Búda Sasková v Bohatej doline

05.04.14
V Malých Karpatoch nie je prebytok miest, kde by sa dalo ukryť pred nečasom, prípadne prespať v suchu. Pri potulkách neznačenými chodníkmi tohto vari najdlhšieho slovenského pohoria som narazil na stavbu pri potoku Bohatá. Neďaleko je Olšovský mlyn nad chatovou oblasťou Majdan. Aj keď je lokalita mimo hlavných turistických trás, niekomu informácia predsa len príde vhod.

Doliny nad Lošoncom patria k najširšej časti Malých Karpát. Severne prebieha hlavný hrebeň s Klokočom, Starým plášťom a Čiernou skalou, južne zas výbežok so Slepým vrchom (na starých mapách Šišoretné). Uprostred sú doliny s potokmi Parná a Bohatá s romantickými miestami ako je Solírov či Sklená huta a Kolovrátok pod masívom Roštúna.

Mňa osobne prilákal tajomný masív Dlhého vrchu, ktorý by si zaslúžil samostatný článok, ale po zostupe odtiaľ mi zrazu v doline padol zrak na drevenú stavbu pri ústí potoka Sasková do potoka Bohatá. Kúštik od asfaltovej cesty, neďaleko chatovej osady Majdan, je v lesíku umiestnená drevená búda.

Objekt a nocľah

Jednoduchá stavba je pokrytá zvlneným eternitom. Predpokladám, že šopa mohla v minulosti slúžiť správe zaniknutej zvernice ako sklad. Takéto objekty obvykle nie sú príliš vábne. Ak by tu niekto chcel prespať, musel by zhrnúť nabok popadané lístie či sem-tam pohodenú plastovú fľašu, ale milovník pobytu v prírode si dokáže odoprieť pohodlie. V živote som spal na iných miestach, toto by som vtedy považoval za hotový luxus. V prípade dažďa by sa sem mohli zmestiť traja nocľažníci, možno aj viac. Nebyť diery v streche, mohlo by tu prespať aj 10 ľudí, ale takú akciu si neviem celkom dobre predstaviť. Samozrejme, je potrebné použiť karimatky a vlastný spací vak.

Najväčším problémom je jedna chýbajúca krytina v severnej časti strechy, ale ak by sa nocľažník uložil k južnej stene, pravdepodobne by sa vyhol dažďu. Od severu chýba aj kus dosák na štíte búdy. Vo vnútri nie je nijaké zariadenie, lavice či čokoľvek. Ani pred búdou nie je ohnisko, ani nijaké sedenie.

Voda a okolie

V blízkosti som nevidel studničku, ale pre pokročilosť dennej doby som ani nehľadal. Okolo šopy tečú dva potoky a dá sa predpokladať, že v blízkosti by sa v dolinách našli pramenné stružky s čistou vodou. Ak niekto viete poradiť, napíšte do diskusie k článku.

Keby ste sa vydali odbočkou cesty na severozápad, po nejakých 2 500 metroch by ste narazili na domček pod dubom pod Starým plášťom. V tejto časti Malých Karpát je pomenej značkovaných chodníkov, ale určite sa sem oplatí prísť a užívať si romantiky osamelých dolín.

Búda Sasková v Bohatej doline 05/04/14 00:00 nová téma

Túra Orlie skaly a Klenová z Pustej Vsi Klenová je najvyšší vrch Brezovských Karpát, priťahovala môj zrak už dávnejšie. Keď som potom náhodou narazil na informácie o obnovení hrobu mladého baróna von Wattenwil nad Pustou Vsou, bolo rozhodnuté o najbližšej túre, lebo tieto dve pozoruhodnosti sa dajú pekne spojiť do jednej túry. dnes Pavol Timko Malé Karpaty
Cyklotúra Tichá a Kôprová dolina na bicykli Už dávno som si chcel pozrieť Tichú dolinu, nejako sa mi to v minulosti nikdy nepodarilo. Keď Hiking oslavoval na jeseň 15. narodeniny v Račkovej doline v hoteli Akademik, nezaváhal som a spojil som si dve najdlhšie južné tatranské doliny do jednej cyklotúry. 05/07/18 Pavol Timko Vysoké a Belianske Tatry, Západné Tatry
Túra Ako sme s Hugom zmizli v trhline na Tribeči Občas mám chuť stráviť pár osamelých dní v horách. Niektoré ženy takéto veci niekedy ťažko nesú, lebo majú pocit, že pred nimi utekáme. Ale veci sa majú inak. Pred nikým neunikáme. Keď sa takto vyberieme do hôr, hľadáme v prvom rade cestu sami k sebe. Takto nejako som si začiatkom novembra zbalil batoh, nasadil Hugovi obojok a vyrazil do Kostolian pod Tribečom. Pôvodný plán bol stráviť tri dni túlaním sa po pohorí opradenom povesťami. Čitateľa pozývam na clivé putovanie plné rozjímania a prírodných krás. 03/02/18 Pavol Timko Tribeč

Správa Objavte zabudnuté stromy slobody Chodíme okolo nich denne. Do práce, do školy, do obchodu, na návštevu a nevieme o nich. Niektoré z nich sú súčasťou našich obcí už sto rokov. Niektoré menej, ale aj tak nám majú pripomínať zlomové okamihy v našej histórii. Stromy slobody, vysadené v tzv. „osmičkových“ rokoch, ale aj inokedy. 13/07/18 Tomáš Trstenský Zaujímavosti
Cyklotúra Okolo vodnej nádrže Nová Bystrica Článok dopĺňa predchádzajúce články o Bystrickej cyklotrase. Rada by som túry doplnila o okruh na bicykloch, ktorý viedol okolo celej VN Nová Bystrica. Trasu sme prešli s manželom v jeden júnový deň. Dôvod, prečo sme išli bez detí bol ten, že celý okruh je jeho dĺžkou aj prevýšením pre deti ešte príliš náročný. Radi by sme ho prešli celý. Volíme smer tak, aby sme nové miesta prechádzali na začiatku, čiže najprv prejdeme cez Harvelku, a potom cez Riečnicu, ktorú už z bicyklovania s deťmi poznáme. Tešila som sa, že konečne po prvýkrát navštívim miesta bývalej obce Harvelka, ktorá bola spolu s Riečnicou zátopovou obcou VN. 12/07/18 Jana Bílešová Kysucká vrchovina

Búda Sasková v Bohatej doline 05/04/14 00:00 nová téma
    • Malé Karpaty: Bohatá dolina, ústie doliny Sasková medzi Olšovským mlynom a samotou Nová Bohatá
    • 3 ľudia (pohodlne), max. 10 ľudí (ak neprší) s vlastným spacákom a karimatkou
    • pramenné stružky v priľahlých dolinách
    • Majdan - Olšovský mlyn - Bohatá dolina
    • na streche chýba jeden kus eternitovej krytiny