému nie je možné, treba dávať pozor pri vyberaní správnej veľkosti a preto neodporúčam tento batoh kupovať bez dôkladného preskúšania aj so záťažou.

Chrbtový systém má základný tuhý rám, ktorý tvoria dve tvarované rovnobežné zvislé duralové výstuže spojené dole a v lopatkovej oblasti dvoma priečnymi plastovými priečkami. Vďaka tomuto rámu drží batoh dobre svoj tvar a znesie aj ťažší náklad. Polstrovania sú rozdelené do troch častí: spodná s bedrovým pásom, stredná a vrchná s ramennými popruhmi. Z týchto troch častí iba stredná je pevne prišitá k telu batoha, ostatné dve sú uchytené tak, aby sa mohli prispôsobovať pri pohybe. Tieto tri segementy sú prepojené kovovým prútom v tvare dvojnásobnej osmičky:

Podľa výrobcu je výsledným efektom tohto pomerne zložitého chrbtového systému lepšie prispôsobovanie sa vzájomným pohybom ramien, chrbta a bedier bez zhoršenia stability. Zároveň "dvojosmičková" kovová výstuž má tlmivý efekt na prenos nárazov medzi chrbtom a batohom pri chôdzi. Táto koncepcia a realizácia v praxi sa páčila aj porotcom na minuloročnej výstave OutDoor, kde SPINE systém získal cenu Outdoor Industry Award.

Ramenné popruhy sú anatomicky tvarované, avšak hrúbka polstrovania nie je veľká. Vďaka šírke popruhov však menšie polstrovanie neprekáža. Samozrejmosťou sú nastaviteľné stabilizačné popruhy a prsný popruh s píšťalkou. Bedrový pás je široký a pomerne tuhý, presne tak, ako sa na trekkingový batoh patrí, aby dobre prenášal hmotnosť do bedier. Stabilizačné bočné popruhy medzi bedrovým pásom a spodnou časťou batoha zároveň slúžia na reguláciu efektu poddajnosti chrbtového systému. Čím viac pritiahnete, tým menší je tento efekt.

Skúsenosti z používania

Na prvý pohľad a potom aj v praxi ma najviac zaujal chrbtový systém SPINE. Hoci na moju výšku (186cm) som mal mať veľkosť large, aj testovaný variant medium sa ukázal ako veľmi pohodlný. Isto by to však bolo ešte výrazne lepšie, keby som mal správnu veľkosť. Poddajnosť systému pri rôznych pohyboch bola dosť prekvapujúcim zážitkom, ktorý mi nie vždy vyhovoval a preto som si niekedy radšej viac zatiahol spodné stabilizačné popruhy, čo pohyblivosť systému zmiernilo. Nemôžem povedať, že by som strácal stabilitu, skôr je to o zvyku. Po rokoch experimentovania s rôznymi systémami mám teraz najradšej dobre urobené klasické pevné systémy s nastaviteľnou polohou ramenných popruhov. Pri chôdzi v menej členitom teréne ako Vysoké Tatry, kde som batoh najviac nosil, bola voľnosť pohybu prínosom.

Keďže batoh nosím od jari, nemal som možnosť ho otestovať v zimnej prevádzke a sane aj tak nezvyknem ťahať po slovenských horách. Toto je špecifikum severskej značky, ktorá tým myslí na škadinávskych zákazníkov. Nám to môže byť jedno, dve oká sa dajú výhodne použiť aj na "odloženie" rúk počas šliapania – celkom pohodlne sa tam totiž dajú zavesiť za palce :-).

Do testovaného 55-litrového variantu (ešte je v ponuke aj 70-litrový) sa toho zmestí toľko, že na trekking po slovenských kopcoch celoročne nebude núdza o priestor. Navyše je tu dosť miesta aj na posun vrchlíka a bohato dimenzovaná nadstavba (medzi prvým a druhým zdrhovalom hlavnej komory) umožní pridať odhadom 15-20 litrov od nominálu.

Okrem pozitív samozrejme aj tento batoh má svoje muchy, ktoré smerujú skôr k drobnostiam alebo možno k veciam, ktoré dizajnér nemal (vzhľadom na zameranie batoha) záujem riešiť. Asi najviac ma nepríjemne prekvapilo, že hoci batoh je plne kompatibilný s vodnými rezervoármi (otvor na hadičku, vrecko na vak, stabilizácia hadičky na ramennom popruhu), zabudol urobiť háčik alebo oko zo suchého zipsu na stabilizáciu rezervoáru vo vrecku. Ak používate Camelbak, nie je to kritické, pretože madlo pod otvorom na nalievanie vody sa dá o vrecko zaháknuť. Nie je to ideálne, ale je to v pohode. Majitelia iných rezervoárov – napr. Source, MSR, Hydrapak – budú na tom horšie.

Ďalej by som uvítal, keby čelné vrecko bolo väčšie alebo aspoň výraznejšie elastické, aby sa doň aspoň čiastočne zmestila helma, prípade inú fičúrku na pripnutie helmy tak, aby nezavadzala v prístupe do iných častí batoha. Na dnešnú dobu mi prídu ušká na cepín/paličky trochu málo prepracované, až sa natíska dojem odfláknutej povinnej jazdy. Najmä upevnenie hrotov paličiek sa dnes zvykne riešiť dvojicou elastických gumičiek. Takisto umiestnie ôk je netradičné – medzi hlavnou a spodnou komorou – ak máte cepín dlhší ako 55cm, tak tam bude trčať ako hromozvod. Pri trekkingu sa však zvyknú používať aj poriadne dlhé motyky. Toto umiestnenie však nahráva paličkám – keď batoh dáte na zem, tak sa vám neposunú, ako je to bežné, keď spodný kotviaci prvok je na úrovni spodného okraja.

Batoh Bergans Glittertind má jasný zámer byť dobrým, pohodlným a premysleným spoločníkom na dlhé trekkingové výpravy. Nehrá sa na univerzál pre všetko – skialpinizmus, horolezectvo či iné technickejšie aktivity mu až tak nesedia. To však nevadí, pretože to, na čo je určený, robí veľmi dobre. Pri výbere (nie len tohto) batoha však treba dávať pozor na to, aby chrbtový systém dobre sadol na postavu.