Nová rozhľadňa nad Kremnicou

01.12.13
Medzi nové stavebné dominanty v panoráme mesta Kremnica pribudla drevená 13,5 m vysoká turistická rozhľadňa na Krahuľskom vrchu (Krahuľský štít alebo tiež hovorovo Gróbňa, 958,5 m n. m.). Trojpodlažná veža bola slávnostne otvorená 28. septembra 2013 vďaka Mestským lesom Kremnica a ďalším miestnym subjektom.

Úspešný výsledok spolupráce Kremničanov a Krahuľčanov nech je príkladom pre ďalších nasledovníkov. Na vežu neboli potrebné dotácie Európskej únie, ktoré sa často využívajú neúčelne (česť výnimkám) pre výstavbu rozhľadní na Slovensku, ktoré prvoplánovo vznikajú hlavne pri asfaltkách a na miestach s prirodzeným rozhľadom, kde nie je potrebné budovať objekty, umožňujúce výhľady alebo kruhové rozhľady.

Priamo pod krahuľskou či kremnickou výhľadovou vežou je umiestnená drevená terasa s posedením a výhľadom na Kremnicu, pre ľudí, ktorí majú strach z výšok alebo pohybovo nezvládajú chôdzu po schodoch, aby sa aj oni mohli pokochať pekným výhľadom na historické mesto. Aké pohľady ponúka samotná rozhľadňa, sa môžete pozrieť na www.ivancillik.eu.

Hlavný prístup k turistickej rozhľadni je z obce Krahule (bus) na Krahuľský vrch alebo z centra Kremnice (vlak, bus). Trasa je označená miestnym turistickým značením (červená a zelená miestna značka) a drevená veža je dobre viditeľná zo širokého okolia Krahuľského vrchu. Z pohorí a kotlín, ktoré sú vidieť z veže, sú to: Kremnické vrchy (podcelky Flochovský chrbát-hlavný hrebeň horstva, Jastrabská vrchovina a Kunešovská hornatina/planina), Žiarska kotlina, Vtáčnik, Štiavnické vrchy, Žiar a Turčianska kotlina.

Autor titulnej fotografie: Tomáš Trstenský

Súvisiace odkazy

Mestské lesy Kremnica
Vznik a výstavba vyhliadkovej veže
Miestny chodník cez Gróbňu (prístup k rozhľadni)

Nová rozhľadňa nad Kremnicou 01/12/13 20:48 2 príspevky

Správa Hľadajú jubilejné háje a pamätníky z roku 1928 Sú roztratené po našich horách s nápisom "RČS 1918 - 1928" po celom Slovensku. Sú ich destiatky a mnohokrát o nich nevedia ani lesníci. Kamenné pamätníky či väčšie mohyly zabudnuté v hustých lesných porastoch. Ide o tzv. jubilejné háje, lesy a hájiky, ktoré boli vysadné pri príležitosti 10. výročia existencie Československa. 28/10/18 Tomáš Trstenský Zaujímavosti
Prístrešok Táborisko Mraznica na Stolici Táboriť na vrchole najvyššej hory pohoria sa dá málokde. Buď je na vrchole málo miesta alebo je skalnatý či zarastený vegetáciou, prípadne v chránenom území. Ani jednu z uvedených charakteristík nespĺňa najvyššia hora Stolických vrchov a zároveň Slovenského rudohoria - Stolica. 22/09/18 Tomáš Trstenský Stolické vrchy
Prístrešok Táborisko Radzim Revúcku vrchovinu možno smelo označiť za veľmi málo navštevované pohorie a navyše málokto tuší, kde sa vôbec nachádza. Áno, pri Revúcej, ale tiahne sa v páse ako južné predhorie Slovenského rudohoria od Juhoslovenskej kotliny v priestore od Tomášoviec (pri Lučenci), cez Poltár, Rimavské Zalužany, Kyjatice, Ratkovú, Magnezitovce, Ochtinú až po Vyšnú Slanú (pri Dobšinej) a Rožňavu. No nič, radšej si otvorte mapu a hľadajte spomenuté obce. 01/09/18 Tomáš Trstenský Revúcka vrchovina

Túra Na snežniciach po Schneealpe Túto zimu nasnežilo trochu viac ako obyčajne. V Štajersku sa nejaký čas držala lavínová 5-ka, a tak som obehával nižšie zalesnené kopčeky u nás. Lenže potom prišla perióda teplejšieho počasia s dažďom a na to niekoľko dní takmer bez zrážok. Na zajtra Nóri hlásia slnečno a bezvetrie. Konečne. Na túto chvíľu som čakal celú zimu. Ide sa na západ. dnes Martin Knor Svet
Túra Starohutský vodopád, prm. Žitavy, Veľký Inovec a Benát Kraj štálov v okolí Pohronského Inovca mám rada. Boli sme tu už viackrát a tieto lokality nesklamali v žiadnom ročnom období. Navrhli sme oblasť Športovému klubu Prameň Kováčová a Vlado vymyslel peknú trasu. Veľkým plusom bolo, že sme ju išli v najkrajšom jesennom období. včera Danka Tomášiková Pohronský Inovec
PR Keď je chôdza liekom, zábavou aj učiteľom Viacerí sa zhodujú na tom, že pešia turistika je ako druh terapie. A zo štatisticky je známe, že častokrát sa na dlhé púte a túry vydávajú práve ľudia, ktorí niečo nemajú vnútorne poriešené veriac, že toto je odpoveď. Veď si len spomeňme na Reese Whiterspoon z filmu Divočina. Prečo to robia? Pretože je známe, že príroda lieči. A tak sa za pochodu akosi lepšie riešia otázniky, ktoré si v sebe nesieme. 17/02/19 sponzorovaný článok