VHT

Výstup na Kežmarský štít

06.06.06
Pri pohľade z kotliny na panorámu Vysokých Tatier robí Lomnickému štítu hneď sprava konkurenciu Kežmarský štít (2556 m). Nepatrí medzi sprístupnené štíty, dá sa však naň dostať s horským vodcom. Je to pekný okruh od Skalnatého plesa smerom hore cez Malý Kežmarský štít a dolu cez Huncovský štít. My sme sa preň rozhodli raz začiatkom júla.

Skalnaté pleso - Malý Kežmarský štít - Kežmarský štít - Huncovský štít - Skalnaté pleso

Je nás osem plus dvaja horskí vodcovia. Túra začína príjemne - kabínkovou lanovkou z Tatranskej Lomnice na Skalnaté Pleso. Načo strácať zbytočne čas cestou pešo, možno ho ešte hore budeme potrebovať.

Zo Skalnatého plesa vyrážame po červenej, ktorá vedie na Veľkú Svišťovku. Vyzerá to na krásny júlový deň, modrá obloha, slnko pečie, tak si pri jednej krátkej zastávke natieram tvár a ruky krémom na opaľovanie. Neskôr si odopínam spodnú časť nohavíc, ostatní tiež predvádzajú rôzne fázy striptízu. Asi po hodinke končí idylická cesta po upravenom chodníku a púšťame sa priamo hore smerom k Nižnému sedlu pod Svišťovkou. Na hrebeni sa napijeme a vyrážame ďalej. Krásny výhľad si odfotím neskôr. Smer – Malý Kežmarský štít.

Tempo je fajn, čakáme sa, ale radšej žiadne zdržovanie, čím skôr hore. Stúpanie, stále stúpanie. Pauza? Tak trochu, naväzujeme sa na lano. Laco, náš vodca, určuje poradie. Väčšina z nás nemá žiadne horolezecké skúsenosti a pripadáme si ako ťažkí frajeri. Keď však treba ísť, nie je to až taká zábava. Päť ľudí dosť ťažko zladí svoje tempo, ak jeden ide pomaly, ďalšiemu za ním sa motá lano pod nohami, ak ide rýchlo, toho druhého ťahá... Najpikantnejšie je to v lezeckých úsekoch. Druhá skupina nás dobieha a čaká, až preliezeme jedno zvlášť náročné miesto. Rukami sa držím skaly a mávam nohami v snahe nájsť nejaký dobrý stup. „Daj si tú nohu k tej druhej,“ - zdola sa všetkým dobre radí. Prilepená na skalu pozerám napravo dolu na krásnu Brnčalku s tyrkysovým plesom, kde som ešte pre pár dňami vegetila. Bolo mi tam zle? Načo som sa sem trepala?

Nasleduje dlhý úsek drobnej sutiny, ktorá nám „uteká“ pod nohami a my všetci mávame rukami v snahe udržať rovnováhu – všetci sú blázni, iba ja som lietadlo... Laco je fantastický vodca, odborne spôsobilý, dobre vyzerajúci, vtipný, dokonca aj hudobne nadaný, proste chlap na svojom mieste. Posledný úsek pod vrcholom nám spestruje pesničkou Dievčatko so sekerou v hlave a ďalšími s podobnou tematikou... práca horského vodcu a záchranára je očividne inšpirujúca. Konečne! Vrchol Malého Kežmarského štítu! Pijeme, pozeráme dolu – Belianske Tatry, Veľké Biele pleso, Trojrohé pleso, Zelené pleso aj s Brnčalkou...chcem si to odfotiť, ale Laco nás už durí ďalej. Chápem ho, v Tatrách sa počasie môže zmeniť z minúty na minútu a my máme pred sebou ešte Veľký Kežmarák. Tam si to odfotím.

Cesta naň je dosť nekonečná, lezieme menej, ale kolená dostávajú zabrať na obrovských šutroch, ktoré sa navyše aj hýbu. Potom nastupuje stará známa sutina...Konečne hore! Vidno Lomničák, na druhej strane Malú a Veľkú Zmrzlú dolinu, časť Belianok...a koniec. Brnčalka aj s plesom je skrytá za skalou. Už je po fotení Zeleného plesa...ale aj tak to stojí za to, napriek tomu, že fučí. Každý si nájde pohodlné miesto, je, pije, fotí, a opája sa nádherným výhľadom. Všetky štíty okrem Lomnického sú nižšie. Len ako pôjdeme dolu...

Napokon to ani nie je také strašné. Síce strmé, ale celkom v pohode, až na sutinu, ktorá sa šmýka pod nohami a niet sa čoho chytiť, nejaké obliezanie skál a podobne, ale na to sme si už zvykli...Zliezame do dolinky pod Huncovský štít a potom hore naň. Tri štíty za jeden deň, to nie je zlé...Huncovský štít vyzerá vtipne najmä od Skalnatého plesa, ako obrovská hŕba len tak napadaných kameňov. Na Huncovskom štíte sa odviažeme, napravo Lomnické sedlo, naľavo Belianske Tatry, Kežmarák úspešne za nami. A hurá dolu – asi hodinový beh po obrovských balvanoch, dobrý zaberák na kolená...Turisti na chodníku len pozerajú, odkiaľ sa to valíme. Cestou dolu si s kamarátkou spievame Čechomor, Laco nás prekrikuje našimi ľudovkami. Poznáme aj tie...

Po asi osemhodinovej túre za stále hrejúceho slnka prichádzame opäť na Skalnaté Pleso. Niektorí volia lanovku do Lomnice, ostatní, ktorí bývame v Smokovci, si ešte trúfame na magistrálu smerom na Hrebienok. Večer všetci okrem mňa stonajú, krívajú a držia si členky, kolená a bedrové kĺby. Ja až vtedy zisťujem, že som si zabudla opaľovacím krémom natrieť aj nohy. Ďalší týždeň nemôžem ani spať, ani chodiť...

Pozn. redakcie: Uvedená trasa je VHT túrou mimo značených turistických značených trás. Nejde o horolezeckú túru, hoci sa v nej môžu nachádzať krátke čiastkové úseky, odbočky a/alebo mikro-varianty, ktoré de jure podmienku horolezectva podľa Návštevného poriadku TANAP-u môžu spĺňať. Preto upozorňujeme, že tu uverejnenú trasu možno legálne absolvovať iba nasledovným spôsobom:
  • v sprievode horského vodcu, alebo
  • v sprievode inštruktora vysokohorskej turistiky (KST, SVTS) a po absolvovaní kurzu v jednej z uvedených organizácii.
Horolezci, organizovaní v horolezeckom spolku, môžu vystúpiť na vrchol, prípadne na iné medzibody tejto túry iba ak existuje náročnejší variant s horolezeckým charakterom.
Výstup na Kežmarský štít 25/08/13 09:03 45 príspevkov

Túra Šípska Fatra: z Komjatnej do Švošova cez Hrdošnú skalu Oblasť Šípskej Fatry je pre mňa pomerne neznámou, prešla som tu len okruh samotným Šípom. Ale Ostré, Hrdošná skala, Radičiná, Kečky či Čebrať zatiaľ ostávali nenavštívené. Ťažké bolo aj niečo vybrať, každá lokalita hýri peknými fotkami. Nakoniec som sa rozhodla pre prechod naprieč masívom z Komjatnej do Švošova. Tešila som sa na niekoľko skalných vyhliadok a monumentálne skalné okno. 12/08/19 Soňa Mäkká Veľká Fatra a Choč
Túra Šumava: Okolie Borových Lád, Chalupská slať a NCH Les Obec Borová Lada je jedno z častých východísk túr v Národnom parku Šumava. Rôznych peších aj cyklistických okruhov sa dá odtiaľto urobiť viacero. Vybrala som dva tipy pre tých, ktorí majú menej času, horšiu kondičku alebo daždivé počasie. Na oba sa dostaneme priamo z obce a naspäť bez potreby použiť akúkoľvek dopravu. 01/08/19 Soňa Mäkká Svet
Túra Šumava - na vrchol Oblík a Tříjezerní slať Národný park Šumava sa prezentuje najmä lesmi, ale nájdu sa tu aj výhľadové vrcholy. Jedným z nich je Oblík v strednej časti národného parku. Charakteristické pre tento národný park sú aj početné mokrade. Do nášho okruhu sme si pridali Tříjezerní slať, jedno z troch sprístupnených rašelinísk v rámci parku. 25/07/19 Soňa Mäkká Svet

MTB Krasňanský a Päťbojársky trail Nevedela som sa dočkať voľného sviatočného júlového dňa, ktorý strávim na bicykli. Single traily som si obľúbila a vždy sa poteším, keď spoznám nový trail. Mojim prvým veľkým zážitkom bola Cerová dráha, ktorej trať sa kľukatí malokarpatskou divočinou a vy tam zažívate pocit, akoby ste sa nachádzali v hlbokých lesoch Veľkej Fatry. dnes Tatiana Filipková Malé Karpaty
Recenzia Fjällräven Keb 52 – celoročný trekkingový batoh Tohtoročná novinka medzi trekingovými batohmi Fjällräven ponúka odolný a nepremokavý materiál Bergshell, ktorý má aj horolezecký špeciál Bergtagen 38. V prípade Kebu ale nie je jediným materiálom, je tu zastúpený aj G-1000. Pri pohľade na chrbtový systém zaujmú na prvý pohľad aj tvarované drevené výstuhy. Určenie tohto batohu je celoročné, orientované na náročnejší treking. Je k dispozícii v dvoch veľkostných variantoch – 52 a 72 litrovom. Vyskúšal som menší z nich. včera Ľubomír Mäkký Batohy
Túra Glarnské Alpy – k St. Martin cez Heidelpass Pri jednej návšteve v Salzburgu som si kúpil v miestnom kníhkupectve turistickú mapu od Kümmerly+Frey: Sargasenland, Liechtenstein, 1 : 60 000. Na prednej stránke bola fotka malej osady s kostolíkom v horách. Nič moc, len pár stavbičiek pod skalou. No z obrázku vyžarovalo pre mňa niečo, čo nedokážem popísať. Až raz som náhodou identifikoval miesto a zostal som prekvapený poznaním, že som sa práve ani veľmi ďaleko nevyskytol. Bohyňa príležitosti dala ponuku, ktorá sa neodmieta. 20/08/19 Vladimír Mikuš Svet

Výstup na Kežmarský štít 25/08/13 09:03 45 príspevkov
    • Vysoké Tatry
    • leto
    • 03.07.2004
    • bufet na Skalnatom plese
  • Mapa
    • VKÚ Harmanec č.2, 1: 25 000
    • Tatranská Lomnica (vlak, bus)