Nová rozhľadňa nad Kremnicou

01. 12. 2013
Medzi nové stavebné dominanty v panoráme mesta Kremnica pribudla drevená 13,5 m vysoká turistická rozhľadňa na Krahuľskom vrchu (Krahuľský štít alebo tiež hovorovo Gróbňa, 958,5 m n. m.). Trojpodlažná veža bola slávnostne otvorená 28. septembra 2013 vďaka Mestským lesom Kremnica a ďalším miestnym subjektom.

Úspešný výsledok spolupráce Kremničanov a Krahuľčanov nech je príkladom pre ďalších nasledovníkov. Na vežu neboli potrebné dotácie Európskej únie, ktoré sa často využívajú neúčelne (česť výnimkám) pre výstavbu rozhľadní na Slovensku, ktoré prvoplánovo vznikajú hlavne pri asfaltkách a na miestach s prirodzeným rozhľadom, kde nie je potrebné budovať objekty, umožňujúce výhľady alebo kruhové rozhľady.

Priamo pod krahuľskou či kremnickou výhľadovou vežou je umiestnená drevená terasa s posedením a výhľadom na Kremnicu, pre ľudí, ktorí majú strach z výšok alebo pohybovo nezvládajú chôdzu po schodoch, aby sa aj oni mohli pokochať pekným výhľadom na historické mesto. Aké pohľady ponúka samotná rozhľadňa, sa môžete pozrieť na www.ivancillik.eu.

Hlavný prístup k turistickej rozhľadni je z obce Krahule (bus) na Krahuľský vrch alebo z centra Kremnice (vlak, bus). Trasa je označená miestnym turistickým značením (červená a zelená miestna značka) a drevená veža je dobre viditeľná zo širokého okolia Krahuľského vrchu. Z pohorí a kotlín, ktoré sú vidieť z veže, sú to: Kremnické vrchy (podcelky Flochovský chrbát-hlavný hrebeň horstva, Jastrabská vrchovina a Kunešovská hornatina/planina), Žiarska kotlina, Vtáčnik, Štiavnické vrchy, Žiar a Turčianska kotlina.

Autor titulnej fotografie: Tomáš Trstenský

Súvisiace odkazy

Mestské lesy Kremnica
Vznik a výstavba vyhliadkovej veže
Miestny chodník cez Gróbňu (prístup k rozhľadni)

Nová rozhľadňa nad Kremnicou 01/12/13 20:48 2 príspevky

Názor Petícia: Do prírody cez betónové koridory? Nie! Králikárne versus vilové štvrte alebo zeleň hneď za panelákmi proti vyasfaltovaným koridorom pomedzi múry satelitných ulíc. Obyvatelia banskobystrického sídliska Fončorda nesúhlasia s rozsiahlou výstavbou rodinných domov v prírode hneď nad mestom.  20/06/20 Tomáš Trstenský Iné
Túra Zaniknuté dediny (7) – Ipeľský Potok a Hámor V západnej časti Slovenského rudohoria boli v druhej polovici 20. storočia vybudované tri vodné nádrže, aby zásobovali obyvateľstvo Juhoslovenskej kotliny pitnou vodou. Ide o vodárenské nádrže Hriňová, Klenovec a Málinec. Výstavba všetkých troch vodných diel si vyžiadala obmedzenie hospodárskych aktivít ľudí v údoliach, ale väčší presun obyvateľstva si vyžiadalo vybudovanie VN Málinec. 10/06/20 Tomáš Trstenský Stolické vrchy, Veporské vrchy
Túra Zaniknuté dediny (5) – Dara a Starina Voľné pokračovanie seriálu o zaniknutých dedinách nemôže obísť severovýchod Slovenska. Z dôvodu výstavby vodárenskej nádrže Starina bolo vysťahovaných a zbúraných sedem obcí na hornom toku rieky Cirocha. Všetkých sedem dedín obývali etnickí Rusíni, ktorí museli opustiť svoje domovy. 29/04/20 Tomáš Trstenský Bukovské vrchy

Túra Kremnickým hrebeňom z kúpeľov do kúpeľov Pri poslednej výprave do Kremnických vrchov k runám na Velestúre som si uvedomil jeden fakt. Úsek červenej značky na juh od Troch krížov je moja terra incognita. A prázdnota v našich mapách láka, nutkanie zaplniť biele miesta je neodolateľné. A tak, keď sa mi neočakávane uvoľnil v predĺženom májovom víkende jeden a pol dňa, prekonávam vlastnú pohodlnosť a neváham. Neplánovane zbalím batoh. Môžem vyraziť za svojím spôsobom novým dobrodružstvom. včera Vladimír Mikuš Kremnické vrchy
Túra Hrad Uhrovec – okruh z Jankovho vŕšku s Jankom Keďže sa nerada vraciam rovnakou trasou, akou som išla do cieľa, ak je čo i len trošku možné urobiť si okruh, idem po tejto možnosti ako pes po údenom. V prípade hradu Uhrovec to nebolo inak. Sadla som si k počítaču, otvorila hikeplanner a pustila sa študovať mapu. Ono, možností až tak veľa človek nemá, ak sa potrebuje vrátiť do východiskového bodu, kde nechal auto. A tak padla voľba zobrať to z Jankovho vŕšku na Kňažinové lúky, odtiaľ k hradu Uhrovec a od hradu po modrej nazad na červenú. 03/07/20 Martina Haratíková Strážovské vrchy
Túra Trenčianske rozhľadne Ibovka a Malý Jelenec Roky som chodieval na Moravu s mojím kamarátom putovať od jednej rozhľadne k druhej. Kamarát sa nejako vytratil z môjho života a rozhľadne tiež. Tento rok som si musel na prelome marca a apríla vybrať kopu starej dovolenky a pri spriadaní plánov, ovplyvnených krízou, okrem viacdňových prechodov došlo aj na rozhľadne na západnom Slovensku. Vypísal som si ich asi trinásť, a keďže Trenčín nie je až tak ďaleko, dve som spojil do jednej túry. 03/07/20 Miroslav Svítek Biele Karpaty