Recenzia Najkrajšie pešie okruhy

Po tom, čo mi do knižnice pribudli Najkrajšie hrebeňovky od vydavateľstva Dajama, som si všimla aj skôr vydanú publikáciu Najkrajšie pešie okruhy z rovnakej edície "Po Slovensku". Keďže sa často presúvame autom a teda okruh je vtedy vítanejší než presun z bodu A do bodu B, hneď som po nej siahla. Čo som v nej našla alebo nenašla a či splnila moje očakávania, o to sa podelím v článku.

Výrobca
Vydavateľstvo Dajama
Model
edícia Po Slovensku
Typ
knižný turistický sprievodca po horách
Materiály
kriedový papier s mäkkou väzbou
Hmotnosť
400 g
Infocena
11,95 €
Obchody
dajamabooks.sk

Forma

Kniha má formát 113 x 200 mm, je v mäkkej väzbe, má 208 strán. Na prednej strane obálky sa nachádza fotografia Malého Rozsutca zo sedla Medzirozsutce, informácia, že kniha obsahuje 25 turistických trás po Slovensku, a ikonka turistu, upozorňujúca, že ide o publikáciu pre peších turistov. Obálka je celkovo vrátane farebnej, tmavozelenej úpravy veľmi podobná sprievodcovi Najkrajšie hrebeňovky. Na zadnej strane obálky je taktiež bližšie predstavenie obsahu knihy vo forme hesiel, výrez mapy, profil trasy a tri menšie fotografie.

Obsah

Autorom publikácie je Daniel Kollár. V úvode upozorňuje, že mu pri výbere túr nešlo o rovnomerné pokrytie pohorí celého Slovenska, ale o podľa neho najkrajšie okružné trasy. Najväčší počet túr sa ušiel Vysokým Tatrám, až päť, niekoľko ďalších pohorí ako Malá Fatra, Veľká Fatra, Nízke Tatry, Slovenský raj, Chočské vrchy či Západné Tatry majú po dve trasy. Z ďalších pohorí nájdeme Muránsku planinu, Malé Karpaty, Štiavnické vrchy, Slovenský kras, Bukovské vrchy, Volovské vrchy, Oravské Beskydy a Strážovské vrchy. Nachádzajú sa tu obľúbené túry ako okruh Súľovskými skalami, Prosieckou a Kvačianskou dolinou, Mlynickou a Furkotskou dolinou, či na Tlstú a Ostrú s jaskyňou Mažarná. Potešilo ma, že som našla aj môj obľúbený okruh Smolenickým krasom, naopak Rysy by som asi do výberu okružných trás nezaradila, keďže samotný okruh bol len na časti Štrbské Pleso - Popradské pleso.

Čo sa týka spôsobu spracovania kapitol, je to v podstate to isté ako v druhom dieli tejto edície, o ktorom sme písali. Na začiatku knihy nájdeme obsah, prehľadnú mapku Slovenska s vyznačenými bodmi trás a úvodný príhovor autora. Potom nasledujú jednotlivé kapitoly s okruhmi.

Kapitola začína celostranovou fotografiou na ľavej strane. Na pravej strane je mapka Slovenska s bodom na mieste túry, krátky úvod charakterizujúci danú túru a všeobecné informácie k najzaujímavejšiemu bodu/bodom okruhu. Napríklad pri Kriváni je to popis samotného vrchu a história výstupov, inde je to charakteristika oboch dolín, ktorými trasa prechádza, alebo popis samotného pohoria či jeho časti, napríklad krasu.

Nasleduje odsek o náročnosti a potom popis samotnej túry. V texte sú v osobitných zelených rámikoch, obvykle s fotografiou, spomenuté rôzne zaujímavosti z trasy, či už historické alebo prírodné. Čo z pozoruhodností sa nezmestilo do úvodného výberu zaujímavostí ani do rámikov, je krátko spomenuté v texte, ktorý má inak klasický sprievodcovský charakter. Okrem úvodnej veľkej fotografie je v texte ešte viacero menších.

Každý okruh je doplnený stranou s krátkou charakteristikou trasy prostredníctvom výškového profilu, časového rozvrhu s údajmi o prevýšení a čase potrebnom na jednotlivé úseky trasy, ako aj celkovom trvaní túry a dĺžke v km. Sú tu tiež orientačné mapky so zakreslenou trasou.

Pravoverným turistom je asi väčšina týchto okružných túr známa, ale nezaškodí mať poruke pekný sumár s množstvom doplňujúcich informácií o histórii, geografii, geológii a pod. A v predvianočnom čase je to tip na vhodný darček pre horopozitívnych ľudí.