Salaš pod Ploskou

13.07.06 → posledná aktualizácia: 12.11.15
Ďalšou z možností na prenocovanie v oblasti Ploskej a Borišova je okrem samotnej chaty pod Borišovom a iných salašov v okolí aj salaš pod hrebeňom spájajúcim Ploskú a Borišov umiestnený za miernym návrším smerom do Necpalskej doliny.
Pozor, objekt je od jesene 2015 nepoužiteľný. Pri plánovaní túr s ním nerátajte!

Nachádza sa asi 50 m od turistického chodníka (súbeh červenej, modrej a zelenej značky) vedúceho od rázcestia pri chate pod Borišovom na Ploskú resp. jej traverzy. Pri postupe od chaty sa nedá prehliadnuť zrub napravo od značky, zrejme patriaci k salašu. Časť je uzamknutá. Otvorená polovica má hlinenú podlahu a okná kryté len roztrhaným igelitom. V núdzi by ale poslúžila. Chodníčkom poza tento objekt sa po pár metroch dá poza návršie dostať k samotnému salašu. Z opačného smeru pri zostupe z Ploskej sa dá strecha zbadať. Buď treba ísť až k spomínanému zrubu alebo odbočiť pred návrším doľava (značky ho obchádzajú sprava) a po 50 m sme pri salaši.

Zrubová stavba je vo veľmi dobrom stave a má obnovenú strechu. Pomerne rozsiahly vnútorný priestor je nedelený, má doskovú podlahu. Na spanie slúžia dve poschodové postele s matracmi, k dispozícii sú aj ďalšie voľné matrace. Uprostred je kachľová piecka v dobrom stave. Koliba je dobre zaizolovaná, dve okná sú kryté aj okenicami, dnu sa vchádza dvojitými dverami. V miestnosti je stôl s lavicami a police na odkladanie.

Zo svahu za salašom vedie mostík na povalu s veľkým strešným oknom. Takmer celý rozsiahly priestor je pokrytý matracmi a dá sa využiť na prenocovanie. Koliba je uspôsobená na uzamykanie (závory na okenice aj dvere), ale pri mojich návštevách som ju vždy našiel otvorenú a prázdnu (bez pastierov - hoci vyzerá využívaná).

Vodu som nikde v blízkosti nenašiel (možno nižšie v Necpalskej doline?), takže najbližší známy prameň je pri salaši Sestričky (cez hrebeň a do susednej Ľubochnianskej doliny - asi 500 m). Pred salašom je ohnisko, neďaleko latrína.

Kapacita nocľažníkov (závisí od toho, či je prístupná dolná obytná časť): 4 na posteliach + 6-8 na zemi, 10 na povale. V núdzi aj ďalších 6 v neďalekom zrube.

Salaš pod Ploskou 19/10/19 20:50 136 príspevkov

Túra Roháče – Plačlivé a Ostrý Roháč Týždeň uplynul a po nevýraznom studenom fronte, ktorý načas zhoršil počasie cez víkend sa od západu znova rozširuje tlaková výš. Tradične, v sobotu sa chystá prechod ďalšieho, a tak, ignorujúc piatok 13-teho, znovu si so šéfom vybavujeme voľno v práci. Trasa je tentoraz jasná – pokračovanie hrebeňa Roháčov. 31/10/19 Michal Bukvai Západné Tatry
Túra Roháče – Baníkov a Tri kopy Letné horúčavy pominuli a s nimi aj búrky na horách, ktoré v auguste hrozili takmer každodenne. Na prvý septembrový týždeň predpovede hlásili stabilné slnečné počasie, ale už v piatok mal opäť od západu prechádzať front. Našťastie, keď má človek za šéfa turisticky naladeného človeka, nie je problém uvoľniť sa aj v pracovný deň. Nakoniec si voľno vybavil aj samotný šéf a operatívne sme sa dohodli na štvrtok. 23/10/19 Michal Bukvai Západné Tatry
Prístrešok Chata Závršie Počas putovania Bielymi Karpatmi a Chvojnickou pahorkatinou som si spravil okruh zo Sobotišťa. Pod Uchánkom je možnosť nocľahu v obnovenej útulni. Jedinou nevýhodou je neprítomnosť vodného zdroja. Pri klesaní do doliny potoka Teplica som v lokalite Závršie natrafil na chátrajúcu poľovnícku chatu s voľne prístupnou terasou. Môže poslúžiť ako alternatíva, ak niekto nestíha pod Uchánok. 05/10/19 Michal Bukvai Myjavská pahorkatina, Záhorie

Túra Važecká dolina s deťmi Uznávam, že názov článku je trochu zavádzajúci, keďže Važecká dolina je jediná z hlavných vysokotatranských dolín, ktorej dnom nevedie turistický chodník. Po jej západnom okraji však vedie chodník na Kriváň, ktorý umožňuje množstvo pohľadov do doliny, dávajúc tak príležitosť dostatočne ju spoznať. V rámci nášho rodinného spoznávania tatranských dolín využívame túto možnosť a v jeden horúci letný deň sa vyberáme do „odľahlejšej“ časti Tatier. Našim cieľom nie je Kriváň, ten je zatiaľ privysoko, skôr ide o to nestratiť v horúcom lete kondíciu a zároveň sa trochu schladiť na nejakom peknom mieste vo výškach niekde nad kosodrevinou. dnes Peťo Nový Vysoké a Belianske Tatry
Podcast O Geocachingu s Matúšom Morongom Geocaching je hra založená na hľadaní skrýš pomocou GPS. Pôvodne išlo o malú komunitnú záležitosť, museli ste totiž mať GPS prístroj, ktorý nebol práve lacný. Tak sa ku Geocachingu dostávali najmä turisti, ktorí mali takýto prístroj kvôli navigácii v horách. Zásadnejší prienik do mainstreamu prišiel s nástupom smartfónov. V dvanástej epizóde podcastu HIKING.SK sme sa rozprávali s Matúšom Morongom, našim autorom. Je dlhoročným kešerom, aktuálne pôsobí ako reviewer a medzi kešermi je známy pod nickom Rikitan. včera Ľubomír Mäkký Rozhovory
MTB Čiernohuzec - cyklookruh z Levoče Tiché Levočské vrchy predstavujú vďaka dobrým cestám a mimoriadne zaujímavým lokalitám ideálny priestor pre atraktívnu cykloturistiku. Na trase môžeme objavovať ich donedávna utajenú krásu, pričom vyjdeme na tri vrcholy: Jankovec, Chmeľov a Čiernohuzec. dnes Karol Mizla Levočské vrchy

Salaš pod Ploskou 19/10/19 20:50 136 príspevkov
    • Veľká Fatra, medzi Ploskou a Borišovom
    • cca 10-18 osôb, spacák a karimatka nutné
    • cez sezónu obsadený pastiermi, mimo sezóny bez hospodára