Peter Petras – Na chodníku chodník

20.11.13
Alebo „Rozprávanie starého nosiča“, čím pokračuje nadpis a celú knihu aj výstižne charakterizuje. Autor čitateľovi približuje svoju nosičskú a chatársku púť vo Vysokých Tatrách. Dozvieme sa dobové a aj súčasné príhody z prostredia horských nosičov doplnené fotografiami.

V roku 2012 počas Horalfestu som sa zúčastnil posedenia s Petrom Petrasom v Rainerovej útulni. V kruhu účastníkov a organizátorov sme si pri symbolickom kalíšku vypočuli zopár príhod a vtedy mi bolo jasné, že kniha z rozprávania by bola jedinečným dielom. Potešilo ma, keď som sa dozvedel, že na Dňoch Rainerovej útulne v roku 2013 sa krstilo knižné vydanie rozprávania. Začal som knihu hľadať v bežných internetových obchodoch, ale nenašiel som ho. Preto, keď sme sa posledný októbrový deň vracali zo Zbojníckej chaty, sme išli priamo k útulni, k prameňu, kde nás čakala. Trošku sme tŕpli, či tam bude aj chatár a získame autogram, ale obavy boli zbytočné. Potešilo nás, že vynesené knihy sú aj s podpisom. Ale vráťme sa ku knihe.

Forma

Stredný formát knihy 21 x 15,5 cm.
Autor textov: Peter Petras.
Autori fotografií: Pavol Lihoťan, osobné archívy Petra Petrasa a Mikuláša Argalácsa.
Grafický návrh: Mikuláš Argalács.
Tlač: Tlačiareň Kežmarok GG.
Počet strán: 104.
Papier: hladký a lesklý.
Cena: 8,- €.

Obsah

Z diela sa dozvieme, aké boli autorove nosičské začiatky. Ponoríme sa do obdobia, keď vynášal na Chatu kapitána Nálepku (terajšia Zamkovského chata) a Téryho chatu, do čias, keď ešte fungovala Chata Kamzík. Príbehy, odohrávajúce sa v horách, bývajú častokrát dramatické, a tak aj rozprávanie sa tejto témy dotýka. Zistíme, ako sa dodrží sľub, aké sú rekordné vynášky alebo preteky. Kniha je okorenená veselými spomienkami na tatranský život mladých ľudí v 60-tych až 70-tych rokoch. Dozvieme sa o znovuzrodení Rainerovej útulne.

Dúfam, že veľa neprezradím ak nahliadneme do jej obsahu.

Úvod
Japonský obed, česká večera
Janove nové vibramy
Nosič

Knihu môžem odporučiť všetkým návštevníkom našich hôr, kde sa stretávajú s nosičskou namáhavou prácou, poslaním. Porozumejú, aké je ťažké napríklad odzdraviť pri stúpaní k ďalšiemu štandu. Alebo prečo chatár ku koncu dlhého dňa bez úsmevu odpovedá na notoricky sa opakujúce rovnaké otázky.
Kniha je útla, ale ako vidieť, má široký záber. Myslím, že každý si tam nájde odpovede na otázky z príťažlivého prostredia horských nosičov, ale aj na svoje osobné.

Kladne hodnotím rozprávačský spôsob napísania a rozmanitosť skladby príbehov. Hmotnosťou a dobrou kvalitou väzby je vhodná na nosenie v ruksaku pre krátenie si času, napríklad pri cestovaní.

Peter Petras – Na chodníku chodník 08/02/14 16:47 19 príspevkov

Túra Wiktorówky - symbolický cintorín poľských Tatier Ako v našich Tatrách, tak aj v poľskej časti môžeme nájsť pietne miesta venované obetiam, spätým s nepriazňou osudu v horách. Vydáme sa na krátku prechádzku údolím Filipka. Jej pravá odnož, Dolina Złota, nás dovedie ku kostolu so symbolickým cintorínom. Výšľap si obohatíme piknikom na veľkej lúke Rusinowa Polana s “bacówkou” a sezónnym pasením oviec. Druhým magnetom dňa budú nevšedné panorámy štítov z poľskej strany. 02/11/19 Roman Matkovčík Vysoké a Belianske Tatry, Poľsko
Túra Severný Spiš, Pieniny – Cesta minerálnych prameňov Predstavíme si zaujímavú myšlienku turistického pospájania minerálnych prameňov s využitím trasovania pôvodných turistických chodníkov, na ktorých je vyznačená vlastná miestna značka. Spolu sem patrí jedenásť obcí s dĺžkou do 100 km, projekt zahŕňa aj revitalizáciu okolia prameňov a osadenie infotabulí. Zaujímavou atrakciou je Kneipp terapia - šliapací kúpeľ pri prameňoch vo Vyšných Ružbachoch a v Lackovej. Obe spomínané miesta navštívime a budeme im podrobnejšie venovať nasledujúce riadky. 30/09/19 Roman Matkovčík Spišská Magura
Túra Spišské Bystré – náučné chodníky Predstavíme si dva miestne náučné chodníky, ktoré by sme momentálne márne hľadali v mapových podkladoch rôznych výrobcov. A práve táto skutočnosť je jedným z dôvodov, ktorý nás sem priťahuje. Máme sľúbené pieskovcové útvary, zdokumentovanú banícku a partizánsku históriu, a hlavne malebné výhľady na okolie Kozích chrbtov. 22/09/19 Roman Matkovčík Nízke Tatry

PR Pozvanie na čaj v Maroku je príležitosť spoznať miestnych Korenistá exotika medzi púšťou a oceánom! Tisíce uličiek a ani jedna rovnaká! Cestovateľské kino v utorok 19. novembra v KC Dunaj vyzýva nasadnúť na lietajúci koberec a vojsť do labyrintu farieb, vzorov a vôní, v ktorom sa miesia kultúry arabského sveta, Afriky a Európy. Návštevníci budú mať možnosť nahliadnuť pod pokrievku tohto pestrého kultúrneho tajinu a ochutnať všetko, čo Maroko ponúka. Večerom bude sprevádzať skúsená cestovateľka Katarína Líšková. dnes sponzorovaný článok Festivaly a premietania
Podcast Pacific Crest Trail s Filipom Valúchom (trojdielna miniséria) AKTUALIZOVANÉ – Diaľkové trasy sú dnes populárne. Nedávno sme sa v HIKING podcaste rozprávali s Julkou, ktorá prebehla Cestu hrdinov SNP za 12 dní. Teraz vám v trojdielnej podcastovej minisérii spolu s Filipom Valúchom predstavíme 4265 kilometrov dlhú Pacifickú hrebeňovku, tzv. PCT. Filip diaľkovú trasu z mexicko-americkej na kanadsko-americkú hranicu cez Kaliforniu, Oregon a Washington prešiel tento rok za 136 dní. 11/11/19 Ľubomír Mäkký Svet
Príbeh Večer pelendrekom, ráno metlou?! Som už postarší človek – čas uteká okolo mňa ako splašený kôň. Ale s tým už nič nenarobím. Sem-tam sa vrátim mysľou do minulosti. Spomeniem si na niektoré zážitky, ktoré som zažil v mojom živote. Keď si už spomeniem, tak si ich radšej aj zapíšem, možno už za 20 rokov si na ne nespomeniem, tak ak bude všetko v poriadku – aspoň si ich potom prečítam. dnes Vladimír Popluhár Príbehy

Peter Petras – Na chodníku chodník 08/02/14 16:47 19 príspevkov
    • Autor: Peter Petras
    • tvrdá väzba, hladký a lesklý papier
  • Hmotnosť
    • 347 g
    • rozprávačský spôsob napísania a rozmanitosť skladby príbehov
    • 8,- €
    • Rainerova chata vo Vysokých Tatrách
    • Túto značku nepredáva žiaden z obchodov v našej databáze.