Jesenno-zimné Roháčske plesá

08.11.13
Hľadajúc niečo v archíve som natrafila na fotky z jedného z najkrajších dní, aké som zažila na horách. Čerstvo zasnežené štíty, pod nimi jesenná krajina hrajúca všetkými farbami, hore modrá obloha odrážajúca sa na hladine plies. Keďže sme práve mali stretnutie Hiking fotopartie, na vychádzke sme boli v siedmom nebi. A tak trochu z nostalgie a čiastočne aj preto, že sa to hodí k ročnému obdobiu, vás pozývam aspoň takto prejsť si to opäť.

Šindľovec – Adamcuľa – Ťatliakova chata – Roháčske plesá – rázc. pod Predným zeleným – Roháčsky vodopád – Adamcuľa – Šindľovec

Auto nechávame na parkovisku na Šindľovci a poberáme sa po asfaltke Roháčskou dolinou. Asfaltky veľmi nemusím, ale teraz to vyvažujú dychberúce výhľady na zasnežené vrcholy Roháčov okolo. K tomu modrá obloha. Včera na Rákoni a Lúčnej sme mali len sivú oblačnosť s občasným výhľadom a tak si to užívame. Zasnežené Roháče, pod nimi tmavozelené ihličnaté stromy, listnáče hrajú všetkými farbami. Len pomaly sa prepracujeme k záveru doliny a k bývalej Ťatliakovej chate, t. č. bufetu, kde si dávame pivko. Je tu celkom ľudnato a musíme si vystáť dlhší rad, ale zas nejako príliš sa neponáhľame, dnešná túra je zameraná na pozvoľné presuny, vychutnávanie si výhľadov a fotenie. Mrkneme ešte na Ťatliakovo jazero a pomaly sa poberáme po modrej značke Smutnou dolinou. Stúpanie je mierne, výhľady prekrásne, fotiac sa roztratíme. Stretávame sa na rázcestí v Smutnej doline pri veľkom balvane.

Po pauze meníme farbu značky za zelenú a mierime k Roháčskym plesám. Najväčšie z nich je hneď prvé, Dolné alebo Veľké. Zastavujeme sa na dosť dlho, kým si ho do sýtosti užijeme. Je krásne z každej strany. Postupne sa vynárajú biele vrcholy Volovca, Ostrého Roháča a Plačlivého. Cez terasu stúpame k druhému a tretiemu plesu. Je tu náučná tabuľa, z ktorej sa dozvedáme, že plesá vznikli vo vyhĺbených kotloch po roztopení ľadovca. Pri stúpení na ďalšiu terasu sa nám tretie pleso ukazuje v krásnom ohrúhlom tvare, modrá hladina zasadená v jesennom ráme v pozadí s bielo-zeleným Volovcom.

Čím vyššie stúpame, tým viac sa o slovo hlási zima. Tam, kde je tieň, je ešte snehový poprašok, kam svieti slnko, je pestrá jesenná príroda. Štvrté, najhlbšie Roháčske pleso je čiastočne pod ľadom, snehu pribúda. Na nezamrznutej hladine sa v chvíľke bezvetria zrkadlí odraz Volovca, ostrá biela v kontraste s tmavomodrou oblohou. Nemám ani slov a tak len fotím. Nikomu sa nechce dolu, ostávame tu hádam aj hodinu.

Naveľa sa presúvame k smerovníku Roháčske plesá. Tu náš výstup končí a budeme len klesať. Pachoľa a Spálená pred nami sú biele, zvyšok Spálenej doliny v jesennom šate. Pri zostupe sa tradične roztratíme. Je príjemne, zubaté slniečko robí pekné svetlo. Onedlho máme pred sebou Roháčsku dolinu ako na dlani, v diaľke kraľuje zakázaná Osobitá. Po modrej značke cik-cak schádzame. Slnko sa pomaly schováva za hrebeň. Ešte sa nám ukáže na rázcestí pod Predným zeleným, kde sa celá tlupa stretáva. Je to krásna lúčka obklopená ihličnatými stromami s úžasnými výhľadmi, nedbala by som tu sedieť aj oveľa dlhšie, ale čas nepustí. Nechceme schádzať po tme. V lese je šero, 23-metrový Roháčsky vodopád sa dá fotiť len dokumentačne. Pomaly schádzame na asfaltku, kde nás ešte objaví slnko a zahreje nás minimálne na duši. Od Adamcule k autám sa presúvame len z nohy na nohu, premietajúc si dnešnú úchvatnú prírodnú galériu.

Jesenno-zimné Roháčske plesá 10/11/13 13:17 9 príspevkov

Túra Belianske Tatry – zimná túra na Chatu Plesnivec Horské chaty sú tradične obľúbený cieľ, a tak sa aj predposledný deň zimných prázdnin, ktorý trávime v Tatrách, rozhodujeme práve pre túry na ne. Delíme sa na dve výkonnostné družstvá, osemročný Kubko ide s tatom na Chatu pri Zelenom plese, štvorročný Maťko so mnou na Chatu Plesnivec. 20/02/20 Soňa Mäkká Vysoké a Belianske Tatry
Správa NP Muránska planina by mal mať oveľa viac bezzásahového územia Národný park Muránska planina by mal byť tretím slovenským národným parkom so zonáciou. Jej návrh predstavilo ministerstvo životného prostredia tento týždeň. Polovica územia parku by mala ležať v bezzásahovej zóne. Doteraz sa nezasahovalo na necelých 13 % rozlohy NP. 13/02/20 Soňa Mäkká Správy
Rada Ako vystrojiť deti na zimnú túru – predškoláci a školáci Prešlo niekoľko rokov od našich predchádzajúcich tipov na to, ako deti vystrojiť na túru v zimných podmienkach. Vtedy sme sa zamerali na malé deti, ktoré sme na túru vzali na sánkach, v kočíku či v nosiči. Pri deťoch, ktoré čo-to prejdú po vlastných, treba oblečenie a výstroj poňať inak. Tu je niekoľko tipov z našich skúseností. 06/02/20 Soňa Mäkká Začíname

Útulňa Predná Gálová na Smrečinke Kedysi tu boli krásne smrečiny a chodníčky porastené machom, na zamokrených miestach drevené lávky, aby sa dalo bezpečne ísť lesom. Dnes je tu les vyrúbaný a Prednú Gálovú pretínajú zvážnice, ktoré tu vyrástli ako huby po daždi, keď sa začala likvidovať kalamita. Čo ostalo, sú krásne výhľady na Kráľovu hoľu, hrebeň Vysokých Tatier a údolie Slanej. Tiež veľa čučoriedok, brusníc a výborná voda v studničke pod Prednou Gálovou. Tak sa v mapách nazýva lokalita a pretína ju Cesta hrdinov SNP. dnes Anna Lenkeyová Volovské vrchy
Príbeh Ako sme držali bobríka hladu Raz, keď sme vandrovali kdesi v Slovenskom rudohorí, večer, sediac pri ohni a oddychujúc po celodennom trmácaní sa, sme začali spomínať na naše krátke, ale o to nezabudnuteľnejšie členstvo v Skautingu. Boli sme vtedy veľmi mladí a Skauting bol v tej dobe zakázaný, a tak sa naše spomienky točili iba okolo niektorých akcií, ktoré nám utkveli v pamäti. včera Boro Tomis Príbehy

Jesenno-zimné Roháčske plesá 10/11/13 13:17 9 príspevkov
    • Tatry - Západné Tatry - Roháče (Tatranský národný park)
    • jeseň
    • 03.10.2010
    • Šindľovec (bufet pri rampe, penzión Šindľovec), Ťatliakova chata (bufet)