Vrchteplá – Havrania skala – Kostolec

09.04.14
Je krásne ráno. Až k neuvereniu, že je februárové. Moja priateľka a ja odchádzame medzimestskou autobusovou linkou do dedinky Vrchteplá, odkiaľ máme na pláne vystúpiť na vrchol krásneho vyhliadkového kopca, na Havraniu skalu. Vyrážame z obce a ešte netušíme, že dnes nás čakajú teplé slnečné lúče a leňošenie v tráve, brodenie sa v hlbokom lístí a aj pravá zimná guľovačka.

Vrchteplá, družstvo – Vodičná – Havrania skala (Hoľazne) – Kostolec, časť Pastovník

Výstup

Naša túra začína v Považskej Bystrici, odkiaľ sa prímestským autobusom vydávame do malej obce Vrchteplá v Súľovských vrchoch. Vystupujeme na predposlednej zastávke pri zanedbanom roľníckom družstve. Víta nás upokojujúce ticho prírody prerušované iba brechotom strážnych psov z družstevného komplexu, ktorý je iba tichou spomienkou minulého režimu. Od autobusovej zastávky pokračujeme po asfaltovej ceste späť, odkiaľ nás priviezol autobus. Za zákrutou cesty, približne dvadsať metrov od prvej brány do družstva, kde je po našej pravej strane vidieť strmý svah, sa stráňou smelo púšťame nahor. Keďže cesta nie je značená, hľadáme si najschodnejší chodník sami.

Lesíkom sa derieme po prudkom trávnatom hrebeni hore, sem-tam križujeme pár chodníčkov, no volíme si vlastnú cestu. Za pomoci prichytávania sa stromov sa za pár minút dostávame zo strmých miest na príjemnejšie stúpanie, kde je hrebeň jasne znateľný. Keďže prevažnú časť túry ide o hrebeňovku, nie je kde zablúdiť. Stačí sa držať vrcholového chodníčka, ktorý je na hrebeni prehľadne prešliapaný. Hneď, ako vychádzame nad les, odvšadiaľ navôkol nás vítajú krásne výhľady, obzvlášť na Veľký a Malý Manín s Manínskou tiesňavou uprostred.

Hrebeň pokračuje striedavo skalnatým prostredím bez stromov, občasne lesným porastom, ale chodník pokračuje stále jasným hrebeňom. Po pomerne dlhom postupe hrebeňom prichádzame k drevenej tabuľke, označujúcej vrchol Havranej skaly, domácimi nazývaná aj Hoľazne. Z hory je v dobrom počasí nádherný výhľad všade navôkol, hlavne na Malú Fatru od Lúčianskej časti cez Krivánsku časť vrátane Veľkého a Malého Rozsutca i priľahlé Súľovské vrchy.

Zostup

Ako zostupovú cestu si volíme menej rozpoznateľný chodník, smerujúci do dedinky Kostolec. Cesta je najskôr jasná, chodník napriek tomu, že nie je turisticky značený, je dobre viditeľný. No neskôr, nad dedinou, sa začína križovať s mnohými lesnými cestami, prevažne zvažnicami, kde začíname voliť cestu intuitívne, v rámci udržiavania smeru k domom pod nami. Po príchode do Kostolca čakáme na autobus, ktorý nás zavezie späť domov, z krásneho kraja a čistej prírody Súľovských vrchov.

Vrchteplá – Havrania skala – Kostolec 11/04/14 21:52 6 príspevkov

Cyklotúra Okolo Strážovských vrchov Téma túry bola vždy pre mňa dôležitým motivátorom. Cyklistika ponúka obrovské množstvo športového vyžitia, no to pravé orechové pre mňa prichádza až po pridaní silného, tematického základu. A tak mi niekedy počas zimy v hlave skrsla myšlienka trasy s názvom „Okolo Strážovských vrchov.“ 28/06/18 Michal Bašo Strážovské vrchy, Súľovské vrchy
Ferrata Dolomity – Monte Paterno zo všetkých strán V Dolomitoch každý cestovateľ, turista či horolezec určite nájde dostatok príležitostí na realizáciu svojich aktivít. Nespočetné vrcholy ihiel, štítov a veží tvoria pestrú paletu pre výber každému dobrodruhovi. Ale jeden z týchto vrcholov ma zaujal natoľko, že som sa rozhodol vám sprostredkovať zážitky a skúsenosti z ciest naň. Ide o nádherný a exponovaný vrchol Monte Paterno. 17/01/17 Michal Bašo Zaistené cesty (via ferrata, klettersteig)
Lezenie Sextenské Dolomity - výstup na Cima Grande Tre Cime di Lavaredo sú jedným z najznámejších symbolov Dolomitov. Mnohým sú veže známe aj napriek tomu, že v Dolomitoch nikdy pred tým neboli, nakoľko sa nachádzajú na každej druhej fotografii z danej oblasti. Ja som ich mal prvýkrát možnosť vidieť naživo pred tromi rokmi, keď som bol na feratách v ich okolí. Každého bez rozdielu nadchne predovšetkým ich monumentálna expozícia z každej svetovej strany. Už vtedy, pri prvom pohľade som vedel, že na ich vrchol sa chcem dostať. 01/11/16 Michal Bašo Svet

Túra Rudník a Rajtopíky z priesmyku Branisko Asi tak pol dňa sa krajina bude kúpať v slnečnom svetle. Taká je predpoveď na zajtrajší deň po tom, čo prvý sneh zavítal začiatkom zimy aj do nižších kopcov. Vyberám sa teda na prechádzku na Branisko, malé pohorie v centrálnej časti východného Slovenska, ktoré je svojou polohou priam predurčené k pekným výhľadom. V jeho strede leží priesmyk Branisko (alebo aj sedlo Chvalabohu), v najnižšej časti hrebeňa pohoria, kadiaľ prechádza stará hlavná cesta. Od otvorenia tunela Branisko je to už podstatne menej rušné miesto, zďaleka sa však nedá hovoriť o nejakom pokojnom miestečku. Práve odtiaľ začínam dnešný turistický výlet. dnes Peťo Nový Branisko
Túra Z Lysca na Kľak - jarná samota vo Veľkej Fatre Po prechode liptovského hrebeňa Veľkej Fatry ma prirodzene zaujímal aj jeho sused, divoký, menej chodený turčiansky. Jeho časť od Borišova po Malý Lysec som si kedysi prešiel s kamarátmi, ale severnejšie sme sa vtedy nedostali. Keď som si v máji študoval mapy, veľkofatranské lesy a ich jarná krása ma k sebe zasa akosi pritiahli. Nemám síce dosť času na kompletnú hrebeňovku, ale na prejdenie ďalšieho úseku to stačiť bude. Počasie hlásia ideálne a teším sa, čo mi putovanie pre mňa doposiaľ neznámym krajom prinesie. včera Martin Baniari Veľká Fatra a Choč
Prístrešok Chata Podhradská dolina Podhradskou dolinou vedie jeden z prístupov na Rokoš (od Uhrovského Podhradia). Podľa stavu chodníka pod sedlom nie je modro značkovaný chodník príliš využívaný, ale znalosť o možnosti úkrytu v závere doliny sa môže hodiť a niekomu zabezpečiť aj nocľah v suchu (tak ako mne). 24/08/19 Michal Bukvai Strážovské vrchy

Vrchteplá – Havrania skala – Kostolec 11/04/14 21:52 6 príspevkov
    • Súľovské vrchy (CHKO Strážovské vrchy)
    • jar
    • 04.02.2014
    • Považská Bystrica (vlak, bus) - Vrchteplá (bus)
      Kostolec (bus) - Považská Bystrica (vlak, bus)