Reportáž

Oficiálne otvorenie Chaty pod Rysmi

26.09.13
Od roku 2010 bola Chata pod Rysmi v generálnej rekonštrukcii a hoci počas tohtoročnej letnej turistickej sezóny slúžila verejnosti, jej oficiálne slávnostné otvorenie sa konalo včera, 25. 9. 2013. Takúto udalosť som si nemohol nechať ujsť a tak som sa na jednu z najobľúbenejších slovenských turistických chát vybral. Hoci ráz počasia počas uplynulých dní bol značne nepriaznivý, v tento deň bolo počasie ukážkové a s ochutnávkou zimných podmienok.

Výstup na chatu

Ráno odchádzam zo Smokovca prvou TEŽ-kou ešte za tmy. Na zastávke Popradské pleso je tesne po svitaní a mrazivým ránom sa vydávam asfaltkou smerom na Popradské pleso. Na prvom mostíku cez zárodok rieky Poprad názorne zisťujem, že je zľadovatelý, hádžem papuľu. Poučený, že dnes to nebude jesenná prechádzka, postupujem ďalej. O chvíľu som vo voňavom lese a vychutnávam každý krok. Vtom za mnou auto. Inštinktívne zdvíham palec a auto ma zvezie k horskému hotelu. Šetrím cenný čas a tak o siedmej ťapkám Mengusovskou dolinou, vrcholky štítov osvetľuje ranné slnko - v smere mojej cesty prvé lúče zachytáva Volia veža. Približne v polovici výšľapu od rázc. nad Žabím potokom na Žabie plesá je chodník pokrytý takmer súvislou glazúrou. Postupne sa pridáva poprašok snehu, ktorý na "Žabákoch" vystrieda súvislá vrstva snehu so zľadovatelým podkladom. Trekové paličky prídu vhod a v prechode prahu do Dolinky pod Váhou oceňujem každý centimeter reťaze i každú kramľu. Skala je totiž kompletne pokrytá ľadom a mačky samozrejme oddychujú doma. Pri troške opatrnosti sa to dá a pred deviatou prechádzam vstupnou bránou do Slobodného kráľovstva Rysy.

Na chate funkcionári Klubu slovenských turistov (KST) škrabú zemiaky na guľáš. Pripravujú ocenenia pre všetkých, čo finančne, vecne alebo dobrovoľnícky prispeli pri rekonštrukcii chaty. Dávam si čaj, relaxujem. O polhodinu mi je však dlho a tak zostávajúci čas využívam na výstup na Rysy, však otvorenie má začať až po 11-tej. Výšľap do Váhy je rýdzo zimná záležitosť v príjemnom mäkkom snehu. Pokračovanie na Rysy je tiež v pohode, avšak v mieste, kde sa chodník prehupne cez hrebienok a ide do západného traverzu, je terén tak zľadovatelý, že to radšej otáčam nazad na chatu.

Slávnostné otvorenie

Na chate sa zbierajú ľudia. Všade vidieť známe tváre – napr. Pavol Majko (riaditeľ Správy TANAP-u), Marián Šturcel (ŠL TANAP-u), bývalý minister financií Ivan Mikloš, Peter Perhala (predseda KST), Igor Koller (predseda Slovenského horolezeckého spolku JAMES) a ďalší poprední členovia oboch spolkov. Všetci sú pripravení na slávnostné otvorenie, avšak chýba chatár Viktor. Tesne pred dvanástou slávnostne prichádza aj s prominentným nákladom – nesie basu pre muzikantov. Tí sa následne pripravia a živým vystúpením začínajú. Igor Koller prítomným zhrnie celú históriu rekonštrukcie od lavíny v roku 2000, cez byrokratické prípravné práce, nezhody vlastníkov až po samotnú rekonštrukciu, ktorá začala v roku 2010 a de-jure sa ukončí v najbližších dňoch kolaudáciou. Upresňuje finančné záležitosti, peripetie všetkého druhu a ďakuje zúčastneným. Pár slov potom pridá Peter Perhala za KST a slávnostne sa prestrihne páska. Všetci zúčastnení si slávnostne pripijú horcom a chatár Viktor Beránek rozkrojí chlieb upečený pre túto príležitosť v chatovej kachľovej peci. Kúsky chleba sú rozposlané všetkým prítomným.

Po chlebovom občerstvení predsedovia odovzdávajú menovite ocenenia tým, čo najviac pomohli. Ako prvý ocenenie dostáva Ivan Mikloš, za ktorého ministrovania bola vlastníkom udelená štátna dotácia na rekonštrukciu vo výške takmer 8 miliónov korún (cca 260 000 eur). Nasledujú poprední funkcionári oboch spolkov, dodávatelia, sponzori a na záver chatár Viktor, ktorému je chata symbolicky odovzdaná.

V chate ďalej prebieha oslava s guľášom, pivkom, horcom a zábava pri živej muzike trvá dlho do noci.

Ďalšie články o Chate pod Rysmi

Generálna rekonštrukcia Chaty pod Rysmi
Chata pod Rysmi zrekonštruovaná

Pozn. redakcie: rozsiahly článok o priebehu a výsledku rekonštrukcie chaty pripravujeme

Oficiálne otvorenie Chaty pod Rysmi 02/11/15 19:35 22 príspevkov

Recenzia Vyskúšali sme jedlo na cesty Adventure Menu Možností stravovania na horách je mnoho. Niekto zámerne vyberá túry tak, aby ich súčasťou boli horské chaty a tam sa aj prestravujú. Kto však uprednostňuje menej frekventované trasy, musí si so sebou vziať jedlo. Niekomu stačí chlieb a k tomu niečo na studeno, druhým extrémom je nosenie surovín a varenie v ešuse. Lenivší sa však môžu chutne najesť, hoci sa im variť nechce, no vifonka nespĺňa ich kritériá. Doposiaľ sme z tejto kategórie vyskúšali lyofilizovanú stravu viacerých výrobcov – teda dehydrovanú vymrazovaním. Tentoraz sa nám však dostal do rúk produkt, ktorý je hotový, netreba doň liať horúcu vodu, stačí ohriať a jesť. Vyrábajú ho v Čechách a volá sa AdventureMenu. 10/07/19 Ľubomír Mäkký Varenie a jedlo
Podcast Prírodný turizmus v Poloninách a vo Vysokých Tatrách Je to zatiaľ okrajový žáner na Slovensku. Prírodný turizmus však môže ponúknuť úplne odlišný pohľad na túru. Nejde o kilometre, výškové metre, výhľady, či športový výkon. Na relatívne krátkej vzdialenosti strávite dlhší čas a bližšie ho spoznáte. V tomto dieli podcastu HIKING.SK sa s našou šéfredaktorkou rozprávame o jej výletoch v Poloninách a vo Vysokých Tatrách. 21/06/19 Ľubomír Mäkký Rozhovory
Recenzia Detské turistické nohavice Skogstad Lonahorgi Ako náš malý turista rastie, postupne sa s ním vydávame na dlhšie a náročnejšie túry, kde už nestačí vziať nohavice, ktoré maminka vyradila ako nevhodné na civilnejší účel. Je to najmä preto, že sa začína viac potiť, a tak potrebuje, aby pri pohybe lepšie odvetrávali ako bežné tepláky. Tiež sa pre pohodu na túre hodí, keď dieťaťu v nohaviciach nie je teplo, ale zároveň ich neprefúka. Také sú aj Skogstad Lønahorgi, ktoré Kubko od tohtoročnej jari testuje. 12/06/19 Ľubomír Mäkký Oblečenie

PR Veľké letné tatranské putovanie Rozprávkové Tatranské kráľovstvo sa nachádza v severnej časti Slovenska v nádhernej a rozmanitej prírode Tatranského národného parku. Rozprávkové tatranské putovanie vás zavedie po kraji plnom majestátnych štítov, krištáľovo čistých plies, slnečných strání plných kvetov, miest s množstvom vtákov, srniek, kamzíkov a svišťov, k vodopádom a na rôzne zaujímavé turistické cestičky a chodníčky. A aby ste tento kút nespoznávali sami, sprevádzať vás budú Ochranko Tatranský, Lomnička Kvetinková a Smrečinka Lesná. dnes sponzorovaný článok Zaujímavosti
Túra 5T – Trek Turčianske Teplice To Telgárt Déjà vu prechodu spred piatich rokov, kde som s Yorkom prešiel 166 km po Beskydách horných Kysúc a Oravy – z Ochodnice až do Tatier. Vlani sme s manželkou absolvovali v priebehu štyroch dní asi 90 km prechod na Islande „Laugaverug&Fimmvörðuháls“ z Landmannalaugar od Hot Spring a farebných hôr cez Porsmörk do Skogaru okolo ľadovca Eyjafjallajökull (sopky Katla) a Mýrdalsjökull až k oceánu (celkové stúpanie 3300 m). dnes Ľubo Gašpierik Nízke Tatry, Starohorské vrchy, +
Túra GSB: Jaworzyna Krynicka – Bacówka w Bartnem Po úžasnej večeri sme strávili skoro hodinu nad papierovými mapami a rozoberali, kade zajtra pôjdeme. Čakala nás najdlhšia etapa nášho šesťdenného putovania a vzhľadom na horúčavy sme nechceli kráčať ani o meter viac. Pelé neverí elektronickým mapám, a tak všetko preveroval na papierových. Ale napokon vybrali časovo najkratšiu a presne takú, ako som naplánoval. Čiže od chaty po zelenej. Dnes dáme červenej GSB zbohom. včera Miroslav Svítek Nízke Beskydy, Ľubovnianska vrchovina, +