Búda Sasková v Bohatej doline

05.04.14
V Malých Karpatoch nie je prebytok miest, kde by sa dalo ukryť pred nečasom, prípadne prespať v suchu. Pri potulkách neznačenými chodníkmi tohto vari najdlhšieho slovenského pohoria som narazil na stavbu pri potoku Bohatá. Neďaleko je Olšovský mlyn nad chatovou oblasťou Majdan. Aj keď je lokalita mimo hlavných turistických trás, niekomu informácia predsa len príde vhod.

Doliny nad Lošoncom patria k najširšej časti Malých Karpát. Severne prebieha hlavný hrebeň s Klokočom, Starým plášťom a Čiernou skalou, južne zas výbežok so Slepým vrchom (na starých mapách Šišoretné). Uprostred sú doliny s potokmi Parná a Bohatá s romantickými miestami ako je Solírov či Sklená huta a Kolovrátok pod masívom Roštúna.

Mňa osobne prilákal tajomný masív Dlhého vrchu, ktorý by si zaslúžil samostatný článok, ale po zostupe odtiaľ mi zrazu v doline padol zrak na drevenú stavbu pri ústí potoka Sasková do potoka Bohatá. Kúštik od asfaltovej cesty, neďaleko chatovej osady Majdan, je v lesíku umiestnená drevená búda.

Objekt a nocľah

Jednoduchá stavba je pokrytá zvlneným eternitom. Predpokladám, že šopa mohla v minulosti slúžiť správe zaniknutej zvernice ako sklad. Takéto objekty obvykle nie sú príliš vábne. Ak by tu niekto chcel prespať, musel by zhrnúť nabok popadané lístie či sem-tam pohodenú plastovú fľašu, ale milovník pobytu v prírode si dokáže odoprieť pohodlie. V živote som spal na iných miestach, toto by som vtedy považoval za hotový luxus. V prípade dažďa by sa sem mohli zmestiť traja nocľažníci, možno aj viac. Nebyť diery v streche, mohlo by tu prespať aj 10 ľudí, ale takú akciu si neviem celkom dobre predstaviť. Samozrejme, je potrebné použiť karimatky a vlastný spací vak.

Najväčším problémom je jedna chýbajúca krytina v severnej časti strechy, ale ak by sa nocľažník uložil k južnej stene, pravdepodobne by sa vyhol dažďu. Od severu chýba aj kus dosák na štíte búdy. Vo vnútri nie je nijaké zariadenie, lavice či čokoľvek. Ani pred búdou nie je ohnisko, ani nijaké sedenie.

Voda a okolie

V blízkosti som nevidel studničku, ale pre pokročilosť dennej doby som ani nehľadal. Okolo šopy tečú dva potoky a dá sa predpokladať, že v blízkosti by sa v dolinách našli pramenné stružky s čistou vodou. Ak niekto viete poradiť, napíšte do diskusie k článku.

Keby ste sa vydali odbočkou cesty na severozápad, po nejakých 2 500 metroch by ste narazili na domček pod dubom pod Starým plášťom. V tejto časti Malých Karpát je pomenej značkovaných chodníkov, ale určite sa sem oplatí prísť a užívať si romantiky osamelých dolín.

Búda Sasková v Bohatej doline 05/04/14 00:00 nová téma

Túra Pomalošľapom na Zákľuky Na Zákľuky som už narazil dávno na rôznych fórach, nepochybujem, že táto lokalita je tak trochu srdcovka pre veľa ľudí. Ale tentokrát prišiel podnet na návštevu tohto čarovného miesta úplne bizarným spôsobom: počas služobnej cesty do Spišskej sme leteli v maličkom dvojmiestnom lietadle späť Pohroním a zrak mi pritiahol tiahly lúčnatý hrebeň po ľavej ruke. Ešte v ten večer som sa ňúral v mape a bolo rozhodnuté. Sem musíme niekedy prísť peši! 07/09/18 Pavol Timko Veporské vrchy, Poľana
Recenzia Tradičné polovičky Ampato Prabos Drvivú väčšinu túr prejdem v stredných a vyšších vibramoch. Ak som chcel zvoliť ľahšiu alternatívu, obul som si buď päťprsťáky, alebo dokonca sandále, ktoré som si kúpil v horolezeckom obchode okolo roku 1992. Polovičné semišové české botasky som cielene nosil na turistiku naposledy hádam v roku 1982, ale priznám sa, že v tomto roku som začal vážne uvažovať, že si nejaké “polovičky” zadovážim. Tak ma len potešilo, keď som dostal ponuku urobiť predstavenie a stručnú recenziu na topánky Ampato GTX českého výrobcu Prabos. Okrem opisu a hodnotenia výrobku sa dočítate aj o skúsenostiach z troch vychádzok z rôzneho terénu. 22/08/18 Pavol Timko Obutie
Túra Skryté poklady Malých Karpát nad Sološnicou Už dávnejšie moju zvedavosť lákali niektoré miesta v blízkosti Sološnice, tak som sa tam začiatkom júla vybral a musím povedať, že moje očakávania boli prekonané. Ak by som chcel niekomu ukázať menej známu krásu Malých Karpát, táto krátka túra by bola dôstojným kandidátom. Iba časť trasy vedie oficiálnymi značenými trasami. 06/08/18 Pavol Timko Malé Karpaty

Túra Hochschwab - Schaufelwand a Ebenstein Nie je umenie presvedčiť 6-ročné dieťa, aby išlo s vami na prechádzku. Tato jednoducho zavelí a ide sa. Ale keď má potomok 15 a viac, vtedy takýto postup nefunguje. Teraz však vyšla iniciatíva od syna. Chcel by ísť niekam na turistiku do Rakúska. dnes Martin Knor Svet
Túra Čierna dolina, lom Prašnica a Dolná Prašnica Začiatok augusta 2018 je veľmi horúci. Horúčavy trvajú už niekoľko týždňov, paneláky sú rozpálené a človeku sa žiada zaliezť niekam do chládku. Na horách by bolo chladnejšie, ale množstvo ľudí na hrebeňoch odrádza. Slovenský raj s jeho tienistými roklinami je ďaleko a v okolí máme väčšinu chladnejších dolín schodených, a tak voláme Janke, nech dačo vymyslí. Ponúkla nám dolinu Čierno (Čierna dolina) a dolinu Dolná Prašnica. Vraj sa schladíme. včera Danka Tomášiková Kremnické vrchy, Veľká Fatra a Choč
Túra Kelčský Javorník z Chaty Tesák Po dlhšej ceste autom z Rožnova pod Radhoštěm cez valašské dedinky sme začali s Mirom stúpať do serpentín Hostýnskych vrchov. Všade po ceste sa opravovalo, na každom kilometri boli nejaké mobilné semafory. Akoby mi chceli pripomenúť starý bulharský seriál „Na každom kilometri“ – taká obdoba poľského seriálu „Štyria z tanku a pes“. Joj, v mojej mladosti takéto seriály leteli. 23/09/18 Vladimír Popluhár Svet

Búda Sasková v Bohatej doline 05/04/14 00:00 nová téma
    • Malé Karpaty: Bohatá dolina, ústie doliny Sasková medzi Olšovským mlynom a samotou Nová Bohatá
    • 3 ľudia (pohodlne), max. 10 ľudí (ak neprší) s vlastným spacákom a karimatkou
    • pramenné stružky v priľahlých dolinách
    • Majdan - Olšovský mlyn - Bohatá dolina
    • na streche chýba jeden kus eternitovej krytiny