Búda Sasková v Bohatej doline

05.04.14
V Malých Karpatoch nie je prebytok miest, kde by sa dalo ukryť pred nečasom, prípadne prespať v suchu. Pri potulkách neznačenými chodníkmi tohto vari najdlhšieho slovenského pohoria som narazil na stavbu pri potoku Bohatá. Neďaleko je Olšovský mlyn nad chatovou oblasťou Majdan. Aj keď je lokalita mimo hlavných turistických trás, niekomu informácia predsa len príde vhod.

Doliny nad Lošoncom patria k najširšej časti Malých Karpát. Severne prebieha hlavný hrebeň s Klokočom, Starým plášťom a Čiernou skalou, južne zas výbežok so Slepým vrchom (na starých mapách Šišoretné). Uprostred sú doliny s potokmi Parná a Bohatá s romantickými miestami ako je Solírov či Sklená huta a Kolovrátok pod masívom Roštúna.

Mňa osobne prilákal tajomný masív Dlhého vrchu, ktorý by si zaslúžil samostatný článok, ale po zostupe odtiaľ mi zrazu v doline padol zrak na drevenú stavbu pri ústí potoka Sasková do potoka Bohatá. Kúštik od asfaltovej cesty, neďaleko chatovej osady Majdan, je v lesíku umiestnená drevená búda.

Objekt a nocľah

Jednoduchá stavba je pokrytá zvlneným eternitom. Predpokladám, že šopa mohla v minulosti slúžiť správe zaniknutej zvernice ako sklad. Takéto objekty obvykle nie sú príliš vábne. Ak by tu niekto chcel prespať, musel by zhrnúť nabok popadané lístie či sem-tam pohodenú plastovú fľašu, ale milovník pobytu v prírode si dokáže odoprieť pohodlie. V živote som spal na iných miestach, toto by som vtedy považoval za hotový luxus. V prípade dažďa by sa sem mohli zmestiť traja nocľažníci, možno aj viac. Nebyť diery v streche, mohlo by tu prespať aj 10 ľudí, ale takú akciu si neviem celkom dobre predstaviť. Samozrejme, je potrebné použiť karimatky a vlastný spací vak.

Najväčším problémom je jedna chýbajúca krytina v severnej časti strechy, ale ak by sa nocľažník uložil k južnej stene, pravdepodobne by sa vyhol dažďu. Od severu chýba aj kus dosák na štíte búdy. Vo vnútri nie je nijaké zariadenie, lavice či čokoľvek. Ani pred búdou nie je ohnisko, ani nijaké sedenie.

Voda a okolie

V blízkosti som nevidel studničku, ale pre pokročilosť dennej doby som ani nehľadal. Okolo šopy tečú dva potoky a dá sa predpokladať, že v blízkosti by sa v dolinách našli pramenné stružky s čistou vodou. Ak niekto viete poradiť, napíšte do diskusie k článku.

Keby ste sa vydali odbočkou cesty na severozápad, po nejakých 2 500 metroch by ste narazili na domček pod dubom pod Starým plášťom. V tejto časti Malých Karpát je pomenej značkovaných chodníkov, ale určite sa sem oplatí prísť a užívať si romantiky osamelých dolín.

Búda Sasková v Bohatej doline 05/04/14 00:00 nová téma

Túra Hoľazne a Vlčinec z Iliavky Túry sa rozmnožujú výhľadmi, vedeli ste to? Keď sme minule nocovali v prístrešku Santa Fe pod Hoľazňami, s obdivom som hľadel na strminy nad nami a kládol som si otázku, čo to tam hore vlastne je. Doma som to pozeral v mape a tento kúštik našej domoviny ma veľmi zaujal, už aj preto, že rozoklaný skalnatý masív neoplýva žiadnou turistickou značkou. 28/10/19 Pavol Timko Strážovské vrchy
Túra Túlačka cez Vlčí kút, Rakytu a Veľkú Somorovú Tribeč mi prirástol k srdcu. Napriek temnej povesti, ktorá vznikla po vydaní známeho slovenského hororu, je to skôr útulné, neveľké pohorie, priam ideálne pre tiché táranie sa v krásnej prírode. V tomto prípade som si chcel dopriať krátku túlačku v okolí Loviec a zároveň článkom otváram edíciu “Paliho bezvýznamných vandrov”. 21/10/19 Pavol Timko Tribeč
Túra Okolo Omšenia cez Baské, Homôľku a Bartošovicu Bez mučenia sa priznám, že Strážovské vrchy sú pre mňa takmer nedotknutým terénom. Lezenie pri Omšenskej Babe a silvestrovský pobyt v Chvojnici sa odohrali ešte hlboko v minulom tisícročí. Už ani neviem, prečo som sa začal ňúrať v mape práve okolo Omšenia – vrchy, výhľady, pramene, prístrešky – každopádne sa mi zrodil v hlave hrubý koncept. Najprv som mal ísť sám, ale potom sa Monike podarilo odtrhnúť sa od povinností, a tak sme mohli vyraziť v kompletnej zostave aj s Hugom a Čili. 18/10/19 Pavol Timko Strážovské vrchy

MTB Čiernohuzec - cyklookruh z Levoče Tiché Levočské vrchy predstavujú vďaka dobrým cestám a mimoriadne zaujímavým lokalitám ideálny priestor pre atraktívnu cykloturistiku. Na trase môžeme objavovať ich donedávna utajenú krásu, pričom vyjdeme na tri vrcholy: Jankovec, Chmeľov a Čiernohuzec. dnes Karol Mizla Levočské vrchy
Podcast O Geocachingu s Matúšom Morongom Geocaching je hra založená na hľadaní skrýš pomocou GPS. Pôvodne išlo o malú komunitnú záležitosť, museli ste totiž mať GPS prístroj, ktorý nebol práve lacný. Tak sa ku Geocachingu dostávali najmä turisti, ktorí mali takýto prístroj kvôli navigácii v horách. Zásadnejší prienik do mainstreamu prišiel s nástupom smartfónov. V dvanástej epizóde podcastu HIKING.SK sme sa rozprávali s Matúšom Morongom, našim autorom. Je dlhoročným kešerom, aktuálne pôsobí ako reviewer a medzi kešermi je známy pod nickom Rikitan. včera Ľubomír Mäkký Rozhovory
Recenzia Bridgedale Stormsock – nepremokavé cykloponožky Jesenné obdobie nemusí znamenať koniec cyklosezóny, ak sa cyklista dobre vystrojí. Pokiaľ sa vám však nechce kupovať nové tretry, máte v zásade dve možnosti, ako ochrániť nohy pred chladom a vodou. Jednou sú nepremokavé návleky, druhou nepremokavé ponožky. Druhú menovanú možnosť som vyskúšal s ponožkami Bridgedale Stormsock v strednej hrubej verzii. včera Ľubomír Mäkký Obutie

Búda Sasková v Bohatej doline 05/04/14 00:00 nová téma
    • Malé Karpaty: Bohatá dolina, ústie doliny Sasková medzi Olšovským mlynom a samotou Nová Bohatá
    • 3 ľudia (pohodlne), max. 10 ľudí (ak neprší) s vlastným spacákom a karimatkou
    • pramenné stružky v priľahlých dolinách
    • Majdan - Olšovský mlyn - Bohatá dolina
    • na streche chýba jeden kus eternitovej krytiny