Bývalý hostinec v sedle Havran

07. 12. 2013
Vždy, keď som prechádzal sedlom Havran, tešil som sa na kratšiu či dlhšiu zastávku v hostinci, stojacom v tomto sedle. Nejaké pivko a chutné jedlo mi vždy dodalo energiu na ďalšie putovanie zákutiami Považského Inovca. Napriek tomu, že hostinec neposkytoval ubytovanie, po dohode s personálom sa dalo prespať v objekte bývalej kolkárne. Žiaľ, v roku 2011 bol hostinec zatvorený a tento stav trvá dodnes. Zato bývalá kolkáreň je stále voľne prístupná a v jej interiéri dokáže prenocovať aj väčšia skupina turistov.

Objekt prístrešku – kolkárne je situovaný do sedla Havran (390 m n. m.), ktoré sa nachádza v južnej časti pohoria Považský Inovec, v podcelku Krahulčie vrchy. Sedlom prechádza nielen dôležitá hlavná cesta, spájajúca Považie s Ponitrím, ale križuje sa tu viacero turistických chodníkov. Najvýznamnejšia je červená značka, vedúca hrebeňom pohoria (Hlohovec – Marhát – Bezovec – Inovec – Mníchova Lehota). Ďalej je to modrá značka z Piešťan, ktorá pokračuje k motorestu Čertova pec. Alternatívny prístup do sedla je možný z viacerých miest, stačí sa pozrieť na TuristickaMapa.sk. TIM Sedlo Havran sa nachádza hneď vedľa objektu hostinca.

Objekt a nocľah

Stavba prístreška, bývalej kolkárne, sa nachádza v areáli opusteného hostinca Havran. Je voľne prístupná. Ide o jednoduchý objekt drevenej konštrukcie, ktorý je zastrešený zachovalou sedlovou strechou. Jeho dĺžka je približne 18 m a šírka asi 2,5 m. Podlaha sa skladá z jednej polovice z betónovej dráhy a z druhej, kde ju tvorí udupaná hlina. Na nocovanie sa najlepšie hodí západná časť objektu, ktorú chránia z troch strán steny z dosiek. Na východnom konci sa tak isto nachádza obvodovými stenami uzavretá časť, no v lete 2013 bola takmer celá zaprataná stavebným odpadom. Na prespanie dobre poslúži aj samotná dráha, hoci tu nie sú bočné steny. Preto pripevnenie celty alebo PVC fólie z bočnej náveternej strany zvýši komfort nocľahu. Celkovo pohodlne v spacích vakoch na karimatkách dokáže prenocovať aj väčšia skupina turistov (10 – 12 osôb). Pred prístreškom – kolkárňou sa nachádza niekoľko stolov s lavicami a upravené ohnisko.

Voda a okolie

Vodný zdroj sa v tesnej blízkosti nenachádza. Najbližšie sa dá voda načerpať v areáli reštaurácie a obory Furman pri TIM Vila Bakchus. Zato okolie sedla Havran je bohaté na viaceré zaujímavosti. Najvýznamnejšia je jednoznačne červená značka vedúca hrebeňom pohoria. Z vlastivedného hľadiska je najatraktívnejšia jaskyňa Čertova pec s blízkym motorestom. Ďalej samotné Piešťany s kúpeľmi či obce Moravany nad Váhom (kaštieľ, nálezisko pravekej Venuše z Moravian), Hubina (stredoveký hrádok na Hradišti), Ducové - Kostolec (veľmožský dvorec) a Sokolovce (dodnes zachovalá veža stredovekého hrádku).

Túry hlavným hrebeňom Považského Inovca

Ducové - Kostolec
Sokolovce

Bývalý hostinec v sedle Havran 14/12/18 18:03 9 príspevkov

Prístrešok Táborisko v sedle Tri kamene (U Tří kamenů) Odkedy som v roku 2007 objavil čaro Žalostínskej vrchoviny, chodievam sem veľmi rád. Páči sa mi tunajšia mäkko modelovaná krajina, kde sa striedajú lesy s lúkami posiatymi kopanicami. V jednej takejto osade mávam dosť často základný tábor, z ktorého vyrážam na viacdňové potulky. Počas jednej z nich som sa dostal do sedla Tri kamene. Tu, priamo v sedle, sa nachádza výborné miesto na táborenie. Okrem toho tu stojí menší prístrešok, ktorý rozširuje možnosť nocľahu v oblasti. 17/03/18 Anton Zahradník Biele Karpaty
Túra Žiar nad Hronom – Banská Štiavnica – Kozelník Pôvodne som tadiaľto vôbec nechcel ísť. V pláne som mal vander dakde inde, ďaleko a vysoko. Nakoniec ma ale súhra náhod a okolností prinútila zmeniť plány. A keďže sa Štiavnické vrchy nedávno stali mojím novým domovským pohorím, rozhodol som sa necestovať nikam a vyraziť si po známych aj menej známych chodníkoch v sopečných horách. 10/03/18 Anton Zahradník Štiavnické vrchy
Extra Nová rozhľadňa na Malom Lubíne Začiatkom januára som sa v rámci mojich hradologických aktivít dostal do oblasti Hornej Nitry. Tu som bádal po niekoľkých opevnených stredovekých lokalitách v okolí Nitrice a Zemianskych Kostolian. Obe sídla oddeľuje podcelok Strážovských vrchov – masív Drieňov, ktorým prechádza turistický chodník spájajúci Hornú Nitru s Vestonickou dolinou. Ja som sa po tomto chodníku presúval, no a na Malom Lubíne som „objavil“ novú rozhľadňu, o ktorej som doposiaľ nechyroval. Preto som sa rozhodol, zvesť o jej existencii rozšíriť medzi turistickú verejnosť. 07/03/18 Anton Zahradník Správy

Túra Stolové hory v Saskom Švajčiarsku V septembri sme sa vybrali do neďalekého Nemecka. Cieľom nášho trojdňového putovania bola bývalá vojenská pevnosť tesne za hranicami Česka. Terén bol nenáročný, zaujímavostí mnoho, doprava vlaková, lodná a pešia. dnes Jana Hrehová Svet
VHT Furkotská dolina, Bystrá lávka a Štrbský štít Ôsmy diel zo seriálu Tatranské doliny je venovaný Furkotskej doline, ktorá ústí neďaleko Štrbského plesa a ohraničuje ju Soliskový hrebeň z východu a hrebeň Ostrej zo západu. V závere doliny sa nad ňou týči Furkotský štít, z ktorého oba hrebene vybiehajú. Veľkou ozdobou Furkotskej doliny sú dve Wahlenbergove plesá, ležiace v jej hornej časti. Vyšné Wahlenbergovo pleso v samom závere doliny je druhým najvyššie položeným plesom v Tatrách a to je aj dôvod, prečo tu robím výnimku a dolinu si neprejdem tradične hore a späť dole. včera Peťo Nový Vysoké a Belianske Tatry
Túra Severovýchodnou časťou malebnej Muránskej planiny Po viacerých zimných a jarných potulkách Muránskou planinou som bažil po ďalšej návšteve ľudoprázdneho horstva. Naplánoval som si „okruh“ z Červenej Skaly s prespaním na útulni Nižná Kľaková, ktorá je čarovným miestom priamo v srdci národného parku. Počkal som, kým prejde daždivé obdobie druhej októbrovej dekády a vydal sa neplánovane sám do divočiny. 21/11/20 Martin Birka Muránska planina

Bývalý hostinec v sedle Havran 14/12/18 18:03 9 príspevkov
    • Považský Inovec: južná časť pohoria, podcelok Krahulčie vrchy - sedlo Havran
    • 10 osôb v prístrešku (bývalá kolkáreň) na podlahe s vlastnou karimatkou a spacákom
    • vodný zdroj sa v blízkosti nenachádza