Nová rozhľadňa nad Kremnicou

01.12.13
Medzi nové stavebné dominanty v panoráme mesta Kremnica pribudla drevená 13,5 m vysoká turistická rozhľadňa na Krahuľskom vrchu (Krahuľský štít alebo tiež hovorovo Gróbňa, 958,5 m n. m.). Trojpodlažná veža bola slávnostne otvorená 28. septembra 2013 vďaka Mestským lesom Kremnica a ďalším miestnym subjektom.

Úspešný výsledok spolupráce Kremničanov a Krahuľčanov nech je príkladom pre ďalších nasledovníkov. Na vežu neboli potrebné dotácie Európskej únie, ktoré sa často využívajú neúčelne (česť výnimkám) pre výstavbu rozhľadní na Slovensku, ktoré prvoplánovo vznikajú hlavne pri asfaltkách a na miestach s prirodzeným rozhľadom, kde nie je potrebné budovať objekty, umožňujúce výhľady alebo kruhové rozhľady.

Priamo pod krahuľskou či kremnickou výhľadovou vežou je umiestnená drevená terasa s posedením a výhľadom na Kremnicu, pre ľudí, ktorí majú strach z výšok alebo pohybovo nezvládajú chôdzu po schodoch, aby sa aj oni mohli pokochať pekným výhľadom na historické mesto. Aké pohľady ponúka samotná rozhľadňa, sa môžete pozrieť na www.ivancillik.eu.

Hlavný prístup k turistickej rozhľadni je z obce Krahule (bus) na Krahuľský vrch alebo z centra Kremnice (vlak, bus). Trasa je označená miestnym turistickým značením (červená a zelená miestna značka) a drevená veža je dobre viditeľná zo širokého okolia Krahuľského vrchu. Z pohorí a kotlín, ktoré sú vidieť z veže, sú to: Kremnické vrchy (podcelky Flochovský chrbát-hlavný hrebeň horstva, Jastrabská vrchovina a Kunešovská hornatina/planina), Žiarska kotlina, Vtáčnik, Štiavnické vrchy, Žiar a Turčianska kotlina.

Autor titulnej fotografie: Tomáš Trstenský

Súvisiace odkazy

Mestské lesy Kremnica
Vznik a výstavba vyhliadkovej veže
Miestny chodník cez Gróbňu (prístup k rozhľadni)

Nová rozhľadňa nad Kremnicou 01/12/13 20:48 2 príspevky

Reportáž 500 km od Slovenska a predsa doma Kedysi to bola jedna krajina. Lenže je to už 300 rokov, čo naši krajania odišli z "Horných Uhier" na tzv. "Dolnú zem", na juh Uhorska. Dnes žijú v kraji Vojvodina na severe Srbska, ale tiež v Chorvátsku, Maďarsku a priľahlom cípe Rumunska. Dolnozemskí Slováci, ktorí tri storočia obývajú šíre roviny Veľkej dunajskej nížiny (Alföld). Že to nie je len pár vymierajúcich dediniek, sa dozviete. 21/01/20 Tomáš Trstenský Svet
Túra Via Dinarica (1) – planina Prenj Keďže sa radšej premávame po horách ako pretŕčame na sociálnych sieťach, tak sme sa na Silvestra pätica dohodli na letnom dvojtýždňovom puťáku. Teda, aby to bolo trendy, in a hipsterské, tak ide o diaľkový pochod, ktoré v posledných rokoch naberajú na popularite. Nie, žiadna Svätojakubská púť a ani SNP-čka. Tam je počas leta tlačenica. Vybrali sme si niečo menej masové. 14/01/20 Tomáš Trstenský Svet
Extra Rozhľadňa Pustý vrch nad Čiernym Balogom Horehronská obec Čierny Balog sa zaradila na zoznam obcí, ktoré neobišiel trend budovania turistických veží v blízkosti sídiel. Nová rozhľadňa stojí na typickom mieste, ktoré je ľahkým cieľom výletov pre rodiny s deťmi. Nie je ďaleko od obce, no kopec ponúka dobrý rozhľad. Paradoxne, aj bez veže, keďže celé temeno Pustého vrchu je odlesnené. 20/12/19 Tomáš Trstenský Zaujímavosti

Reportáž Ako sme označovali vrcholy pre nový OTO Ak sľúbi niekto niečo spraviť, som tak naivný, že si myslím, že to aj spraví. Po vyše dvoch mesiacoch čakania na označenia vrcholov pre nový OTO 24 vrcholov MK v BSK a zistení, že sľub zostal sľubom, vzal som veci do svojich rúk. Známa mi vytlačila na A4 označenia štyroch kopcov nad Bratislavou, a keďže som mal deň dovolenky, mohol som vyraziť. Kamarátka sa pridala, „lebo ve dvou se to lépe táhne“. dnes Miroslav Svítek Malé Karpaty
Túra Rysy a Kôprovský štít – s búrkou o preteky Na sobotu som mal dohodnutý výstup na Gerlachovský štít a v prípade nepriazne počasia bola v zálohe aj nedeľa. Počasie bolo však dobré takmer celý víkend a pokaziť sa malo až v nedeľu poobede. Najskôr som nemal v pláne ostať aj druhý deň v Tatrách, keďže nie som veľký nadšenec tohto pohoria, ale nakoniec som si povedal, že keď už som tu, tak vybehnem niekam aj v druhý deň. včera Pavel Forgáč Vysoké a Belianske Tatry
Túra Novoročná túra na Velickú poľanu Ako na Nový rok, tak po celý rok, hovorí sa. Nebolo by od veci chodiť na túru každý deň, bavím sa v duchu na tomto porekadle, keď šliapeme z Nového Smokovca mladým lesom. Vybrali sme sa po našej obľúbenej žltej značke, ktorá vedie na Sliezsky dom. Vieme, že aj keď sú Tatry cez sviatky plné, tu budeme mať celkom súkromie. 23/01/20 Soňa Mäkká Vysoké a Belianske Tatry