Búda Sasková v Bohatej doline

05.04.14
V Malých Karpatoch nie je prebytok miest, kde by sa dalo ukryť pred nečasom, prípadne prespať v suchu. Pri potulkách neznačenými chodníkmi tohto vari najdlhšieho slovenského pohoria som narazil na stavbu pri potoku Bohatá. Neďaleko je Olšovský mlyn nad chatovou oblasťou Majdan. Aj keď je lokalita mimo hlavných turistických trás, niekomu informácia predsa len príde vhod.

Doliny nad Lošoncom patria k najširšej časti Malých Karpát. Severne prebieha hlavný hrebeň s Klokočom, Starým plášťom a Čiernou skalou, južne zas výbežok so Slepým vrchom (na starých mapách Šišoretné). Uprostred sú doliny s potokmi Parná a Bohatá s romantickými miestami ako je Solírov či Sklená huta a Kolovrátok pod masívom Roštúna.

Mňa osobne prilákal tajomný masív Dlhého vrchu, ktorý by si zaslúžil samostatný článok, ale po zostupe odtiaľ mi zrazu v doline padol zrak na drevenú stavbu pri ústí potoka Sasková do potoka Bohatá. Kúštik od asfaltovej cesty, neďaleko chatovej osady Majdan, je v lesíku umiestnená drevená búda.

Objekt a nocľah

Jednoduchá stavba je pokrytá zvlneným eternitom. Predpokladám, že šopa mohla v minulosti slúžiť správe zaniknutej zvernice ako sklad. Takéto objekty obvykle nie sú príliš vábne. Ak by tu niekto chcel prespať, musel by zhrnúť nabok popadané lístie či sem-tam pohodenú plastovú fľašu, ale milovník pobytu v prírode si dokáže odoprieť pohodlie. V živote som spal na iných miestach, toto by som vtedy považoval za hotový luxus. V prípade dažďa by sa sem mohli zmestiť traja nocľažníci, možno aj viac. Nebyť diery v streche, mohlo by tu prespať aj 10 ľudí, ale takú akciu si neviem celkom dobre predstaviť. Samozrejme, je potrebné použiť karimatky a vlastný spací vak.

Najväčším problémom je jedna chýbajúca krytina v severnej časti strechy, ale ak by sa nocľažník uložil k južnej stene, pravdepodobne by sa vyhol dažďu. Od severu chýba aj kus dosák na štíte búdy. Vo vnútri nie je nijaké zariadenie, lavice či čokoľvek. Ani pred búdou nie je ohnisko, ani nijaké sedenie.

Voda a okolie

V blízkosti som nevidel studničku, ale pre pokročilosť dennej doby som ani nehľadal. Okolo šopy tečú dva potoky a dá sa predpokladať, že v blízkosti by sa v dolinách našli pramenné stružky s čistou vodou. Ak niekto viete poradiť, napíšte do diskusie k článku.

Keby ste sa vydali odbočkou cesty na severozápad, po nejakých 2 500 metroch by ste narazili na domček pod dubom pod Starým plášťom. V tejto časti Malých Karpát je pomenej značkovaných chodníkov, ale určite sa sem oplatí prísť a užívať si romantiky osamelých dolín.

Búda Sasková v Bohatej doline 05/04/14 00:00 nová téma

Túra Hrebeňovka Nízkych Tatier za 6 dní, 2. časť V prvej časti príbehu som opísal časť prechodu nízkotatranskej hrebeňovky od Donovalov až po Chatu generála Milana Rastislava Štefánika pod Ďumbierom, dnes si dopovieme ako som postupne prešiel až do Telgártu cez Kráľovohoľské Tatry. 17/11/18 Pavol Timko Nízke Tatry
Túra Hrebeňovka Nízkych Tatier za 6 dní, 1. časť Na Hikingu existujú staršie články o hrebeňovke za 4 aj 5 dní, ale chodievam “pomalošľapom”, tak som si vyskúšal o niečo pohodovejší postup, kedy som vtláčal podrážky do chodníkov necelých šesť kalendárnych dní. Ani tak nemôžem tvrdiť, že to bola prechádzka, upozorňujem, že aj v tejto forme to považujem za náročnú turistiku. Uvedené vzdialenosti som skutočne nameral, odzrkadľuje to aj chodenie po vodu, za keškami a pod. 10/11/18 Pavol Timko Nízke Tatry, Starohorské vrchy
Túra Pomalošľapom na Zákľuky Na Zákľuky som už narazil dávno na rôznych fórach, nepochybujem, že táto lokalita je tak trochu srdcovka pre veľa ľudí. Ale tentokrát prišiel podnet na návštevu tohto čarovného miesta úplne bizarným spôsobom: počas služobnej cesty do Spišskej sme leteli v maličkom dvojmiestnom lietadle späť Pohroním a zrak mi pritiahol tiahly lúčnatý hrebeň po ľavej ruke. Ešte v ten večer som sa ňúral v mape a bolo rozhodnuté. Sem musíme niekedy prísť peši! 07/09/18 Pavol Timko Veporské vrchy, Poľana

Túra Ako drobec prešiel z Magurky na útulňu Ďurková Predpoveď počasia hlási posledné teplé dni na horách. Bez úvah o tom, či ide o hoax alebo pravdu, predĺžený víkend je už mesiac naplánovaný, vyrážame na Donovaly. Program za pochodu prispôsobujeme zmene počasia, najmladšiemu členovi balíme od krátkych rukávov až po zimnú vetrovku, skrátka úplne všetko. Pre nedostatok priestoru v kufri auta nám dospelým musí postačiť pár funkčných tričiek s termo mikinou na vrch. V priebehu víkendu teplota klesá z 25 na 10 stupňov. Prognózy počasia nás neodradili, v piatok šliapeme na hrebeň Nízkych Tatier a útulňu Ďurková. dnes Karolína Dobiašová Nízke Tatry
Recenzia Príbehy vrchov Dnes by som vám rada predstavila pomerne čerstvú publikáciu z vydavateľstva DAJAMA Príbehy vrchov, ktorej autorom je Marián Grebáč. Kto si v tejto chvíli spomenie na zaujímavé rozhlasové reportáže rovnakého autora z cyklu Genius loci - túry podľa literatúry, ten je na správnej stope. Príbehy vrchov, spomínaných v literárnych dielach slovenských prozaikov i básnikov, a života ľudí žijúcich v dolinách pod nimi, spojených s turistikou dneška. včera Daniela Mäkká Mapy a knihy
Recenzia Dámsky batoh Bergans Senja W 34 Na bežné túry nosím už veľa rokov turistický batoh Camelbak Fourteneer 27, ktorý som tu opisovala ešte v roku 2009. Odvtedy uplynulo dosť času a počet osôb, ktoré brávam so sebou na túry, sa zvýšil, tak som sa rozhodla pre zmenu. Konkrétne som hľadala batoh s trochu väčším objemom, ale univerzálny, s rôznymi vreckami na fľaše, mikiny, čiapky, autíčka a iné veci, ktoré deti neustále pchajú rodičom do batoha a von. Napokon z toho vyšiel dámsky batoh Senja 34 od nórskej značky Bergans. včera Soňa Mäkká Batohy

Búda Sasková v Bohatej doline 05/04/14 00:00 nová téma
    • Malé Karpaty: Bohatá dolina, ústie doliny Sasková medzi Olšovským mlynom a samotou Nová Bohatá
    • 3 ľudia (pohodlne), max. 10 ľudí (ak neprší) s vlastným spacákom a karimatkou
    • pramenné stružky v priľahlých dolinách
    • Majdan - Olšovský mlyn - Bohatá dolina
    • na streche chýba jeden kus eternitovej krytiny