Salaš Sestričky

11.07.06
Jednou z možností na prenocovanie pri potulkách po Veľkej Fatre je aj salaš "Sestričky" nachádzajúci sa v závere Ľubochnianskej doliny pod hrebeňom spájajúcim Ploskú a Borišov. Pomenovanie zrejme získal vďaka tomu, že sa jedná o dve koliby stojace neďaleko od seba.

Koliby sa nachádzajú 50 m naľavo od žltej značky zostupujúcej do Ľubochnianskej doliny, asi 500 m od rázcestia na Močidlách pri chate pod Borišovom. Pri postupe červenou Veľkofatranskou magistrálou od Malého Lysca a Javoriny ich vidno už spod Šoproňa naľavo v doline a dá sa k nim zbehnúť lúkami a cez potok. Pri zostupe z Ploskej je dvojica tiež zdiaľky viditeľná vpravo od smeru postupu.

Staršia z kolíb je voľne prístupná. Vchádza sa do rozsiahleho pitvora, ktorý má podlahu len z udupanej hliny, bez okien a zariadenia. Z neho sa ďalšími dverami vojde do obytnej časti s doštenou podlahou a dvomi oknami s dvojitými sklami. Spať sa dá na dvoch drevených poschodových pričniach. Upozornenie: pastieri zrejme boli vtedy dosť územčistí - postele sú konštruované tak pre maximálne 170 cm chlapa. V kúte je umiestnená murovaná piecka v dosť chatrnom stave - kým získa ťah isto narobí dosť dymu. Pri okne je neveľký stôl, po stenách police. Steny sú obité sololitom a miestami vyzdobené obrázkami sporo odetých dievčat.

Novšia koliba je uzamknutá, v sezóne zrejme využívaná pastiermi. Má však zastrešenú verandu, kde by sa dalo skryť pred dažďom. Neďaleko kolíb je ešte menšia kôlňa s podlahou z udupanej hliny - v núdzi by aj tá poslúžila.

Poniže kolíb tečie v doline potôčik a hneď nad ním je rúrkou zachytený stredne výdatný prameň. Latrínu som nezaregistroval.

Kapacita nocľažníkov v obytnej časti staršej koliby je 4 na pričniach + 3-4 na podlahe. Ďalší 10 sa menej pohodlne vyspia v pitvore. Využiť sa dá aj veranda novšej koliby (3 ks), prípadne kôlňa (4 ks).

Salaš Sestričky 11/11/17 19:37 6 príspevkov

Túra Okolo Moštencov Mám obľúbenú túru, ktorú zvyknem s malými obmenami absolvovať aspoň raz za rok. Či už ako jarný rozbeh sezóny alebo ako operatívne vyplnenie voľného dňa. Netreba mi totiž stíhať žiadny dopravný spoj, jednoducho vypadnem z domu a po pár hodinách sa tam opäť objavím. 17/01/20 Michal Bukvai Súľovské vrchy
Túra Belá – Belianske skaly – Terchová Tradičné koncoročné stretnutie autorského kolektívu sa konalo znova pod Malou Fatrou. A tradične sme sobotnú túru absolvovali vo dvojici s Mirom. Keď som mu v predvečer predstavil môj plán, vravím mu: "Asi Ťa tento rok sklamem, bude to taká seniorská trasa podhorím..." Ale nakoniec sme boli spokojní. 29/12/19 Michal Bukvai Malá Fatra
Prístrešok Vrchlúky Z Ružomberka je vyznačených viacero alternatív prístupu na liptovskú vetvu hrebeňa Veľkej Fatry. Všetky sa stretávajú v oblasti Vlkolínskych lúk na západnom úpätí vrchu Sidorovo. V okolí Vlkolínca je tiež viacero trás NCH a pravdepodobne v rámci ich budovania postavili aj niekoľko prístreškov. Jeden sa nachádza na Vrchlúkach. 07/12/19 Michal Bukvai Veľká Fatra a Choč

Reportáž 500 km od Slovenska a predsa doma Kedysi to bola jedna krajina. Lenže je to už 300 rokov, čo naši krajania odišli z "Horných Uhier" na tzv. "Dolnú zem", na juh Uhorska. Dnes žijú v kraji Vojvodina na severe Srbska, ale tiež v Chorvátsku, Maďarsku a priľahlom cípe Rumunska. Dolnozemskí Slováci, ktorí tri storočia obývajú šíre roviny Veľkej dunajskej nížiny (Alföld). Že to nie je len pár vymierajúcich dediniek sa dozviete. dnes Tomáš Trstenský Svet
Túra Cez Malé Pieniny (sedlo Vabec – Červený Kláštor) Pieniny sú síce maličkým národným parkom, ale svojou rozmanitosťou sú stále oblasťou, kam sa rád vraciam. Zvlášť som si obľúbil a často navštevujem lokalitu blízko sedla Rozdiel nad Litmanovou. A pri voľbe dvojdňovej turistiky padla opäť voľba na túto oblasť s plánom, že noc strávime práve v tomto sedle. včera Stanislav Ďurica Pieniny
Túra Z Jablunkovského k Vlárskemu priesmyku (1) Aj keď som už niečo v živote prešiel, jedna časť Slovenska mi bola úplne neznáma. Severozápadné pohraničie Slovenska. Po jednom náhodnom zbere čučoriedok v oblasti Stratenca ma hrebeň Javorníkov chytil za srdce. Taký pekný kraj a pre mňa bez preháňania Terra incognita. Musím s tým niečo vykonať. Pomaly sa rodil plán na prechod pohraničných hôr z oblasti Beskýd Javorníkmi k Bielym Karpatom jedným vrzom. 18/01/20 Vladimír Mikuš Javorníky, Západné Beskydy

Salaš Sestričky 11/11/17 19:37 6 príspevkov
    • Veľká Fatra, záver Ľubochnianskej doliny medzi Ploskou a Borišovom
    • 8-15 osôb, spacák a karimatka nutné
    • jeden objekt uzavretý, druhý prístupný, bez hospodára