Útulňa

Limba pod Rakytovom

05.10.13 → posledná aktualizácia: 16.04.18
Liptovský hrebeň Veľkej Fatry je obľúbeným a hojne navštevovaným miestom našich hôr. Už niekoľko mesiacov ponúka pri plánovaní viacdňového putovania novú útulňu, ktorá rieši nocľah a do istej miery aj stravu nepretržite počas celého roka. Názov dostala podľa vzácnej borovice limbovej, ktorá tu rastie a chráni chatu pred rakytovskými lavínami.

Pôvodne poľovnícka chata, ktorá prešla za posledné obdobie veľkou rekonštrukciou, sa nachádza na juhovýchodnom svahu Rakytova (1567 m), tretieho najvyššieho vrchu Veľkej Fatry. Leží vo výške 1210 m priamo na žltej turistickej značke na trase, ktorá začína pri bývalej horárni Teplô (zastávka SAD na trase Liptovská Osada – Liptovské Revúce), pokračuje Teplou dolinou prielomom Teplého potoka a po cca 1,5 hodine chôdze prichádza k Limbe. Sledujúc žltú značku, traverzujúc Rakytov sa po ďalších 35 minútach dá dostať do Severného Rakytovského sedla, ktoré leží na hrebeni.

Objekt a služby

Limba je drevená chata stavebnicového typu s murovaným základom a pristavenou krytou verandou, slúžiacou ako vstupná hala, „prezuváreň“ do pripravených papúč, v zime „odkladisko“ lyží, snežníc atď. Z nej sa krátkou chodbičkou vchádza do hlavnej miestnosti, ktorá cez deň slúži ako jedáleň a spoločenská miestnosť, v noci ako núdzová nocľaháreň (spí sa na laviciach i na zemi). Stojí tu nová liatinová piecka, ktorá bez problémov vykúri celú chatu. Z „obývačky“ sa prechádza do malej kuchynky s barovým pultíkom. Z kuchynky vedie schodisko do podkrovia, hlavnej miestnosti pre oddych a spánok, ktoré je celé vydláždené matracmi.

Okolie a „doplnkové služby“

V tesnej blízkosti chaty je malé jazierko, ktoré je estetickým doplnkom lokality. Asi 10 m od chaty ho napája výdatný prameň, ktorý nezamŕza ani v zime. Pod chatou stojí veľký buk a pri ňom novopostavená latrína. Limba sa nachádza na hornom konci lúky. Otvorený priestor smerom na juhovýchod ponúka od chaty výhľad na hlavný nízkotatranský hrebeň (masív Prašivej, Latiborskú hoľu či Ďurkovú). V okolí Rakytova sa nachádzajú významné prírodné rezervácie Skalná Alpa či Čierny kameň, prechod cez ktoré je silným zážitkom pre každého milovníka prírody.

Limba nemôže, čo sa týka služieb, konkurovať Chate pod Borišovom či Smrekovici, medzi ktorými je na mape umiestnená. Jej veľkým plusom je však celoročná prevádzka, o ktorú sa stará miestny chatár. Istotou je, že tu nájdete miesto na nocľah a v prípade potreby neostanete hladný či smädný. To sú veci, ktoré turistom úplne stačia. Útulňa má navyše svoju jedinečnú, svojskú, neopakovateľnú atmosféru, ktorú zažijete len tu. Ale to už tak na horských chatách býva.

Autori fotodokumentácie: Radoslav Jurčina a Dalibor Belluš

Pozn. redakcie:
Keďže k chate už existuje bohatá diskusia, pripojili sme ju k článku, aby mohla neprerušene pokračovať.

Limba pod Rakytovom včera 10:56 387 príspevkov

Túra Nižná Revúca – Zvolen – Kalište – Podkonice Ten pľuhák opäť nesklamal a svojím vytrvalým, neúprosným pípaním ma ťahal zo sladkých driemot. Potrebný a nenávidený zároveň – budík. V chalupe vyhaslo už pred polnocou a do drevenice sa opäť vkradla na pár hodín vyhostená zima. Neveľmi ochotne som opúšťal teplé hniezdočko. Len pár sekúnd v studenej izbe stačilo na dokonalé precitnutie; tu už aj káva bola zbytočná. Rýchlo som zjedol skromné raňajky, zakončené niekoľkými hltmi becherovky. Sparťanské ráno na chalupe som zakončil krátkym pobytom na latríne. 20/04/18 Radoslav Jurčina Starohorské vrchy, Veľká Fatra a Choč
Túra Z Veľkého Tribeča na Vres a Kozlicu Keď sme s partiou pri májovom prechode Tribeča vzhľadom na nelichotivé predpovede počasia zvolili červenú značku, motajúcu sa v blízkosti civilizácie, Peter prehlásil, že je škoda, že hrebeň s Medvedím a Javorovým vrchom nezažijeme. Vraj je tam pekne. O necelý rok som sa v zime na Tribeč vrátil s úmyslom doplniť vedomosti z vlastivedy a uvidieť „to pekné“. 26/10/17 Radoslav Jurčina Tribeč
Túra Ako sa buduje tím 2. - Predná Magura O mesiac neskôr som pokračoval v budovaní kolektívu a s kolegami z práce som sa vybral na chalupu do Partizánskej Ľupče. Scenár bol podobný ako v Liptovských Revúcach. Prvý deň varenie gulášu, druhý deň túra na Prednú Maguru. Počasie nám prialo, do ruksaku som zbalil fľašu Tatranského čaju a sedem plechoviek piva, kamarát zas štyri nožičky klobásky, chlieb a syr. 09/11/16 Radoslav Jurčina Nízke Tatry

Prístrešok Táborisko Mraznica na Stolici Táboriť na vrchole najvyššej hory pohoria sa dá málokde. Buď je na vrchole málo miesta alebo je skalnatý či zarastený vegetáciou, prípadne v chránenom území. Ani jednu z uvedených charakteristík nespĺňa najvyššia hora Stolických vrchov a zároveň Slovenského rudohoria - Stolica. dnes Tomáš Trstenský Stolické vrchy
Túra Krížový vrch z Levočskej doliny Počas našich turistických výletov po východnom Slovensku sme jedno pohorie neustále obchádzali. Levočské vrchy so svojou povesťou bývalého vojenského priestoru a s jednou turistickou značkou tiahnucou sa krížom cez pohorie nemohli byť lákadlom pre rodinnú turistiku. Keď sme však už v iných pohoriach zaznamenávali druhú, či ešte častejšiu návštevu, prinútil som sa nulu na konte Levočských vrchov zmazať. Po detailnom štúdiu máp padol výber na Krížový vrch, ktorý leží dostatočne na okraji pohoria, aby sme to štýlom tam a späť zvládli s našimi školákmi bez vážnejších problémov. včera Peťo Nový Levočské vrchy
Túra Lanovka Vogel - Júlske Alpy s dieťaťom Sme štvrtý deň v okolí jazera Bohinj. Po dvoch slnečných dňoch strávených na túre a jednom upršanom dni, sme sa rozhodli ostať dlhšie, než sme plánovali. Je tu naozaj nádherne. Pri rozhodovaní sa, kam pôjdeme, nás zvádza možnosť využiť blízku lanovku a skúsiť trochu turistiky vo vyšších horských polohách. Doteraz to boli skôr údolia a kaňony s vodopádmi. 20/09/18 Danka Laciková Svet

Limba pod Rakytovom včera 10:56 387 príspevkov
    • Veľká Fatra: juhovýchodný svah Rakytova, záver Teplej doliny
    • 15 lôžok v podkroví na matracoch + 10 lôžok núdzovo v jedálni na zemi (vlastná karimatka)
    • celoročná s hospodárom
    • prameň 10 m od objektu
  • Cena
    • formou dobrovoľných príspevkov, odporúčaná je 5,- €
    • chatári Juraj Planý a Vojto Keder +421 918 659 688
    • Liptovské Revúce, Teplô (bus) - útulňa Limba (žltá značka)
    • vonkajšie posedenie, suchý záchod