Test Pätica ponožiek

Nie len pri použití topánok s membránou sú ponožky dôležitou súčasťou vybavenia. Určujú pohodlie každého pochodu a hlavne v teplejších mesiacoch v kombinácii s potivou nohou sú často práve ponožky rozhodujúcim faktorom – s otlakom na päte nie je celodenný pochod nič príjemné. Počas uplynulého leta som intenzívne testoval päť párov.

Predstavujem Bridgedale Trekker, Lorpen Treking Thin, Falke TK3, Alpinus Trek a Trek Sport Trekking. Napriek podobným názvom, vlastnosti jednotlivých párov sú mierne odlišné v závislosti od použitého materiálu. Bridgedale sú vyrobené z materiálu New Wool + Isolfil a sú najteplejším zástupcom. Alpinus-ky z Moiry a TrekSport-ky z Coolmax-u sú spolu teplotne v strede poľa. Lorpen z Outlast-u a Falcon z Coolmax-u sú vhodné do najvyšších teplôt. Tieto štyri páry som striedal každý deň počas troch mesiacov strávených v oblasti Denali na Aljaške. Najčastejšie som obúval Garmont R2 Monetello GTX a niekedy Garmont Force Suede GTX. Treba ešte poznamenať, že všetky páry sú určené pre použitie na jar, v lete a na jeseň.

BRIDGEDALE TREKKER – anglický gentleman

Tieto ponožky sedia na nohe ako uliate – vďaka vláknu Lycra v správnych častiach poslušne držia na svojom mieste počas celého pochodu. Na exponovaných miestach (päta, achylovka, šľapa, okolie prstov) je materiál zosilnený aby nedošlo k vytvoreniu otlakov. Z vrchnej časti je materiál tenší aby sa umožnilo ľahšie odparovanie potu.

POHODLIE je na vysokej úrovni a osvedčili sa mi pri teplotách od 0 do 15°C. Aj v prípade vyšších teplôt ponožky spĺňajú moje požiadavky, ale komfort sa znižuje – prichádza pocit spotenej a mokrej nohy. Keď vytiahnem nohu z topánky, na dotyk je ponožka suchá ale pri obrátení naruby už spotená. Napriek tomu za celý čas čo ich používam (od leta 2001) sa mi pod nimi ani raz neurobili otlaky. Schnutie je v porovnaní s ostatnými testovanými pármi pomalšie.

KVALITA prevedenia je na vysokej úrovni. Ani z vnútornej ani z vonkajšej strany netrčia nitky, ponožky celkovo nestrácajú svoj tvar, nie sú vyťahané ani vlastnosti časom nestrácajú. Po dvoch rokoch používania je jediným znakom, ktorý ich odlišuje od nového páru, vznik malých žmolkov spôsobených praním.

Cena sa pohybuje v rozpätí 750 – 850 Sk za pár a sú dostupné takmer v každom outdoorovom obchode.

Viac info: www.bridgedale.co.uk

ALPINUS TREK – skvelý pomer cena/výkon

Z pohľadu výkonu najhorší zástupca tohto porovnania. Používa vlákno známe najmä z funkčného spodného prádla – českú Moiru. Silnou stránkou je však cena. Kým ostatné produkty sa pohybujú v cenách od 600 Sk vyššie, tieto sú dostupné za cenu okolo 400 Sk a v prípade nákupu v Čechách to vychádza ešte menej. Poskytovaný výkon je síce o poznanie nižší ako u ostatných kolegov, ale pomer cena/výkon je neprekonateľný. Sú preto dobrou voľbou pre začínajúceho alebo občasného turistu s nižším rozpočtom.

POHODLIE je na dobrej úrovni. Komfortný teplotný interval je o niečo užší ako pri ostatných kolegoch (10 – 20°C). Tu je vhodnejšie porovnanie s klasickými ponožkami z bavlny, ktoré tento entry-level model nahradzuje. V tomto smere radikálne zvyšujú pohodlie a obmedzujú tvorbu otlakov. V exponovaných oblastiach nie je Moira hrubšia, ale v hornej časti (ktorá má zabezpečovať rýchle odparovanie) sú pozdĺžne rovnobežné vetracie otvory, v ktorých je Moira veľmi tenká – tieto otvory sú tenké aby sa predišlo mechanickému poškodeniu materiálu.

KVALITA spracovania je na vysokej úrovni. Aj napriek nie najlepšiemu zaobchádzaniu tento pár vydržal bez citeľných zmien – žiadne trčiace nitky ani z vnútra ani z vonka. Malým problémom je azda iba časť od členka vyššie, kde by ponožky mali byť pevne obopnuté okolo nohy – Alpinus-ky však časom strácajú túto schopnosť a mierne sa zošmyknú nadol a materiál nie je priľnutý na nohe, čo má za následok nie ideálny prenos potu z vnútornej strany na vonkajšiu. Ponožky sú veľmi dobre odolné voči oderu.

Dostupné sú vo všetkých predajniach Alpinus. Tento model sa predáva aj pod značkou Moira s rovnakých modelovým označením Trek.

Viac info: www.alpinus.cz

TREK SPORT TREKKING – “slovenský” zástupca

Slovenský som dal do úvodzoviek, pretože značka Trek Sport je síce slovenská, ale tým to aj končí – ponožky sú vyrábané v Španielsku. Celkovo sú hrubšie, ale Coolmax ich predurčuje najmä na použitie v teplejších ročných obdobiach. V exponovaných oblastiach nie sú hrubšie, iba vybavené spevňujúcim materiálom (PAD). Pre lepšiu priľnavosť k pokožke aj tento model používa vlákno Lycra.

POHODLIE – zmienená hrúbka zaisťuje pohodlie na veľmi dobrej úrovni v teplotnom rozsahu 5 – 20°C. Otlaky mi neurobili ani raz a aj pri vyšších teplotách zo zmieneného intervalu sa správali veľmi kultivovane. Avšak ponožky mi nesadli tak dobre ako napr. Bridgedale a na svojom mieste tiež nedržia najlepšie.

KVALITA je lepšia ako v prípade Lorpen-ov, ale tiež je španielskeho charakteru. Najviac mi vadí množstvo nitiek trčiacich vnútri ponožiek už od ich kúpy. Je preto potrebné dávať pozor pri obúvaní, aby sa nitky nepotrhali, čo by zrejme viedlo k páraniu a následnému rozpadu ponožiek. V oblasti priehlavku je rovnako ako pri Falcon TK3 zreteľná nižšia odolnosť voči oderu.

Cena mierne presahuje 600 Sk a dostupné sú vo všetkých obchodoch s kompletnou kolekciou Trek Sport. Výrobca do blízkej budúcnosti s ponukou ponožiek už nepočíta – s len o málo nižšou cenou nedokáže kvalitatívne a funkčne konkurovať popredným značkám.

Viac info: www.treksport.sk

FALKE TK3 – pravá na pravú, ľavá na ľavú

Nemecký výrobca Falke nie je ako ostatní zástupcovia špecializovaný na výrobu pre outdoor, ale vo svojej širokej ponuke ponožiek má zahrnuté modely aj pre tento segment. TK3 sú ponožky do najteplejších podmienok, sú veľmi tenké so zosilnenými miestami z materiálu Coolmax. Majú zaujímavú konštrukciu – nie sú to dve rovnaké ponožky, ale každá je určená, na pravé či ľavé chodidlo. Z vrchu je to v oblasti prstov aj naznačené písmenom L a R. Všetky zosilnenia sú preto presne tam a iba tam kde je to potrebné. Ponožky dobre držia na svojom mieste (aj tento model používa Lycra vlákno), avšak po dlhšom pochode sa celé mierne roztiahnú, čo pri vysokých teplotách v kombinácií s potivou nohou môže viesť k tvorbe otlakov.

POHODLIE je na veľmi slušnej úrovni a vo svojom teplotnom rozsahu (15 – 30°C ) aj pri vyššej potivosti mojich nôh. Spolupráca s membránovou obuvou (GoreTex, SympaTex, a pod.) je na výbornej úrovni.

KVALITA výrobku je na vyhovujúcej úrovni. Z vnútornej ani z vonkajšej strany ani po dlhšom používaní netrčia žiadne nitky, ponožky sa nepárajú a všeobecne sa udržujú v dobrej kondícií. Tenká tkanina najmä v oblasti priehlavku má však nižšiu odolnosť voči oderu, čo sa časom prejaví. Aj napriek tomu sú kvalitatívne na vyššej úrovni ako Lorpen-y.

Cena je na úrovni € 15 a u nás som ich zatiaľ predávať nevidel. V Rakúsku ich predáva najmä sieť InterSport.

Viac info: www.falke.de

LORPEN TREKING (THIN) – pozor na kvalitu

Španielske Lorpen-y sú z úplne syntetického vlákna Outlast, ktoré bolo vyvinuté špeciálne pre ľudí s potivými nohami. Model Treking sa vyrába v dvoch prevedeniach – štandard a thin. Prevedenie thin je určené do vyšších teplôt a v tomto porovnaní je priamym konkurentom ponožiek Falcon TK3, ale zároveň je ich teplotný interval o niečo širší (10 – 30°C).
Zosilnenia v exponovaných oblastiach chodidla sú veľmi dobre navrhnuté a pomocou vlákna Lycra držia na svojom mieste. Ponožky sa na rozdiel od TK3 ani po dlhšom pochode nerozťahujú a zabezpečujú skvelý výkon.

POHODLIE je na veľmi slušnej úrovni v celom teplotnom rozsahu a mechanické vlastnosti sú tiež výborné. Pôsobia však mierne tvrdšie ako napr. Bridgedale, čo je spôsobené použitým plne syntetickým materiálom. Raz po veľmi dlhom pochode mi spôsobili otlak na spodku v prednej časti chodidla. Ak máš vyššiu náchylnosť na tvorbu otlakov, verzia štandard je vhodnejšia, pretože exponované časti sú viac zosilnené, čo tiež vytvára dojem vyššieho pohodlia ale posúva hornú hranicu teplotného intervalu o pár stupňov nadol. Tento pár schne najrýchlejšie spomedzi všetkých porovnávaných párov. Z hľadiska pohodlia sú tieto ponožky lepšie ako Falcon TK3.

KVALITA – tu narážame najväčší problém inak skvelého výrobku. Už po pár mesiacoch používania z ponožiek trčia aj z vnútornej aj z vonkajšej strany nitky. Od začiatku boli viditeľné chyby v tkaní vlákna do tkaniny najmä v spojoch hrubších a tenších častí ponožiek. Pri kúpe je teda nesmierne dôležite konkrétny pár podrobiť dôkladnej prehliadke a vybrať si čo najlepší kus. Zároveň je nutné aj pri používaní dávať väčší pozor, pretože tkanina sa veľmi rada zachytáva o predmety trčiace z podlahy alebo zeme. Škoda tohto nepríjemného neduhu, pretože spomedzi všetkých materiálov používaných pri výrobe ponožiek hodnotím z pohľadu výkonu Outlast za najlepší.

Cena sa pohybuje v intervale 660 – 750 Sk a nie je ich problém v outdoorových obchodoch nájsť.

Viac info: www.lorpen.com

Test ponožiek do mrazu nájdeš tu.