Rýchla prechádzka na Klapy (Cigánka)

18.12.13
Špicatý vrch, čo trčí k nebu ako výkričník pri pohľade z diaľnice D1 medzi Bytčou a Považskou Bystricou, som určite obdivoval už predtým. Čo je to za magická sila, ktorá na nás pôsobí ako magnet? Po príjemnej sobote na Martinských holiach som ráno vyrazil domov a dážď bol na spadnutie, tak som s turistikou nerátal. No bradlo na obzore ma priam donútilo použiť prvý výjazd, otočiť sa späť a hľadať prístupovú trasu k magnetickej hore. Ak budete v okolí a chcete venovať dve hodiny expresnej turistike, vyberte sa po mojich stopách na Klapy.

Sedlo pod Hradišťom – sedlo Klapy – Klapy (Cigánka) a späť (trasa na mape)

Nezvyčajne teplo, 11 °C na 24. novembra - možno aj tento fakt ovplyvnil moju ochotu vyhodiť blinker a dupnúť na brzdu. Vôbec som nevedel, čo je to za horu, ani ako sa k nej ide. Otočil som sa späť, most som našiel až v Bytči a na pravom brehu Váhu som hľadal bočnú dolinu, ktorá by ma doviedla na úpätie. Odbočil som do Jasenice a tam treba trafiť nenápadnú cestu do Udiče. Ňou som prišiel do plochého sedielka, v ktorom som uvidel modrú turistickú značku. Odparkovať a mohol som vyraziť. Batoh na chrbát a šup, šup do kopca.

Traktorom rozbahnená cesta mi pre začiatok veľa radosti nepriniesla, zo záznamu trasy môžete vidieť, že nahor som sa držal značiek, ale naspäť som našiel omnoho lepšiu trasu. Z pohľadu fotografickej tvorby bolo vyslovene hnusne, ale radosť z pohybu bola dôležitejšia. Až v sedle Klapy som sa konečne dozvedel, že sa budem driapať na rovnomenný vrch a z modrej značky som odbočil na žltú, po ktorej kráčal oproti sympatický fúzatý turista. Strmý chodníček ma viedol nahor, na jednom mieste som videl zreteľnú odbočku doľava pod skaly, že by horolezecký terén? Na vrchol to bolo potom len kúsok, aj keď stúpanie bolo pomerne výživné. Miestni obyvatelia volajú Klapy - Cigánka.

Výhľady sú impozantné, pekne som videl Manínsku tiesňavu a na obzore sa črtal Súľovský hrad, kde sme boli prednedávnom. Na východe je výrazný vrch Hradište a dolu pod nohami vidno nielen meandre Váhu a začiatok Nosickej priehrady (Priehrada mládeže), ale za srdce ma chytil prekrásny romantický laz, ktorého meno som našiel až doma - Záklapie. Vraj tam všetkým zlým ľuďom klepnú po prstoch...

Cestou nadol som kráčal opatrne, paličky možno len a len odporúčať a keby bolo vyslovene šmykľavo, treba si dávať naozaj pozor, lebo na jednom mieste by sa dalo padnúť dosť nepríjemne. V zime na snehu je lepšie ísť na takéto miesto vo dvojici, lebo náhoda je vraj blbec.

Samota lesa, popadané lístie, holé stromy, ticho, to všetko na mňa pôsobilo zádumčivo a predsa krásne. Bol som šťastný, že mágia špicatej hory ma doviedla tak nečakane práve sem. Zbehol som na lúky nad sedlom Klapy a vydal som sa okrajom lesa k lesnej ceste, na ktorej sa objavili staré modré značky. Aj tu bolo sem-tam bahno, ale terén je tam omnoho príjemnejší. Stačí ísť po ceste až na lúky. Poznávacie znamenie je poľovnícky posed. Od neho vidno zaparkované auto a po lúkach som k nemu prišiel raz-dva. Celé sa to dá stihnúť za hodinku aj niečo, a to aj v prípade, keď je niekto starý svišť ako ja. Ani nie o 20 minút neskôr začalo liať, časovanie bolo teda perfektné.

Predpokladám, že predtým išla značka po lúkach a bolo to omnoho krajšie, ale problém bol asi s tým, že by musela byť trasa vybavená kolíkmi, tak ju preznačili po zvážnici, kde nebol problém kresliť na stromy.

Po tejto skúsenosti asi budem nosiť v aute aspoň minimálnu turistickú výbavu, a ak niekto z čitateľov uvažoval nad takýmito uletenými impulzívnymi prechádzkami, môžem to len a len odporúčať.

Rýchla prechádzka na Klapy (Cigánka) 03/06/15 00:46 7 príspevkov

Túra Hoľazne a Vlčinec z Iliavky Túry sa rozmnožujú výhľadmi, vedeli ste to? Keď sme minule nocovali v prístrešku Santa Fe pod Hoľazňami, s obdivom som hľadel na strminy nad nami a kládol som si otázku, čo to tam hore vlastne je. Doma som to pozeral v mape a tento kúštik našej domoviny ma veľmi zaujal, už aj preto, že rozoklaný skalnatý masív neoplýva žiadnou turistickou značkou. 28/10/19 Pavol Timko Strážovské vrchy
Túra Túlačka cez Vlčí kút, Rakytu a Veľkú Somorovú Tribeč mi prirástol k srdcu. Napriek temnej povesti, ktorá vznikla po vydaní známeho slovenského hororu, je to skôr útulné, neveľké pohorie, priam ideálne pre tiché táranie sa v krásnej prírode. V tomto prípade som si chcel dopriať krátku túlačku v okolí Loviec a zároveň článkom otváram edíciu “Paliho bezvýznamných vandrov”. 21/10/19 Pavol Timko Tribeč
Túra Okolo Omšenia cez Baské, Homôľku a Bartošovicu Bez mučenia sa priznám, že Strážovské vrchy sú pre mňa takmer nedotknutým terénom. Lezenie pri Omšenskej Babe a silvestrovský pobyt v Chvojnici sa odohrali ešte hlboko v minulom tisícročí. Už ani neviem, prečo som sa začal ňúrať v mape práve okolo Omšenia – vrchy, výhľady, pramene, prístrešky – každopádne sa mi zrodil v hlave hrubý koncept. Najprv som mal ísť sám, ale potom sa Monike podarilo odtrhnúť sa od povinností, a tak sme mohli vyraziť v kompletnej zostave aj s Hugom a Čili. 18/10/19 Pavol Timko Strážovské vrchy

Ferrata Dolomity – Cascata Rio di Fanes Dolomity sú jedno z mojich obľúbených miest a nikdy dlho neváham, keď je možnosť sa tam vrátiť. Tento rok som ich navštívil dvakrát a zakaždým sa dostala do programu aj turisticko-ferratová prechádzka v oblasti Province of Belluno. Príjemný a relaxačný okruh s prechodom okolo vodopádov Cascate di Fanes je spojený s lezením cez ferraty, ktoré sú vybudované pri oboch veľkých vodopádoch. dnes Michal Mikuláš Zaistené cesty (via ferrata, klettersteig)
Túra Žarnovica – Paradajs – Sklené Teplice – Žiar n. Hronom Babie leto vyčíňa. Teploty lámu rekordy pre október. Denné aj nočné. Chcelo by to vyraziť do prírody aspoň na dva víkendové dni. Moje pokusy s kontaktovaním ľudí náchylných na túto aktivitu zostávajú bez odozvy. Nič mi neostáva, len zo zásobníka ešte nezrealizovaných trás vybrať jeden hrdzavejúci projekt a vydať sa na cestu sám. Treba ho stihnúť, pokiaľ sám nepodľahnem korózii. Bude to spoznávanie západných oblastí Štiavnických vrchov červenou zo Žarnovice do Žiaru nad Hronom. Väčšinu ostatných značených turistických chodníkov z a do Banskej Štiavnice som prešiel. No tento je pre mňa okrem krátkeho úseku neznámy. včera Vladimír Mikuš Štiavnické vrchy
Reportáž Namiesto ostnatého drôtu voľný pohyb ľudí aj zvierat Pred tridsiatimi rokmi padla Železná opona, ktorá nás oddeľovala od slobodného západu. Na celom úseku železnej opony v rámci ČSSR zomrelo podľa Ústavu pamäti národa 280 civilných obyvateľov. Na slovenskej časti opony bolo pri pokuse o prechod hranice smerom na západ usmrtených 42 osôb zastrelením, elektrickým prúdom, výbuchom mín, roztrhaním psami a inými zákrokmi príslušníkov Zboru národnej bezpečnosti a Pohraničnej stráže. Dnes je režim na hranici absolútne opačný. Vzhľadom na minulosť týchto miest sa v nich zachovala viac alebo menej neporušená príroda, do ktorej sa chodí na túry, cyklotúry či len obyčajné vychádzky. Navyše, s voľným prekračovaním hranice, o ktorej niekedy v poli ani nevieme, kde presne je, a v tej chvíli to ani nie je dôležité. 17/11/19 Soňa Mäkká Publicistika

Rýchla prechádzka na Klapy (Cigánka) 03/06/15 00:46 7 príspevkov
    • Javorníky
    • 0,5
    • jeseň
    • 24.11.2013
    • Považská Bystrica (vlak, bus) - Jasenica (bus) alebo Udiča (bus)