Salaš pod Ploskou

13.07.06 → posledná aktualizácia: 12.11.15
Ďalšou z možností na prenocovanie v oblasti Ploskej a Borišova je okrem samotnej chaty pod Borišovom a iných salašov v okolí aj salaš pod hrebeňom spájajúcim Ploskú a Borišov umiestnený za miernym návrším smerom do Necpalskej doliny.
Pozor, objekt je od jesene 2015 nepoužiteľný. Pri plánovaní túr s ním nerátajte!

Nachádza sa asi 50 m od turistického chodníka (súbeh červenej, modrej a zelenej značky) vedúceho od rázcestia pri chate pod Borišovom na Ploskú resp. jej traverzy. Pri postupe od chaty sa nedá prehliadnuť zrub napravo od značky, zrejme patriaci k salašu. Časť je uzamknutá. Otvorená polovica má hlinenú podlahu a okná kryté len roztrhaným igelitom. V núdzi by ale poslúžila. Chodníčkom poza tento objekt sa po pár metroch dá poza návršie dostať k samotnému salašu. Z opačného smeru pri zostupe z Ploskej sa dá strecha zbadať. Buď treba ísť až k spomínanému zrubu alebo odbočiť pred návrším doľava (značky ho obchádzajú sprava) a po 50 m sme pri salaši.

Zrubová stavba je vo veľmi dobrom stave a má obnovenú strechu. Pomerne rozsiahly vnútorný priestor je nedelený, má doskovú podlahu. Na spanie slúžia dve poschodové postele s matracmi, k dispozícii sú aj ďalšie voľné matrace. Uprostred je kachľová piecka v dobrom stave. Koliba je dobre zaizolovaná, dve okná sú kryté aj okenicami, dnu sa vchádza dvojitými dverami. V miestnosti je stôl s lavicami a police na odkladanie.

Zo svahu za salašom vedie mostík na povalu s veľkým strešným oknom. Takmer celý rozsiahly priestor je pokrytý matracmi a dá sa využiť na prenocovanie. Koliba je uspôsobená na uzamykanie (závory na okenice aj dvere), ale pri mojich návštevách som ju vždy našiel otvorenú a prázdnu (bez pastierov - hoci vyzerá využívaná).

Vodu som nikde v blízkosti nenašiel (možno nižšie v Necpalskej doline?), takže najbližší známy prameň je pri salaši Sestričky (cez hrebeň a do susednej Ľubochnianskej doliny - asi 500 m). Pred salašom je ohnisko, neďaleko latrína.

Kapacita nocľažníkov (závisí od toho, či je prístupná dolná obytná časť): 4 na posteliach + 6-8 na zemi, 10 na povale. V núdzi aj ďalších 6 v neďalekom zrube.

Salaš pod Ploskou 12/11/15 16:36 134 príspevkov

Búda Koliba pod Suchým hrádkom Počas túry po Tatranskej magistrále som v oblasti medzi rázcestím pod Bystrou a Račkovou dolinou prechádzal krajinársky pekným úsekom na pomedzí lesa (čo je v týchto končinách vzácnosť) a rozsiahlych lúk a pasienkov. Z viacerých objektov ma zaujala stará koliba, ktorá by mohla poskytnúť útočište. 11/11/17 Michal Bukvai Západné Tatry
Cyklotúra Považská Bystrica – Papradno – Štiavnik – PB Pôvodne cyklotrasa vznikla ako výprava za hľadaním terénov vhodných na zber byliniek. Chcel som sa dostať na lúčne svahy a pokiaľ možno vyhnúť sa frekventovaným cestám. Nakoniec sa mi charakter trasy aj nenáročný rozsah tak zapáčil, že som ju s drobnými variáciami absolvoval mnohokrát. 21/09/17 Michal Bukvai Javorníky
Prístrešok Suchá dolina Počas túry na malofatranský Kľak som v Suchej doline nad Fačkovom prechádzal okolo jednoduchého, ale pomerne veľkého prístreška. Obec je síce neďaleko, ale pri náhlom zhoršení počasia poslúži ako úkryt. Pri viacdennom putovaní sa pod ním bude dať uchýliť aj na noc. 16/09/17 Michal Bukvai Malá Fatra

Túra Dolomity – okolo Tre Cime di Lavaredo s dieťaťom Kto by ich nepoznal. Tre Cime di Lavaredo, Drei Zinnen, Tri veže, najznámejšia a asi aj najnavštevovanejšia časť Dolomitov. Pri plánovaní našej septembrovej dovolenky v Dolomitoch váham, či sa sem chceme pozrieť, lebo vopred tuším davy turistov. Ale chuť vidieť známy pohľad na skalný masív je veľká, a tak 5. septembra 2017 vyrážame na výlet. dnes Andrea Morongová Svet
PR BUFF – nová merino kolekcia Keď je premenlivé počasie to jediné, na čo sa na túre viete spoľahnúť, siahnite po merino vlne. Je perfektná pri akýchkoľvek podmienkach, jej unikátne vlákno je extrémne priedušné a prirodzene odoláva zápachu. BUFF merino vlna pochádza z Austrálie a je certifikovaná v zmysle, že pri jej produkcii neboli použité žiadne nehumánne spôsoby zaobchádzania s ovečkami. včera sponzorovaný článok Oblečenie
Extra Skalné okná, brány a tunely Slovenska Popud na napísanie článku som dostal od Martina, ktorý tomuto v poslednom čase začal venovať viac pozornosti. Vnukol mi myšlienku uverejniť na Hikingu zoznam zaujímavých, a pre mnohých príťažlivých, skalných útvarov. Zaradil som sem výber takých, ktoré sa nachádzajú na alebo v blízkosti značených turistických trás, prípadne náučných chodníkov, ako aj voľne prístupných útvarov mimo národných parkov a chránených území. Vo veľkej väčšine sú pripojené fotografie z Galérie. včera Juraj Švolík Slovensko

Salaš pod Ploskou 12/11/15 16:36 134 príspevkov
    • Veľká Fatra, medzi Ploskou a Borišovom
    • cca 10-18 osôb, spacák a karimatka nutné
    • cez sezónu obsadený pastiermi, mimo sezóny bez hospodára