Salaš pod Kýškami

19.06.06
Počas prechodu hlavným hrebeňom Veľkej Fatry sa dá kvôli nocľahu odbočiť z Ploskej na chatu pod Borišovom alebo niektorý zo salašov v jej okolí. Kto si nechce zachádzať, môže pokračovať po červenej smerom na Ostredok a využiť salaš pod Kýškami.

Koliba sa nachádza priamo pri žltej turistickej značke schádzajúcej z rázcestia pod Kýškami do Vyšnej Revúcej. Jasne ju vidno už zdiaľky pri zostupr z Ploskej naľavo asi 60 m od rázcestia. Z opačného smeru salaš nevidno, treba po zostupe z Kýšok prejsť kúsok po žltej.

Zrubová stavba má z jednej strany plechovú, z druhej šindľovú strechu. Steny sú utesnené a zvnútra obité doskami - prefukovať by nemalo. Dverami sa vojde do jediného priestoru bez okien s podlahou z udupanej hliny. Popri čelnej stene je široká pričňa na spanie, pozdĺž bočnej užšia (ale rozpadávajúca sa). Na opačnej strane stôl a kovová piecka (vyzerá funkčná).

Voda je zachytená poniže salaša v dolinke hadicou z prameňa a napĺňa aj napájadlá pre zvieratá. Latrína nie je, pred kolibou je ohnisko. Asi 300 m smerom pod Ploskú sa nachádza maringotka zrejme obývaná pastiermi. V čase mojej návštevy nebolo vidno ľudí, len zopár psov bolo uviazaných okolo nej, takže som ju nebol skúmať.

Salaš pod Kýškami 07/09/14 17:16 11 príspevkov

Túra Okruh z Magurky na Ďurkovú Druhý decembrový víkend sme sa stretli viacerí priaznivci turistiky a nášho webu, aby sme sa aj na živo porozprávali a strávili pár spoločných chvíľ. V sobotu sme sa rozpŕchli v menších či väčších skupinkách po okolí. Keďže možností tu nie je až toľko, nakoniec mnohé trasy boli variantmi uvedenej túry. 02/01/17 Michal Bukvai Nízke Tatry
Túra Z Bánoviec do Prievidze cez Strážovské vrchy Letu sa tento rok akosi nechcelo odísť, čomu som sa ako teplomilný živočích tešil. Keďže víkendy som mal obsadené rodinným programom, vzal som si tri dni dovolenky a prelom augusta a septembra som strávil potulkami cez menej známe končiny Strážovských vrchov. 30/10/16 Michal Bukvai Strážovské vrchy
Prístrešok Marianov prístrešok na Čiernom vrchu Počas viacdňového putovania južnými rázsochami Strážovských vrchov som na hrebeni Rokoša prechádzal cez Čierny vrch. Hneď pod vrcholom sa už pár rokov nachádza drevený prístrešok. Pocestný ho môžu použiť najmä ako úkryt pred prehánkou, prípadne sa uchýliť na noc, hoci veľa pohodlia neposkytne. 15/10/16 Michal Bukvai Strážovské vrchy

Túra Poludnica - okruh z Liptovského Jána Už dlho som sa chystala na balkón s výhľadom na Liptov, teda na Prednú Poludnicu a samozrejme aj na hlavný vrchol Poludnice. Ideálna konštelácia nastala v polovici júna. Jasné, ale nie horúce počasie, o deti postarané, a tak som s čistým svedomím vyrazila na okruh v severnej časti Nízkych Tatier. dnes Soňa Mäkká Nízke Tatry
Túra Poľské drevené cerkvy v Leluchówe a Dubnom v zime Pri prvej návšteve Ľubovnianskej vrchoviny pred dvomi rokmi som bol tak očarený jej krásou, že som si zaumienil zájsť sem každoročne v zasneženom januári. No ale hneď na ďalší rok mi to nevyšlo, a tak druhá zimná návšteva sa podarila až začiatkom tohto roka. včera Henrich Tomáš Ľubovnianska vrchovina, Poľsko
Túra Náučný chodník Cesta Veľkej vojny z Dúbravky Túlam sa masívom Devínskej Kobyly, hľadajúc hraničné kamene z doby tzv. Slovenského štátu. Naposledy som sa vybral, len tak po práci, zvážnicou od Sandbergu po starú Dúbravku, aby som si zresetoval hlavu. Keď som sa po zelenej vracal od Villa rustica, narazil som pred prvým domom na Brižitskej ulici na tabuľu NCH Cesta Veľkej vojny. Už som nemal čas sa po nej prejsť, a tak som sem vzal manželku na vychádzku 1. mája 2017. 24/06/17 Miroslav Svítek Malé Karpaty