Jesenno-zimné Roháčske plesá

08.11.13
Hľadajúc niečo v archíve som natrafila na fotky z jedného z najkrajších dní, aké som zažila na horách. Čerstvo zasnežené štíty, pod nimi jesenná krajina hrajúca všetkými farbami, hore modrá obloha odrážajúca sa na hladine plies. Keďže sme práve mali stretnutie Hiking fotopartie, na vychádzke sme boli v siedmom nebi. A tak trochu z nostalgie a čiastočne aj preto, že sa to hodí k ročnému obdobiu, vás pozývam aspoň takto prejsť si to opäť.

Šindľovec – Adamcuľa – Ťatliakova chata – Roháčske plesá – rázc. pod Predným zeleným – Roháčsky vodopád – Adamcuľa – Šindľovec

Auto nechávame na parkovisku na Šindľovci a poberáme sa po asfaltke Roháčskou dolinou. Asfaltky veľmi nemusím, ale teraz to vyvažujú dychberúce výhľady na zasnežené vrcholy Roháčov okolo. K tomu modrá obloha. Včera na Rákoni a Lúčnej sme mali len sivú oblačnosť s občasným výhľadom a tak si to užívame. Zasnežené Roháče, pod nimi tmavozelené ihličnaté stromy, listnáče hrajú všetkými farbami. Len pomaly sa prepracujeme k záveru doliny a k bývalej Ťatliakovej chate, t. č. bufetu, kde si dávame pivko. Je tu celkom ľudnato a musíme si vystáť dlhší rad, ale zas nejako príliš sa neponáhľame, dnešná túra je zameraná na pozvoľné presuny, vychutnávanie si výhľadov a fotenie. Mrkneme ešte na Ťatliakovo jazero a pomaly sa poberáme po modrej značke Smutnou dolinou. Stúpanie je mierne, výhľady prekrásne, fotiac sa roztratíme. Stretávame sa na rázcestí v Smutnej doline pri veľkom balvane.

Po pauze meníme farbu značky za zelenú a mierime k Roháčskym plesám. Najväčšie z nich je hneď prvé, Dolné alebo Veľké. Zastavujeme sa na dosť dlho, kým si ho do sýtosti užijeme. Je krásne z každej strany. Postupne sa vynárajú biele vrcholy Volovca, Ostrého Roháča a Plačlivého. Cez terasu stúpame k druhému a tretiemu plesu. Je tu náučná tabuľa, z ktorej sa dozvedáme, že plesá vznikli vo vyhĺbených kotloch po roztopení ľadovca. Pri stúpení na ďalšiu terasu sa nám tretie pleso ukazuje v krásnom ohrúhlom tvare, modrá hladina zasadená v jesennom ráme v pozadí s bielo-zeleným Volovcom.

Čím vyššie stúpame, tým viac sa o slovo hlási zima. Tam, kde je tieň, je ešte snehový poprašok, kam svieti slnko, je pestrá jesenná príroda. Štvrté, najhlbšie Roháčske pleso je čiastočne pod ľadom, snehu pribúda. Na nezamrznutej hladine sa v chvíľke bezvetria zrkadlí odraz Volovca, ostrá biela v kontraste s tmavomodrou oblohou. Nemám ani slov a tak len fotím. Nikomu sa nechce dolu, ostávame tu hádam aj hodinu.

Naveľa sa presúvame k smerovníku Roháčske plesá. Tu náš výstup končí a budeme len klesať. Pachoľa a Spálená pred nami sú biele, zvyšok Spálenej doliny v jesennom šate. Pri zostupe sa tradične roztratíme. Je príjemne, zubaté slniečko robí pekné svetlo. Onedlho máme pred sebou Roháčsku dolinu ako na dlani, v diaľke kraľuje zakázaná Osobitá. Po modrej značke cik-cak schádzame. Slnko sa pomaly schováva za hrebeň. Ešte sa nám ukáže na rázcestí pod Predným zeleným, kde sa celá tlupa stretáva. Je to krásna lúčka obklopená ihličnatými stromami s úžasnými výhľadmi, nedbala by som tu sedieť aj oveľa dlhšie, ale čas nepustí. Nechceme schádzať po tme. V lese je šero, 23-metrový Roháčsky vodopád sa dá fotiť len dokumentačne. Pomaly schádzame na asfaltku, kde nás ešte objaví slnko a zahreje nás minimálne na duši. Od Adamcule k autám sa presúvame len z nohy na nohu, premietajúc si dnešnú úchvatnú prírodnú galériu.

Jesenno-zimné Roháčske plesá 10/11/13 13:17 9 príspevkov

Túra Lago d´Idro s deťmi – tipy na výlety Ako už viackrát, aj letná dovolenka 2018 dopadla tak, že sme sa vybrali do Rakúska a severného Talianska. Podmienkou boli hory, voda a zázemie pre karavan. Vodou nemuselo byť nevyhnutne more, viackrát sme boli pri Lago di Garda a tak sme sa rozhodli, že preskúmame niektoré ďalšie z jazier v oblasti. Potrebovali sme aj ciele výletov priamo v okolí kempu, pretože mladší Maťko ešte sám nebicykloval a do sedačky či cyklovozíka je už ťažký, takže presun z kempingu za atrakciami musel byť pešo alebo hromadnou dopravou. Po niekoľkodňovom prieskume sme sa rozhodli pre Lago d'Idro. 26/12/19 Soňa Mäkká Svet
Túra Jesenné Grinavské jazerá Nie sú to síce žiadne veľhory, ale podhorie Malých Karpát na rozhraní lesa a vinohradov vie byť na jeseň veľmi príjemné na dopoludňajšiu vychádzku. Takto sme sa počas babieho leta s mamou a Maťkom vybrali do obľúbenej lokality nd Grinavou, časťou Pezinka. Okrem farebných vinohradov sa postupne prechádza okolo troch rybníkov. K tomu nás čakajú ešte dve pekné vyhliadky. 05/12/19 Soňa Mäkká Malé Karpaty
Rozhovor Národné parky sú lunaparky, využívané primárne na ťažbu V novembri sa v Bratislave konala medzinárodná konferencia New initiatives from a decade of progress. Jedným z rečníkov bol slovenský europoslanec Michal Wiezik, ktorý hovoril o tom, že Slovensko by potrebovalo aspoň 5 % územia ponechaného na samovývoj. O tom, prečo práve 5 %, či toľko vhodného územia vôbec máme, a či pustiť do bezzásahových území turistov, sme sa rozprávali v nasledujúcom rozhovore. 05/12/19 Soňa Mäkká Rozhovory

Túra Dachstein - na Stoderzinken cez Notgasse Konečne prišlo babie leto. Zo zoznamu plánovaných túr vyberám Dachstein, pretože tam som tohoto roku ešte nebol. Pôjdem na prechádzku podľa pána Paulisa, ktorý dáva reportáže zo svojich výletov na internet. Už ani neviem, prečo treba ísť cez Notgasse. Ale keď tadiaľ chodieva pán Paulis, nebude to zlá voľba. Druhým cieľom je obehať ferraty, ktoré sú tesne pod vrcholom kopca. dnes Martin Knor Svet
Rozhovor Keď človek dôjde prvý, je to už len čerešnička na torte Mužské prvenstvo v Slovenskej ultratrailovej lige 2019 patrí Mikulášovi Kérimu, ktorý svojím celoročným ziskom 8195,5 bodov nasadil latku naozaj vysoko. Svoje víťazstvo si zaslúžil skvelými výkonmi počas celej ultrabežeckej sezóny. Na ôsmich podujatiach SUT si vybojoval dvakrát 5. miesto (MF100 a NTS), raz 3. (P100), trikrát 2. (SŽ77, V100, RZB) a na dvoch podujatiach do cieľa dobehol ako prvý (L100, H100). Na tropickej Hriňovskej stovke (124 km, 5200 m+) zdolal náročnú trasu v čase 15:26:30, s takmer 1,5-hodinovým náskokom pred druhým Reném Mrázom. Miki je stálica slovenskej ultratrailovej scény, a tak mi nedalo a vyspovedala som ho, ako to robí, že mu to tak behá. včera Júlia Batmendijnová Rozhovory
Túra Potulky okolo Bukowiny Tatrzańskej Tatranskú Bukovinu (poľ. Bukowina Tatrzańska) sme už viackrát navštívili. Prostredie Podhalia (poľ. Podhale) obľubujeme najmä pre nenáročné, ľudoprázdne prechádzky s neopakovateľnými pohľadmi na Tatry. Obdivujeme kde-tu roztrúsené “živé” salaše - bacówki, či kulinárske špeciality. Okolie je posiate množstvom obydlí, čo špacírku predurčuje na bezpečnú alternatívu k vysokohorským túram v období s nepriaznivým počasím. včera Roman Matkovčík Vysoké a Belianske Tatry

Jesenno-zimné Roháčske plesá 10/11/13 13:17 9 príspevkov
    • Tatry - Západné Tatry - Roháče (Tatranský národný park)
    • jeseň
    • 03.10.2010
    • Šindľovec (bufet pri rampe, penzión Šindľovec), Ťatliakova chata (bufet)