Búda Búda Sasková v Bohatej doline

V Malých Karpatoch nie je prebytok miest, kde by sa dalo ukryť pred nečasom, prípadne prespať v suchu. Pri potulkách neznačenými chodníkmi tohto vari najdlhšieho slovenského pohoria som narazil na stavbu pri potoku Bohatá. Neďaleko je Olšovský mlyn nad chatovou oblasťou Majdan. Aj keď je lokalita mimo hlavných turistických trás, niekomu informácia predsa len príde vhod.

Malé Karpaty: Bohatá dolina, ústie doliny Sasková medzi Olšovským mlynom a samotou Nová Bohatá
270 m n. m.
3 ľudia (pohodlne), max. 10 ľudí (ak neprší) s vlastným spacákom a karimatkou
trojsezónna (bez vykurovacieho telesa)
pramenné stružky v priľahlých dolinách
Spojenie
Majdan - Olšovský mlyn - Bohatá dolina
Dalšie info
na streche chýba jeden kus eternitovej krytiny

Doliny nad Lošoncom patria k najširšej časti Malých Karpát. Severne prebieha hlavný hrebeň s Klokočom, Starým plášťom a Čiernou skalou, južne zas výbežok so Slepým vrchom (na starých mapách Šišoretné). Uprostred sú doliny s potokmi Parná a Bohatá s romantickými miestami ako je Solírov či Sklená huta a Kolovrátok pod masívom Roštúna.

Mňa osobne prilákal tajomný masív Dlhého vrchu, ktorý by si zaslúžil samostatný článok, ale po zostupe odtiaľ mi zrazu v doline padol zrak na drevenú stavbu pri ústí potoka Sasková do potoka Bohatá. Kúštik od asfaltovej cesty, neďaleko chatovej osady Majdan, je v lesíku umiestnená drevená búda.

Objekt a nocľah

Jednoduchá stavba je pokrytá zvlneným eternitom. Predpokladám, že šopa mohla v minulosti slúžiť správe zaniknutej zvernice ako sklad. Takéto objekty obvykle nie sú príliš vábne. Ak by tu niekto chcel prespať, musel by zhrnúť nabok popadané lístie či sem-tam pohodenú plastovú fľašu, ale milovník pobytu v prírode si dokáže odoprieť pohodlie. V živote som spal na iných miestach, toto by som vtedy považoval za hotový luxus. V prípade dažďa by sa sem mohli zmestiť traja nocľažníci, možno aj viac. Nebyť diery v streche, mohlo by tu prespať aj 10 ľudí, ale takú akciu si neviem celkom dobre predstaviť. Samozrejme, je potrebné použiť karimatky a vlastný spací vak.

Najväčším problémom je jedna chýbajúca krytina v severnej časti strechy, ale ak by sa nocľažník uložil k južnej stene, pravdepodobne by sa vyhol dažďu. Od severu chýba aj kus dosák na štíte búdy. Vo vnútri nie je nijaké zariadenie, lavice či čokoľvek. Ani pred búdou nie je ohnisko, ani nijaké sedenie.

Voda a okolie

V blízkosti som nevidel studničku, ale pre pokročilosť dennej doby som ani nehľadal. Okolo šopy tečú dva potoky a dá sa predpokladať, že v blízkosti by sa v dolinách našli pramenné stružky s čistou vodou. Ak niekto viete poradiť, napíšte do diskusie k článku.

Keby ste sa vydali odbočkou cesty na severozápad, po nejakých 2 500 metroch by ste narazili na domček pod dubom pod Starým plášťom. V tejto časti Malých Karpát je pomenej značkovaných chodníkov, ale určite sa sem oplatí prísť a užívať si romantiky osamelých dolín.