Najkrajšie pešie okruhy

27. 11. 2013
Po tom, čo mi do knižnice pribudli Najkrajšie hrebeňovky od vydavateľstva Dajama, som si všimla aj skôr vydanú publikáciu Najkrajšie pešie okruhy z rovnakej edície "Po Slovensku". Keďže sa často presúvame autom a teda okruh je vtedy vítanejší než presun z bodu A do bodu B, hneď som po nej siahla. Čo som v nej našla alebo nenašla a či splnila moje očakávania, o to sa podelím v článku.

Forma

Kniha má formát 113 x 200 mm, je v mäkkej väzbe, má 208 strán. Na prednej strane obálky sa nachádza fotografia Malého Rozsutca zo sedla Medzirozsutce, informácia, že kniha obsahuje 25 turistických trás po Slovensku, a ikonka turistu, upozorňujúca, že ide o publikáciu pre peších turistov. Obálka je celkovo vrátane farebnej, tmavozelenej úpravy veľmi podobná sprievodcovi Najkrajšie hrebeňovky. Na zadnej strane obálky je taktiež bližšie predstavenie obsahu knihy vo forme hesiel, výrez mapy, profil trasy a tri menšie fotografie.

Obsah

Autorom publikácie je Daniel Kollár. V úvode upozorňuje, že mu pri výbere túr nešlo o rovnomerné pokrytie pohorí celého Slovenska, ale o podľa neho najkrajšie okružné trasy. Najväčší počet túr sa ušiel Vysokým Tatrám, až päť, niekoľko ďalších pohorí ako Malá Fatra, Veľká Fatra, Nízke Tatry, Slovenský raj, Chočské vrchy či Západné Tatry majú po dve trasy. Z ďalších pohorí nájdeme Muránsku planinu, Malé Karpaty, Štiavnické vrchy, Slovenský kras, Bukovské vrchy, Volovské vrchy, Oravské Beskydy a Strážovské vrchy. Nachádzajú sa tu obľúbené túry ako okruh Súľovskými skalami, Prosieckou a Kvačianskou dolinou, Mlynickou a Furkotskou dolinou, či na Tlstú a Ostrú s jaskyňou Mažarná. Potešilo ma, že som našla aj môj obľúbený okruh Smolenickým krasom, naopak Rysy by som asi do výberu okružných trás nezaradila, keďže samotný okruh bol len na časti Štrbské Pleso - Popradské pleso.

Čo sa týka spôsobu spracovania kapitol, je to v podstate to isté ako v druhom dieli tejto edície, o ktorom sme písali. Na začiatku knihy nájdeme obsah, prehľadnú mapku Slovenska s vyznačenými bodmi trás a úvodný príhovor autora. Potom nasledujú jednotlivé kapitoly s okruhmi.

Kapitola začína celostranovou fotografiou na ľavej strane. Na pravej strane je mapka Slovenska s bodom na mieste túry, krátky úvod charakterizujúci danú túru a všeobecné informácie k najzaujímavejšiemu bodu/bodom okruhu. Napríklad pri Kriváni je to popis samotného vrchu a história výstupov, inde je to charakteristika oboch dolín, ktorými trasa prechádza, alebo popis samotného pohoria či jeho časti, napríklad krasu.

Nasleduje odsek o náročnosti a potom popis samotnej túry. V texte sú v osobitných zelených rámikoch, obvykle s fotografiou, spomenuté rôzne zaujímavosti z trasy, či už historické alebo prírodné. Čo z pozoruhodností sa nezmestilo do úvodného výberu zaujímavostí ani do rámikov, je krátko spomenuté v texte, ktorý má inak klasický sprievodcovský charakter. Okrem úvodnej veľkej fotografie je v texte ešte viacero menších.

Každý okruh je doplnený stranou s krátkou charakteristikou trasy prostredníctvom výškového profilu, časového rozvrhu s údajmi o prevýšení a čase potrebnom na jednotlivé úseky trasy, ako aj celkovom trvaní túry a dĺžke v km. Sú tu tiež orientačné mapky so zakreslenou trasou.

Pravoverným turistom je asi väčšina týchto okružných túr známa, ale nezaškodí mať poruke pekný sumár s množstvom doplňujúcich informácií o histórii, geografii, geológii a pod. A v predvianočnom čase je to tip na vhodný darček pre horopozitívnych ľudí.

Najkrajšie pešie okruhy 01/01/14 18:42 8 príspevkov

Túra Brankovský vodopád a hrebeň Brankova Ide o pestrú túru, kde uvidíme najvyšší vodopád v Nízkych Tatrách, horské lúky, ale aj divoký hrebeň Brankova s úzkym chodníkom, solitérnymi skalami a hustým lesom. dnes Soňa Mäkká Nízke Tatry
Túra Okruh k Červenému domčeku z Lozorna Červený domček na Lintavách je ikonické miesto, kde som už bola viackrát. Nedávno sme si ho vybrali ako cieľ okruhu po relatívne nových značkách z Lozorna, ktorými sme ešte nešli. Trasa je nenáročná, zaumienila som si, že si ju prejdem aj na bežkách, čo však vzhľadom na snehové podmienky v Malých Karpatoch začína vyzerať ako plán až na ďalšiu zimu, ak vôbec. 28/05/20 Soňa Mäkká Malé Karpaty
Správa Na Veľký Grič mohla ísť nová ferrata, stopli ju úrady Mesto Handlová plánovalo postaviť na skalách pod vrcholom Veľkeho Griča novú ferratu. Charakterom by šlo zrejme o podobný projekt ako Skalka pri Kremnici. Úrady ju však stopli kvôli pralesu priamo v tejto lokalite. Zavážili aj skúsenosti z ferraty Skalka, kde sa nedodržiava sezónna uzávera. 26/05/20 Soňa Mäkká Zaistené cesty (via ferrata, klettersteig)

Túra Hrebeňovka Javorníkov zo Žiliny Pôvodne som plánoval ísť na hrebeňovku Slanských vrchov, po ktorej dlhšie pokukujem, ale kvôli africkému moru ošípaných som nakoniec radšej pozmenil plány. Nechcel som ohroziť naše domáce prasce. Nemusel som ani dlho rozmýšľať a hneď som vedel, že náhradným plánom budú Javorníky. Pohorie cez týždeň celkom opustené so zaujímavými horskými lúkami a malými lazníckymi sídlami. včera Pavel Forgáč Javorníky
Túra Na najvyšší kopec galantského okresu Počas veľkonočných sviatkov som si všimol, že na Hikingu nie je opis trasy, ktorá by ležala celá v galantskom okrese. Rozhodol som sa, že to napravím. Ale kam ísť, keď je v okrese také množstvo atraktívnych turistických cieľov? Vybral som sa na najvyšší kopec okresu, na Šalgočskú dvojtisícovku. 30/05/20 Martin Knor Podunajsko

Najkrajšie pešie okruhy 01/01/14 18:42 8 príspevkov
    • Vydavateľstvo Dajama
    • edícia Po Slovensku
    • knižný turistický sprievodca po horách
    • kriedový papier s mäkkou väzbou
  • Hmotnosť
    • 400 g
    • 11,95 €
    • Túto značku nepredáva žiaden z obchodov v našej databáze.