Turistický sprievodca Malé Karpaty 1935

05.02.14
Keď som v diskusii na Hikingu objavil odkaz na retrosprievodcu, hneď som si povedal, že ho musím mať. Ako prisťahovalca pod Malé Karpaty ma potešil fakt, že sa dozviem zaujímavé veci o miestach, po ktorých sa rád túlam. Zistím, ako Malé Karpaty vyzerali v minulosti a na čo slúžili objekty, ktoré síce ešte v súčasnosti stoja, no sú poriadne poznačené zubom času alebo prestavané na nepoznanie. Keďže je kniha doplnená o dobové fotky a pohľadnice, potešila ma aj z pohľadu milovníka historickej fotografie.

Knižný turistický sprievodca čitateľa prevedie dávno zmenenou krajinou, ale i podhorskými mestečkami a dedinkami, ktoré by ste podľa názvov dnes márne hľadali na mape. Vedeli by ste, kam máte ísť, keby vás poslali napr. do Ompitálu, Rarboku, Biksardu alebo by ste sa mali s niekým stretnúť na Smeleku, Rachšturme alebo v Štefánikových sadoch? To sú pôvodné názvy pre Doľany, Rohožník, Bukovú, Čmeľok, Vápennú (Roštún) či Horský park v Bratislave.

Počul som názory, že v Malých Karpatoch chýba horská chata alebo útulňa. Zo sprievodcu sa dozvieme, že v minulosti boli horárne, výletné hostince, drevárne, samoty, kde pocestnému poskytli občerstvenie i nocľah, ale aj lovecké zámočky šľachty a horské vily.

Retrosprievodca začína dobovými reklamami na predajne so športovými potrebami, cestovnú kanceláriu či likérku. Na úvod nás čaká prehliadka Bratislavy, nájdeme adresy hotelov, reštaurácií, múzeí, kúpeľov a ďalších pre turistu potrebných inštitúcií. Dozvieme sa niečo z histórie a písaný text je doplnený historickými pohľadmi na hrad bez Mosta SNP či Sad Janka Kráľa (kedysi Tyršove sady) alebo prvý bratislavský mrakodrap – Manderlák. Pokračujeme potulkami po okolí Bratislavy. Vyberieme sa na Železnú studničku alebo Devín, odkiaľ sa dalo do Bratislavy vrátiť napr. parníkom.

Nasleduje kapitola „Niečo o Malých Karpatoch“. V tejto časti sa spomína geológia pohoria, tunajšia fauna a flóra, história, ale aj to, že Záhoráci sú tí, čo „vyprávajú velice tvrdo“.

Tretia časť sprievodcu „Dlhšie výlety do Malých Karpát“ začína fotkou vyhliadky na Zámčisku nad Modrou. Fotografia je zo začiatku 20. storočia a pravdepodobne aj podľa nej bola vyhliadka minulý rok znovu obnovená.

Odskočíme si do Stupavy a Perneku a vyberieme sa na „Veľký turistický výlet Bratislava – Bradlo a všetky odbočky“ po červenej značke, ktorou je značená Štefánikova magistrála. Postupne sú popísané obce nachádzajúce sa pod Malými Karpatmi od Račisdorfu (dnešná mestská časť Bratislavy - Rača) až po Brezovú pod Bradlom, niečo z ich histórie, ale hlavne možnosť turistických vychádzok z týchto obcí, trasy a možnosti občerstvenia. Ako som spomenul, celá trasa je doplnená dobovými fotografiami a keby sa dalo cestovať v čase, človek by sa hneď presunul o 100 rokov späť. V sprievodcovi je spomenutá Malokarpatská lesná železnica, ktorej stopy je v lesoch možné nájsť ešte dnes. Škoda jej, mohla byť v dnešných časoch zaujímavou atrakciou. Ale ktovie, možno by zakapala podobne ako železničná trať na úpätí záhorskej časti Malých Karpát, ktorá v súčasnosti pomaly zarastá náletovými drevinami a nepotrvá dlho a možno ju niekto rozoberie úplne.
Približne 90-kilometrový výlet končíme pohľadom na historickú fotografiu Štefánikovej mohyly na Bradle.

Parametre publikácie

• Formát: 115 x 160 mm,
• Počet strán: 244 ČB,
• Väzba: flexi,
• Príloha: farebná mapa z roku 1935 (formát 610 x 420 mm),
• Vydala Modranská Beseda v roku 2012,
• Autor pôvodného textu z roku 1935: Ľudovít Benedek,
• Zostavovatelia aktuálneho sprievodcu: Miroslav Slámka a Juraj Petrakovič,
• Dobové pohľadnice a fotografie: archív Branislava Chovana a Juraja Petrakoviča,
• Cena: 10 - 14,- € (momentálne vraj vypredaná, čaká sa na dotlač),
• Obchody: www.totemsro.sk, Martinus, Gorila.

Myslím si, že kniha si nájde čestné miesto v knižnici každého milovníka dobových fotografií a Malých Karpát. Jediné, čo možno autorom vytknúť, je číslovanie obrázkov v „Zozname vyobrazení podľa strán“, ktoré je posunuté o 2 strany dopredu a autori na to upozornili vloženým lístočkom. Ale dá sa v tom veľmi rýchlo zorientovať. Nuž, ale keď tlačiarenský škriatok úraduje...

Turistický sprievodca Malé Karpaty 1935 11/08/15 22:16 26 príspevkov

Túra Z Koniakowa do Wisły – Czarne Keď sa opäť naskytla príležitosť navštíviť poľské Sliezske Beskydy (Beskid Ślaski), nezaváhal som ani na minútu a hneď som sa nahlásil, aby mi nevyfúkli miesto v autobuse. Tak ako už predchádzajúcich 16 rokov, aj tento rok zorganizovali turisti z PTTK Wisła turistickú akciu „K prameňom Wisly“. Tento rok usporiadatelia zvolili za cieľ pochodu „Karczmu Drewutnia“ v miestnej časti mesta Wisła – Czarne. Ale sem si to musíme najskôr odkráčať. 07/05/19 Zdeno Vasilišin Západné Beskydy, Poľsko
Túra Vláčikom na Plavecký hrad Alebo presnejšie do Plaveckého Podhradia a na hrad už po svojich. Od jari kujeme plány, že sa vláčikom-Zahoráčikom niekedy zvezieme a zároveň vyrazíme na túru do Malých Karpát. Motorový vlak jazdí druhú sezónu po už takmer zaniknutej trati od konca apríla do polovice októbra počas víkendov a sviatkov. Spája Záhorskú Ves s Plaveckým Podhradím a od prípojných vlakov z Bratislavy alebo od Kútov je naň možné prestúpiť v Zohore. Okrem motorovej jednotky, ktorá premáva celoročne denne na trati Zohor – Záhorská Ves, má však zaradený špeciálny vozeň na prepravu bicyklov. 03/01/19 Zdeno Vasilišin Malé Karpaty
Recenzia Peter Wohlleben – Sprievodca lesom Knihu mi podsunul kamarát Juro so slovami: „Mám pre teba dobré čítanie.“ Najskôr asi mesiac nedotknute ležala medzi ostatnými knihami na nočnom stolíku, no keď som ju otvoril, zistil som, že to ma veru bude baviť. Autor je síce Nemec, ale poznatky z jeho knihy sa dajú aplikovať aj pre našu krajinu. Z každej stránky cítiť, že Wohlleben je skutočný milovník lesa a vo svojej knihe sa delí s čitateľom zábavnou formou a v prepojení s praxou o svoje zážitky z lesa. 17/10/18 Zdeno Vasilišin Mapy a knihy

Túra Vodopády v okolí Liptovských Revúc Jar v roku 2019 začala veľmi suchým a teplým marcom a pokračovala takým istým aprílom. Turisti sa tešili a poľnohospodári bedákali. V máji sa to však vymenilo. Studený a daždivý máj žičil poľnohospodárom, ale trápil turistov. V máji by už bolo treba stúpať aj do vyšších hôr, robiť hrebeňovky, no počasie hovorí nie! dnes Danka Tomášiková Veľká Fatra a Choč
Túra Nýdek – Veľká Čantoryje s deťmi Koncom augusta 2018 má mladšia dcéra Vilma 8 týždňov a za sebou prvý alpský výlet. Staršia dvojročná Dita je už skúsená turistka. O dva týždne na to trávime predĺžený víkend v Mostoch u Jablunkova, hneď za slovenskou hranicou. Po výlete na Girovú a upršanom dni na Trojmedzí má byť opäť pekne, a tak sa rozhodujeme pre turistický výlet na Veľkú Čantoryju (po česky Velká Čantoryje), hraničný vrchol a najvyšší bod Sliezskych Beskýd. včera Andrea Morongová Západné Beskydy, Česko
Recenzia Asolo Magnum GV – ferratové stredne vysoké topánky Hľadanie ideálnej obuvi na turistiku a pridružené aktivity je zložité. Modelov na trhu je veľké množstvo a jeden, ktorým by sa dalo pokryť všetko, je takmer nemožné nájsť. V poslednom čase som si zvykol – ako priblíženie k ideálu univerzality – používať approach polovičky. Za cenu zníženia opory dostanete vzdušnú obuv s výbornou pohyblivosťou, no členok si to môže ľahko odniesť. Ak chcete ponechať výhody approach polovičiek, no trochu zlepšiť oporu, môžete siahnuť po tzv. mid verzii, ktorá má nízky komín. Takouto mid verziou je napr. aj Asolo Magnum GV, ktorý od jari testujem. 17/07/19 Ľubomír Mäkký Obutie

Turistický sprievodca Malé Karpaty 1935 11/08/15 22:16 26 príspevkov
    • Ľudovít Benedek (1935)
      Zostavovatelia reedície Miroslav Slámka a Juraj Petrakovič (Modranská Beseda, 2012)
    • retrosprievodca (reedícia)
    • dobový turistický knižný sprievodca
    • 10 - 14 €
    • Túto značku nepredáva žiaden z obchodov v našej databáze.