Ferrata Ferrata HZS z Martina na Martinské hole

Tento rok sa Martinské hole zaradili do zoznamu hôr, kde sa dá na výstup použiť zaistený turistický chodník, tu konkrétne s názvom "ferrata HZS". Dňa 7. 9. 2013 bola ferrata s dvomi variantmi obtiažnosti výstupu, kopírujúca Pivovarský potok, oficiálne otvorená. Ľahší variant má obtiažnosť B, ťažší je za C.

1 deň
leto – 14.09.2013
Malá Fatra - Lúčanská Fatra - Martinské hole
Chaty na Martinských holiach
Martin (vlak, bus) - Stráne (parkovanie pri starom horskom hoteli, MHD č 40, 41, 42)
» č.1085 Malá Fatra (1:50.000)

Martin, Stráne – Malý Pivovarský potok – Pivovarský potok (ferrata) – Bazová – Martinské hole, chaty – Hodinovka – Martin, Stráne

Ferrata má názov "Ferrata Horskej záchrannej služby" a v súčasnom stave má vybudovanú hornú časť. Podľa informácií zo stránok HZS je v pláne na budúci rok dobudovať aj druhú, spodnú časť tak, aby chodník tvoril jednu líniu a začínal pri zastávke MHD na Stráňach. Ferrata je jednosmerná a zasadená do kaňonu Pivovarského potoka, v súčasnosti začína chodníkom vo výške 800 m. Na začiatok chodníka sa dá v týchto dňoch dostať z autobusovej zastávky Martin (Stráne), po žltej značke smerom na "Hodinovku" (k delu). Zo žltého chodníka je potrebné odbočiť v tomto mieste, je to ostrá pravotočivá zákruta, kde rovno pokračuje tiež lesná cesta. Šípka ukazujúca správny smer je dočasne umiestnená na strome, pri žltej značke na pravej strane chodníka.

Aktualizácie
21.6.2014 – prístupový náučný chodník, viac info tu
16.8.2017 – nové lanové mosty, viac info tu

Tu pokračujeme ďalej lesnou cestou smerom k Malému Pivovarskému potoku, ten križujeme a pokračujeme smerom k stĺpom bývalej (momentálne demontovanej) lanovky na Martinské hole, ktoré sú viditeľné v pozadí. Lesná cesta pokračuje až k Pivovarskému potoku, kde plynule prejde do chodníka, ten začína vo výške 800 m. Pokračujeme ďalej až do výšky 930 m, kde začínajú prvé technické pomôcky a drevený rebrík. Za rebríkom je krátky úsek (posledné vhodné miesto na založenie ferratového výstroja) a začína istená časť. Istenie ferratovým setom je odporúčané aj na ozname od HZS a hlavne v časti s C obtiažnosťou je vhodné. Spodná časť ferraty je na úrovni obtiažnosti B (hodnotené na úrovni ferrát v Rakúsku). Trasa prechádza prevažne po ľavej strane Pivovarského potoka, traverzom po skalných stienkach, jedným rebríkom a miestami, kde sú pridané železné stúpačky. Pokračujeme do výšky 1130 m, kde sa ferrata rozdeľuje na dva varianty. V tomto mieste sú dve drevené lavičky na prípadný oddych.

Ľahší variant pokračuje priamo ďalej, má obtiažnosť B, ale v čase, keď som ferratou išiel, bola prevažne namrznutá, skaly obalené priesvitnou ľadovou vrstvou, presne v miestach, kde chodník pokračoval hore alebo tiež pod isteniami. Takže chodník síce za normálnych okolností ľahšej verzie, v tomto okamihu bol však ťažší, ako jeho C verzia, hlavne na pozornosť, kam stúpiť. Tu som si neplánovane okúpal ľavú nohu, keď sa šmykla na jednej skalke, ako som obchádzal namrznuté úseky.

Ťažší variant C pokračuje z odpočívadla vo výške 1130 m doprava. Je síce ťažší, ale výrazne krajší a dlhší. Prechádza okolo väčšieho vodopádu a pár menších "riav" na potoku. Zaistené úseky na tejto časti sú asi dvakrát tak dlhé, ako v jej ľahšej obmene a celkovo C-čko poskytuje viac zaujímavých miest, je slnečnejšie a suchšie.

Obe trasy sa stretnú vo výške 1250 m, kde sa z variantu C dostaneme zatiaľ podľa červených šípok na stromoch, miestami blatistým chodníkom. Pokračujeme starou lesnou cestou, ktorá prejde do chodníka, kolmo smerom na hrebeň Martinských holí, kde sa napojí na modrú značku po asi 10 - 15 min chôdze. Po modrej značke sa ľahko dostaneme k chatám na Martinských holiach, kde je možné výstup predĺžiť, napríklad na Krížavu, Veľkú lúku alebo Veterné, ktoré sú pomerne blízko. Návrat z ferraty je od chát na Martinských holiach po žltej značke, popri Hodinovke (kanón) až na zastávku Martin, Stráne, kde sme túru začínali.

Chodník je otvorený:

• od 1.6. do 14.9.
  • od 1.11. do 14.4.

Pozn. redakcie:
Keďže k ferrate už existuje diskusia, pripojili sme ju k článku, aby mohla neprerušene pokračovať.