Búda Zákluka pod Prieľačinou

19.04.14
Cestou z Hôrky nad Váhom na hrebeň Považského Inovca sme natrafili na užitočný objekt v Hôrčanskej doline. Je to prístrešok pre lesákov a počas nepriazne počasia môže poslúžiť okoloidúcim ako núdzový prístrešok na prečkanie dažďa, odvážnejším aj na prespanie (na zemi). Nachádza sa kúsok pod hrebeňom Považského Inovca, na jeho západnej strane.

Búda nie je na žiadnej turistickej trase. Hlavný prístup je po asfaltke od Hôrky nad Váhom, cez Adolfov dvor popri potoku stále rovno. Na lesnej križovatke s novým dopravným značením treba pokračovať stále popri Hôrčanskom potoku. Natrafíte na ňu v 180-stupňovej zákrute lesáckeho depa. Z hrebeňa sa dá ku nej dostať lesnými cestami od Prieľačiny, od modrej značky pod Ostrým vrchom, alebo akokoľvek krížom-krážom za šípkou v navigácii.

Búda je jednoduchá drevená stavba so sedlovou strechou, cca 4 x 3 m. Vo vnútri nie je podlaha, iba udupaná hlina. Po stranách sú dve lavice, úzke, skôr iba na sedenie. V stene oproti dverám je vidno, že tu kedysi bola aj piecka, žiaľ, teraz tam nie je.

Strešná krytina je dobre zachovaný vlnitý eternit, akurát na polovici dĺžky štítu mierne presvitá úzka škára. Zrejme odfúklo vrchné krycie plechy. Boli sme tam za výdatného dažďa a nevidel som, že by dovnútra nejako výrazne zatekalo. Búda má uzatvárateľné dvere a aj vďaka térovému papieru poskytuje vcelku slušné závetrie.

Najbližšia známa studnička je až pri útulni Izba. Búda sa však nachádza pri Hôrčanskom potoku, takže ak sa vám nebude chcieť hľadať pramene jeho troch prítokov, na varenie jej budete mať dosť.

Búda Zákluka pod Prieľačinou 21/06/17 12:30 1 príspevok

Túra BéKáčko - absolútny prechod Bielych Karpát Hrebeňovky sú na Slovensku obľúbenou turistickou disciplínou. Katalóg najobľúbenejších ponúka Malé Karpaty, Vtáčnik či Považský Inovec, pokračuje masovkami Malá a Veľká Fatra až po lahôdky pre fajnšmekrov v podaní Nízkych a Západných Tatier. Určite ich je viac, no nie je cieľom článku ich všetky menovať. Nás zaujali tentoraz naše Biele Karpaty. 28/01/17 Jaroslav Naď Biele Karpaty
Túra Sicília - výstup na Monte Cofano Ak ste čítali môj predošlý článok, ako a kam zdrhnúť z pláže na kopce počas rodinnej dovolenky na západe Sicílie, určite viete, že základom je vybrať destináciu, kde sa vôbec nejaké kopce nachádzajú. Počas dovolenky som si tak odbehol po Monte Monaco na Monte Cofano, ktorému je venovaný článok. 25/10/16 Jaroslav Naď Svet
Túra Sicília - výstup na Monte Monaco Ak ste si na úvodnom obrázku všimli len slnečníky a more, ďalej radšej ani nečítajte. Článok je, aj keď samozrejme nie výhradne, určený obetavým partnerom-horalom, ktorých krajšia polovička preferuje chytanie zlúčeniny bronzu v polohe ležmo na piesku, za ktorý by si slovenský murár nechal do kolena vŕtať a za šplechotu nepitnej vody pod slnkom, ktoré za ideálnych podmienok aj starému vetchému berberovi vysuší posledný tuk na ušnom laloku. 11/10/16 Jaroslav Naď Svet

Túra Rudník a Rajtopíky z priesmyku Branisko Asi tak pol dňa sa krajina bude kúpať v slnečnom svetle. Taká je predpoveď na zajtrajší deň po tom, čo prvý sneh zavítal začiatkom zimy aj do nižších kopcov. Vyberám sa teda na prechádzku na Branisko, malé pohorie v centrálnej časti východného Slovenska, ktoré je svojou polohou priam predurčené k pekným výhľadom. V jeho strede leží priesmyk Branisko (alebo aj sedlo Chvalabohu), v najnižšej časti hrebeňa pohoria, kadiaľ prechádza stará hlavná cesta. Od otvorenia tunela Branisko je to už podstatne menej rušné miesto, zďaleka sa však nedá hovoriť o nejakom pokojnom miestečku. Práve odtiaľ začínam dnešný turistický výlet. dnes Peťo Nový Branisko
Túra Z Lysca na Kľak - jarná samota vo Veľkej Fatre Po prechode liptovského hrebeňa Veľkej Fatry ma prirodzene zaujímal aj jeho sused, divoký, menej chodený turčiansky. Jeho časť od Borišova po Malý Lysec som si kedysi prešiel s kamarátmi, ale severnejšie sme sa vtedy nedostali. Keď som si v máji študoval mapy, veľkofatranské lesy a ich jarná krása ma k sebe zasa akosi pritiahli. Nemám síce dosť času na kompletnú hrebeňovku, ale na prejdenie ďalšieho úseku to stačiť bude. Počasie hlásia ideálne a teším sa, čo mi putovanie pre mňa doposiaľ neznámym krajom prinesie. včera Martin Baniari Veľká Fatra a Choč
Prístrešok Chata Podhradská dolina Podhradskou dolinou vedie jeden z prístupov na Rokoš (od Uhrovského Podhradia). Podľa stavu chodníka pod sedlom nie je modro značkovaný chodník príliš využívaný, ale znalosť o možnosti úkrytu v závere doliny sa môže hodiť a niekomu zabezpečiť aj nocľah v suchu (tak ako mne). 24/08/19 Michal Bukvai Strážovské vrchy

Búda Zákluka pod Prieľačinou 21/06/17 12:30 1 príspevok
    • Považský Inovec: pod vrchom Prieľačina
    • 2 osoby na podlahe s vlastnou karimatkou a spacím vakom
    • v blízkosti preteká Hôrčanský potok