Túra Lipov kameň a Strechový vrch z Dargova

Uplynulá zima nám veľa svojej krásy a snehu nepriniesla, a tak sa dalo chodiť do prírody po celý zimný čas. Je 1. marca, sobota a dnes nemám iné dôležitejšie povinnosti, tak sa vyberám na prechádzku prírodou. Samozrejme, najbližšie to mám do Slanských vrchov.

1 deň
jar – 01.03.2014.
Slanské vrchy
Košice (vlak, bus) / Sečovce (bus) - Dargov (bus)
» č.1115 Domaša, Humenné (1:50.000)

Dargov – Onderková dolina – Lipov kameň – Strechový vrch – Dargov

Tak ako aj v iný víkend, aj dnes by sme sa mali stretnúť s priateľmi zo Sečoviec na autobusovej stanici, ale dnes tam nie je nikto. Možno, že ich odradilo hmlisté ranné počasie alebo nejaké iné povinnosti. Samozrejme, že sa domov vracať nebudem. Kam dnes pôjdem? Rýchlo sa rozhodujem. Strechový vrch bude dnes mojím cieľom. Dlhší čas chcem ísť na jeho vrchol a poobzerať si jeho okolie. Na mapách som to už niekoľkokrát prechádzal, a tak nemám obavy, že sa rozhodujem bez väčšej prípravy až na poslednú chvíľu na začiatku trasy v dedine Dargov.

Vyrážam okolo ôsmej zo Sečoviec a svojho motorového tátoša parkujem pri futbalovom ihrisku v Dargove, kde začína veľa mojich trás po okolitých vrchoch. Je zamračené, ale predpoveď bola na dnešný deň priaznivá, tak dúfam, že sa v priebehu dňa ukážu jarné lúče slnka. V dedine začína žltá turistická značka, ktorá prechádza cez Bačkovsku dolinu pod hradným kopcom zaniknutého hradu Parustan a ďalej na Spálenú stráň a na vrchol Lazy. Smerom na sever pokračuje medzinárodná magistrála E 3 na Mošník a ďalej cez Slanské vrchy. Dnes však neodbočím vľavo, ale pôjdem rovno po lesnej spevnenej ceste. O chvíľku míňam vodný zdroj pri Bačkovskom potoku a lesnou cestou pokračujem k Onderkovmu potoku.

Onderková dolina a Lipov kameň

Prechádzam Onderkov potok, a tak viem, že po chvíľke budem odbáčať vľavo do rovnomennej doliny. Pri veľkom novom hangári lesov odbočujem na západ a lesnou cestou pokračujem ponad dolinu ku miestu, kde sa nachádza chata Onderok v blízkosti rovnomenného potoka. Po mojej ľavej strane sa po hrebeni môžeme dostať k ďalšej zaujímavosti v Slanských vrchoch, a to k Onderkovým skalám s vyhliadkou na Zemplín, a potom po hrebeni aj k Onderkovmu kameňu na Bielom vrchu. Dnes tam nepôjdem. Cieľom dnešnej prechádzky prírodou je Lipov kameň a Strechový vrch.

Pri chatke sa dá príjemne posedieť a načerpať silu na výstup k Lipovmu kameňu. Chvíľku sa okolo nej poprechádzam, urobím si zopár záberov a vraciam sa naspäť na chodník a začínam sa štverať a hľadať skalnú stenu, ktorá sa tu má nachádzať severným smerom. Po chvíli nachádzam označenie, na kmeni stromu bielou farbou napísané písmenami “LK“. Dnes ešte nie je lístie na stromoch, a tak aj viditeľnosť v lese je dobrá, ale v lete je aj takéto označenie veľmi dobrým vodítkom ku skalám. Ešte niekoľko metrov a vidím skalnú stenu dlhú niekoľko desiatok metrov, na niektorých miestach prerušenú, kade by sa dalo vyliezť na jej vrchol. Prechádzam pod ňou, robím si fotodokumentáciu a po jej západnej strane sa štverám hore, aby som videl, ako to vyzerá na jej vrchole. Vrchol je porastený trávou a stromami. Ukazuje sa mi aj stĺp, ktorý som zdola nepostrehol. Počasie dobrej viditeľnosti veľmi nepraje a nie je vidieť na južnú stranu Onderkovej doliny a vyhliadku na Onderkových skalách, ktoré sa podobajú na Lipov kameň. Viac informácií o nich nájdete na slanskevrchy.sk. Z vyhliadky sa po hrebeni môže pokračovať na Biely vrch k Onderkovmu kameňu, ktorý je dominantnou mohylou menovaného vrchu. Niekoľkometrová skala na veľkej hŕbe kameňov, ako nejaká vztýčená mohyla.

Hrebeňom sa môžeme dostať na miestnu zelenú turistickú značku, na ktorú by sme sa napojili v sedle medzi Strechovým a Bielym vrchom, a ktorá by nás doviedla pod hradný kopec zaniknutého hradu Parustan a tam sa spojila so žltou TZT, ktorá vedie následne Bačkovskou dolinou. No budem pokračovať hrebeňom k Strechovému vrchu, ktorý je jedným zo stratovulkánov (vrstevnatá sopka) Slanských vrchov. V jeho okolí by sa mali nachádzať nejaké skalné zoskupenia, dúfam, že sa mi podarí niektoré nájsť.

Strechový vrch

Hrebeňom sa po 15 minútach dostávam k dvom skalám, z ktorých sa jedna podobá na egyptskú sfingu pred pyramídou. Jedna moja facebooková priateľka jej dala pomenovanie Bačkovská sfinga (posúďte sami). Kamenným hrebeňom pokračujem ďalej. Pod nohami sa mi objavujú prvé snežienky, ktoré ma potešia. Po pol hodine nachádzam ďalšiu skalku, ktorú si tak isto zdokumentujem a poobzerám (nachádza sa v blízkosti vrcholu). Ešte pár kamenných kopčekov a som na nevýraznom vrchole Strechového vrchu v nadmorskej výške 778 m n. m. Je na ňom aj zopár ihličnanov. Začínam schádzať smerom na severovýchod. Dostávam sa k výhľadu nad Cabovskou dolinou, o ktorej som už písal v článku Bačkovská a Cabovská dolina z Dargova. Tu sa mi otvára pohľad na vrch Mazolín, Kozí hrb a v pozadí aj vrch Mošník.

V okolí sa nachádzajú aj nejaké studničky, ale nemám ich súradnice v navigácii a preto ich nebudem dnes hľadať. Sú to studničky: Peterková, Polomská a Nemcovského, o ktorých je tiež písané na slanskevrchy.sk. Po lesnej ceste miestami aj zablatenej a rozrytej ťažbou a zvážaním dreva schádzam dole východným smerom. Všade prebieha ťažba dreva, ale tento rok je to neuveriteľné množstvo dreva, ktoré sa nachádza na skládkach celou cestou. Prichádzam na miesto, v ktorého strede je chatka pre lesných robotníkov na odpočinok. To som na zvážnici, ktorá ma má priviesť späť k miestu, kde moja dnešná turistická trasa začínala. Cestou sa ozýva zvuk motorovej píly, aj keď je dnes sobota, tak si niekto pripravuje drevo na budúcu zimu. Prechádzam okolo odbočky k chate pod Holou horou. Ešte niekoľko sto metrov a som na okraji lesa a skladám z pliec ruksak a fotoaparát. Posledné dúšky teplého čaju, fotografia, prezutie do čistých topánok, sadám do auta a upaľujem cestou späť domov.

Ukončenie marcovej (dá sa povedať jarnej) turistickej prechádzky je pre mňa ďalšou uskutočnenou trasou, ktoré mám v plánoch. Stále ma to ťahá ísť ďalej a prechádzať vzdialenejšie miesta a lokality v pohorí, ďalej na sever aj na juh. Láka ma oblasť okolo Makovice a najvyššieho vrchu Šimonka, na ktorú moja noha vkročila, ale bolo to veľmi dávno. To som s turistikou ešte len koketoval. Určite tam pôjdem, len nech sa dni predĺžia a budem môcť pokračovať v potulkách našou prekrásnou prírodou. Obohacovať svoje vnútro o ďalšie zážitky, poznatky a určite nielen z oblastí mne najbližších.